Reparatie uitgebroken scharnier in MDF meubel

Woody Wood

Nieuw lid
31 okt 2017
9
0
Goedendag,

Heeft iemand een aanwijzing voor onderstaand probleem?

IMG_0004.jpg

Het scharnier is uitgebroken doordat er iemand tegen het deurtje gevallen is. Kan ik de gaten opvullen met een deuvel en dan het scharnier plaatsen? Of zijn er er andere tips?

Dank alvast voor jullie bijdrage!
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
zo te zien is het rondom het schroefgat ook uitgebroken
Je kan met een bovenfrees een strook er uit frezen en dan een nieuw stuk er in lijmen (goed in de lijm zetten)
Áls het kastje grenst aan een ander kastje schroeven nemen die dieper doorsteken, dus ook die dan ook in de wand van het andere kastje vast zitten, dan komt het echt niet meer los

Mocht je niet kunnen/willen frezen maar wel dat kastje er naast hebben, dan kan je ook doorboren en met bout/moet door en door vast zetten, dat zal ook wel houden gok ik
 

SjoerdvR

Actieve deelnemer
6 jun 2016
542
319
Andere optie is om het scharnier bijvoorbeeld 5 cm hoger te plaatsen, en de oude gaten op te vullen en te schilderen.
 

Woody Wood

Nieuw lid
31 okt 2017
9
0
Dag Toxiq,
Dank voor je reactie en twee oplossingen. Zit idd kastje naast maar met schuiflades maar weinig ruimte voor een bout en moer verbinding. Over uitfrezen, ik heb vaker voor zelfbouw luidsprekers ge-freest voor de luidspreker units en wat afwerk randjes. Maar ik kan even niet bedenken hoe je een vast gebied kunt afbakenen voor een plaatje. Kun je me daar een hint voor geven? Of is het een kwestie van op het oog werken en het plaatje aanpassen op de opening?
Groet
 
P

Pel

Guest
@ Woody, wat Toxiq bedoeld, maak eerst een ovaal blokje groter als de schroefgaten, teken het af in het kastje, en frees het uit met de frees, misschien met de beitel bij werken, en lijm het blokje erin.

Groet Pel.
 

Bijlagen

  • opvulblokje.jpg
    opvulblokje.jpg
    10,4 KB · Weergaven: 235

drever

Actieve deelnemer
2 apr 2016
35
1
als het regelbereik van het scharnier dit toelaat zou je misschien het volgende kunnen doen :
maak een plaatje in 1 mm dik metaal met 2 verzonken gaten voor M4 metaalschroeven op
de posities van de bestaande bevestigingen en monteer het scharnier op dit plaatje .
de verzonken gaten komen dan tegen de kast wand te liggen .
het plaatje moet voldoende groot zijn om 2 of 4 extra bevestigingen te krijgen die dan buiten
de beschadigde zone moeten komen .
ik heb een schets van deze oplossing gemaakt maar ik krijg ze niet opgeladen
groetjes
drever
 

cverkooyen

Actieve deelnemer
25 okt 2015
131
0
Als er een kastje, met corpus naast staat kan je er toch gelijk langere schroeven indraaien? Normaal gaan de schroeven standaard door 1 zijde.
 

iedereen en niemand

Actieve deelnemer
8 okt 2012
520
0
Andere optie is om het scharnier bijvoorbeeld 5 cm hoger te plaatsen, en de oude gaten op te vullen en te schilderen.

Volgensmij is dit de beste, en eenvoudigste oplossing. Of de optie om gelijk langere schroeven in de oude gaten te plaatsen. Maar zou persoonlijk het scharnier iets omhoog zetten.
 

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.403
296
omgeving Rotterdam
Als je geen slotbout aan de andere kant wilt gebruiken kun je zo'n inslagmoer aan de kant van de schuiflades vastmaken in het gat dat je door hebt geboord. Die zal zeker niet uitsteken en trekt zichzelf vast als je het scharnier aandraait.
Die verbinding komt dan niet meer los zonder het hele kastje kapot te maken.
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.067
393
ronde deuvel is het makkelijkste.
er zijn volgens mij ook speciale plugjes in de handel welke je samen met een euroschroef toepast
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.