raspschraaf (scrub plane )

leroy

Post veel
23 jul 2010
1.023
32
hey hallo
heeft er iemand ervaring met een raspschaaf ?
Ik heb zelf net wat robina stammen in planken gezaagt en wil er een bankje van maken maar ik wil dit hout handmatig op maat schaven .
Is een raspschaaf dan een goed idee om aan te schaffen ?
Of volstaat een stanley nummer 4 ook ?
al vast bedankt voor de tips groetjes van leroy
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Ik heb het veel simpeler gedaan: tik een oude houten Nooitgedacht blokschaaf op de kop en slijp de beitel goed rond. Beetje nabewerken op fijn schuurpapier en dan is 't om te scrubben al gauw goed. Je gaat met scrubben dwars op de nerf en het is geen afgewerkt oppervlak. Een beetje uitscheuren van vezels is dan niet zo'n ramp, je gaat er toch nog met een voorloper en een reischaaf overheen om een vlak oppervlak te krijgen.

Arthur
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Of zoiets: http://www.feinewerkzeuge.de/schrup.htm

Ik heb een oude Handyman omgebouwd. Is niet echt ideaal, want te breed. Daardoor kan je maar een klein stukje van de rondgeslepen beitel onder de zool uit laten steken, en krijg je niet die lekker vette spanen. Maar als je toch nog zoiets hebt rondslingeren is het de moeite waard om te proberen.

Als je gaat schrobben dwars op de draad, is het een goed idee om de achterkant van je plank, waar je dus naar toe schaaft, even flink schuin af te kanten, want daar ga je anders grote splinter lostrekken. Of je neemt je plank eerst flink te breed en zaagt hem daarna op maat.
 

leroy

Post veel
23 jul 2010
1.023
32
dankje voor jullie antworden ik heb er weldegelijk wat aan dus ik heb een mooie gezien bij fine tools van veritas of zo iets groetjes van leroy
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.