Houtdraaier gezocht

Kris75

Actieve deelnemer
21 okt 2012
72
41
******
Hallo,

Ik zoek iemand die mij van tijd tot tijd kan helpen met houtdraaiwerk in de regio Lier - Aarschot.
Het gaat dan om het draaien van 1 tot enkele stuks trapspijlen, tafelpoten enz voor de projectjes waar ik mee bezig ben.
Het zijn nooit grote hoeveelheden maar wel mooi werk :D
Ik zou het zelf ook graag doen en vooral kunnen maar ik heb er helaas de tijd niet voor om het zelf te gaan leren...

Hebt u interesse? stuur mij dan een pb aub.

Groeten,
Kris
 

Niek1978

Nieuw lid
21 aug 2014
15
0
Belgium
Kris, hoor eens bij de Vlaamse gilde van houtdraaiers. Ikzelf draai ook wel maar voor uw projectjes nog niet lang genoeg denk ik.
 

Kris75

Actieve deelnemer
21 okt 2012
72
41
******
Dank voor je bericht!
Ik heb de gilde gecontacteerd we zien wel wat er van komt...
Nu op het moment heb ik iemand nodig die voor 1 project één tafelpoot kan draaien en voor een ander project enkele trapballusters en enkele hoofdpalen(die hebben al wel een redelijke lengte).
Laat maar iets weten als je interesse hebt.

Groeten,
Kris
 

Kris75

Actieve deelnemer
21 okt 2012
72
41
******
Ik heb iemand gevonden voor de 2 lopende projecten dus dat komt goed.
Maar nu ben ik toch aan het denken om zelf te gaan draaien omdat dit op termijn toch ook wel veel meer mogelijkheden zou geven.
Ik ben zelf al wel vele jaren zelfstandig schrijnwerker/meubelmaker en maak ook trappen maar aan draaiwerk heb ik mij nooit aan gewaagd.
Afgelopen weken heb ik al veel gelezen en filmpjes gezien waardoor ik het ook zelf wil proberen en dan komt de vraag: welke draaibank koop ik best?
Wat ik zeker moet kunnen draaien zijn trapspijlen (ballusters) en de bij behorende hoofdpalen en dan heb je toch wel minimum 130cm nodig tussen de centers, beter zou 150cm zijn.
Een copiëer apparaat is ook een must omdat je toch gauw 15 dezelfde ballusters nodig hebt per trap.

Ik heb zitten kijken op de Holzmann DBK1500 : https://alphametal.be/nl/shop/product/77135-holzmann-dbk-1500-kopieerdraaibank-230v
Wat denken jullie hier van, of is er iemand die een Holzmann draaibank heeft?

Ook belangrijk om te vermelden is dat het een 230v machine moet zijn liefst 3fasen (maar dat is bij deze categorie van machine's zeer moeilijk leverbaar) dus geen 400v omdat dit niet aanwezig is in onze werkplaats.
 

BeRo

Actieve deelnemer
19 apr 2016
156
4
Rotterdam
Hoi Kris,

Van die Holzmann wordt je niet vrolijk. Het zijn of stalen staven of stalen buizen. En dat is niet stijf genoeg. Ga een kijken bij Timmerveld voor een Killingermachine. KM300 is leverbaar tot een centerlengte van 1m50 0f zelfs 2m30.
En misschien de Steinert Maxima, maar dat is wel evenveel als een kleine auto.

Succes met je zoektocht.

Bert Rosbach.
 

tuoh

Oud hout
Op tweedehands sites kom je regelmatig halfautomaten tegen voor een schijntje, die zijn specifiek ontworpen en gebouwd voor het draaien van balusters en trappalen. Merken, o.a Hempel, Bezombes, etc...
 

dehoutdraaierij

Post veel
11 nov 2010
1.121
243
Doetinchem
Hoi Kris,

Heel verstandig dat je overweegt te gaan draaien! :)
Alle machines met een frequentie gestuurde snelheidsregeling hebben een 3 fasen motor.
15 gelijke balusters draai je sneller op de hand dan met een kopieerinrichting. Met de hierboven getoonde kopieerinrichting ben je langer aan het schuren dan wanneer je ze op de hand zou draaien. Een goeie kopieerinrichting is niet te koop voor een paar tientjes helaas. Als je zeer beslist een kopieerinrichting wil kijk dan eens rond in Duitsland naar die grote oude machines...
succes
 

Kris75

Actieve deelnemer
21 okt 2012
72
41
******
Dank voor de reactie's!
3 fasen is geen probleem zolang het maar aansluitbaar is op 3x230v...
Die Holzmann vergeten we dan maar ... ik denk dat ik dan beter iets 2de hands zoek.



Wat denken jullie van een scm minimax t124, SCM is toch een serieus merk in de houtbewerkingsmachine's niet?
 

Kris75

Actieve deelnemer
21 okt 2012
72
41
******
Zo ik heb de 2de hands scm minimax t124 maar gekocht, dat leek mij een degelijke machine.
De machine staat intussen al in de werkplaats maar ik moet ze nog omschakelen van 3x380v naar 3x230v.
Het stelt allemaal niet veel voor ware het niet dat er in het verleden serieus is geknoeid met de electrische aansluitingen in de machine.
Verder heb ik volgens mij nog een aantal onderdelen te weinig of waren dat optie's dat zal ik nog moet uitzoeken.
Zo is er oa geen klauwplaat bij maar ik veronderstel dat dit wel universeel leverbaar is.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.584
2.503
Gaanderen
Ik zou eens gaan kijken naar een stratos xl. Kan je zowel links als rechts een bedverlening op zetten. Mijn eerste houtdraaicursus heb ik in Utrecht gevolgd bij een professioneel houtdraaier. Deze draaien zeer veel verschillende trapspijlen. Alles zo naar een model met een paar passers. Het mooie van het draaien uit de hand is dat het er niet machinaal uitziet er zitten kleine ongelijkheden in. En voor hand gemaakt kan je meer vragen dan machinaal.
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.225
647
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Zo ik heb de 2de hands scm minimax t124 maar gekocht, dat leek mij een degelijke machine.
De machine staat intussen al in de werkplaats maar ik moet ze nog omschakelen van 3x380v naar 3x230v.
Het stelt allemaal niet veel voor ware het niet dat er in het verleden serieus is geknoeid met de electrische aansluitingen in de machine.
Verder heb ik volgens mij nog een aantal onderdelen te weinig of waren dat optie's dat zal ik nog moet uitzoeken.
Zo is er oa geen klauwplaat bij maar ik veronderstel dat dit wel universeel leverbaar is.

Wel vreemd dat zelfs in de handleiding de maten van de schroefdraad op de spindel/hoofdas niet genoemd worden. Altijd fijn, zo'n leverancier die voor accesoires alleen naar zichzelf wijst.

Maar goed, elektrisch ziet het er, net zoals de meeste houtdraaibanken, toch simpel uit, niet? Er is een motor, die de as aandrijft. En een schakelaar op de stroom naar de motor toe. Verder is er niets elektrisch, dus mijn eerste gedachte is 'motor in driehoek, klaar'.
 

Kris75

Actieve deelnemer
21 okt 2012
72
41
******
Ik ben nog steeds op zoek naar iemand die voor mij draaiwerk voor trappen kan uitvoeren.
Is er iemand hier die interesse heeft?
 

Kris75

Actieve deelnemer
21 okt 2012
72
41
******
Graag wil ik de start vraag van dit draadje nog eens onder de aandacht brengen.
Want ik ben namelijk nog steeds zonder succes opzoek naar iemand die draaiwerk voor mij zou kunnen/willen doen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.