En ook ik heb een MFTC gemaakt

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.840
895
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Subject sez all...

MFTC, om buiten en op locatie te klussen, als verjaarskado voor mijn meissie...

_A310025_lzn.jpg

gelakt met jachtlak. Ik had m liever geverfd - ik vind constructies met multiplex, zeker als dat koud op elkaar is bevestigd (met dominos), niet zo fraai. Maar op verzoek alleen gelakt...
 

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.949
89
West-Friesland
Mooi gedaan Henk,

Ben je nog tegen problemen aangelopen?
Als ik het goed zie heb je geen achterkant onderin de box bij de lade?

Mvg, :).
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.840
895
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Mooi gedaan Henk,

Ben je nog tegen problemen aangelopen?

Problemen? Niet echt. Het uitlijnen van de tafeldragers (die 'trapeziumvormige' blokken waar de tafel omheen draait over de twee slotbouten) is niet helemaal 100% goed gegaan. dat scheelt een paar mm in de uitlijning van tafel en kastje, en iets meer in de hoogte. Het kastje staat, als de tafel waterpas is, dus ook niet helemaal vertikaal, maar een klein beetje naar voren (als een toren van Pisa). Volgens mij is dat functioneel niet relevant. Ik heb ze overigens van bubinga gemaakt. multiplex leek me voor dit onderdeel toch echt wat minder geschikt. De poten zijn van abachi, zoals Timothy ook aangaf. Even afwachten of dat stabiel en duurzaam genoeg zal blijken.

Plaatzagen zonder een MFTC is een interessante uitdaging (soort bootstrap-issue).

de shelf-drager achterop de kast had ik uiteindelijk toch niet goed uitgemeten, en zat, onbedoeld een cm of 2 hoger dan de onderste dwarslat in de tafelpootjes. Hierdoor kwam de 'shelf' scheef te liggen - dat heb ik verholpen door aan een korte kant van de shelf een extra hoge lat te monteren. Ziet er een beetje merkwaardig uit, maar werkt verder goed.

Gleuven aan de binnenkant van de achterkant van de tafel (om de Festool liniaal in te zetten) kun je NIET na montage infrezen met een bovenfrees. Zeker niet met een OF900 (of OF1010). Dat moet je dus doen voordat het tafelframe gemonteerd wordt. Dat weet ik dan voor de volgende ;-)

De bijzettafels moet ik nog maken...

Als ik het goed zie heb je geen achterkant onderin de box bij de lade?

? De achterkant van de kast heeft, volgens voorschrift, twee grote openingen. Onder de getoonde kijkhoek, met het laatje helemaal naar achteren, kijk je precies tegen het onderste gat aan, en zie je de achterkant van het corpus niet. Maar die is er wel ;-)
 

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.949
89
West-Friesland
? De achterkant van de kast heeft, volgens voorschrift, twee grote openingen.
Onder de getoonde kijkhoek, met het laatje helemaal naar achteren, kijk je precies tegen het onderste gat aan, en zie je de achterkant van het corpus niet.
Maar die is er wel ;-)
O, dan heb je geen stopblokje voor de lade gemonteerd zodat het gelijk is met de voorkant daarom zie je de achterkant niet.
Timothy schreef ergens dat de ruimte achter de lade voor het stof was dat er eventueel achter zou vallen en het sluiten van de lade zou beïnvloeden.
Ik heb de bovenkant van de kast dicht gelaten zodat er minder stof in de kast kan vallen en had de lade dus groter (langer) kunnen maken maar had al het hout al gezaagd.
Later kwam de ruimte achter de lade wel weer goed uit voor vastzetten van de uitschuifbare containerlades.
Mvg, :).
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.