Even een doosje draaien, maar het valt toch zwaar tegen!

P

Pel

Guest
Het draaien van vormen zoals hollingen en bollingen begon me een beetje te vervelen want het snijdend draaien ging me immers goed af, en ik kreeg ook geen happers. Dus ik dacht we gaan toch maar eens wat maken, een doosje dat leek mij wel wat, op You Tube deed Mike Waldt het voor, dat moest ik inmiddels nu toch ook kunnen dacht ik??


Een stuk eiken kachelhout genomen, wat ook nog een mooie tekening had, wat ik zag toen ik het afgedraaid had. Netjes twee pennetjes er aan gemaakt voor in de chuck, het dekseltje eraf gestoken, en daarna eerst met een forstenerboor van 45 mm uitgeboord zodat ik al een begin had. Dat ging allemaal prima, met de vormguts het dekseltje uitgedraaid, toen dacht ik slim te zijn, de schalenguts genomen om het nog wat mooier uit te draaien, pats een happerrrr, daar ging mijn dekseltje wat eigenlijk klaar was.:mad:

Toen heb ik het doosje maar in de chuck ingespannen, het moest mij toch ook lukken wat voor Ronald Kanne en fluitje van een cent is, dat ook eerst met een forstnerboor van 40 uitgeboord. Toen eerst met de vormguts uitgehold wat redelijk goed ging, daarna maar weer de schalenguts genomen, en heel voorzichtig het snijpunt gezocht, dat ging in eerste instantie goed, tot die weer begon te happen. Ik heb nog wat met de hoogte van de beitelsteun geschoven maar het ging niet. Ik denk dat ik maar wacht tot Jan Hovens komt, en het mij uitlegt wat ik allemaal fout doe?

Twee mooie pennetjes, dacht ik toch.:)
Doosje 1.jpg
Het dekseltje, helemaal naar de filistijnen.
Doosje 2.jpg
Het doosje, de buitenkant.
Doosje 3.jpg
De binnenkant
Doosje 4.jpg

Groet, leerling draaier Pel.
 
P

Pel

Guest
Ja Nico, ik zal eens een wat makkelijker houtsoort proberen, ik heb nog een stuk esdoorn liggen misschien dat zachter hout beter gaat. Wat me wel opvalt is dat de houtdraai beitels sneller bot zijn, als mijn gutsen met het houtsnijden. Maar dat lijkt mij ook een logisch gevolg van het snel ronddraaiend hout tegen een houtdraaibeitel.

Groet Pel.
 

langezwap

Actieve deelnemer
14 aug 2015
80
0
Gingelom
Het is toch een verdienstelijke poging, ik vind uithollen ook nog altijd geen gemakkelijke opgave, een schaal vind ik wel nog gaan omdat je dan genoeg bewegingsruimte hebt voor de juiste snijhoek te vinden, voor zo'n klein doosje is dat toch een heel ander verhaal.
 

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Gebruik een boor om een groot gedeelte van het hout te verwijderen, en ja je snijd van het center naar de buitenkant.


Hier zijn enkele videos die behoorlijk goed zijn, waag er wat tijd aan, best wel waard.

file:///Users/leovdl/Desktop/www.youtube.com:watch%3Fv=ijZ8Ph8KWcw.webloc

file:///Users/leovdl/Desktop/www.youtube.com:watch%3Fv=I_eqrAYcwKo.webloc


file:///Users/leovdl/Desktop/www.youtube.com:watch%3Fv=ONWRtkiEIZU.webloc

file:///Users/leovdl/Desktop/www.youtube.com:watch%3Fv=a5jNHcroxg4.webloc
 
P

Pel

Guest
Nu begrijp ik wat ik fout heb gedaan, dat vergeet ik dus nooit meer. Bedankt voor alle advies en de morele steun, en Leo bedankt voor de filmpjes.

Groet Pel.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.