Mitsu-kude ofwel 3-weg verbinding

Willems Ontwerp

Post veel
20 jul 2011
1.421
92
45
Veldhoven
www.willemsontwerp.nl
In een eerste poging heb ik onderstaande ruit gemaakt van basswood ofwel linde. Erg makkelijk te bewerken maar ook erg broos op deze verbindingen.
De dikte (mitsuke) van de latjes (kumiko) is 3mm, hoogte (mikomi) is 9mm. Intern is één ruit 26mm hoog en 45mm breed. Ter vergelijking ligt er een CR2032 batterij bij. Alles is met de hand gezaagd en geschaafd.

Dit smaakt naar meer, veel meer....

Het resultaat:

IMG_20171030_195218_842.jpg


Hoe het in elkaar zit:

three-way_joint02.jpg
Bron: http://kskdesign.com.au/blog_files/cutting_the_mitsu-kude.html
 
P

Pel

Guest
Goed gelukt Martijn, lijkt me mooi om te gebruiken als decoratie in lampen die je al eens eerder gemaakt hebt.

Groet Pel.
 

Vener

Actieve deelnemer
21 jul 2012
266
154
Nijmegen
Heel mooi. Op de Opendag Hout uitleg gekregen over kumiko. Daar wil ik ook een keer een poging toe wagen.
 
P

Pel

Guest
Nou Martijn, ik vind dat het perfect is, als het straks een geheel is, dan zie echt niet dat een verstekje een honderdste van millemeter open staat. Ik heb er helaas geen geduld voor maar vind het prachtig, hoeveel verschillende verstekjes zitten aan dit figuur?

Groet Pel.
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.619
1.138
Fryslân
Wat een priegelwerk (positief bedoeld). Ik zou erhet geduld ook niet voor hebben.

Wat ik me afvroeg. Maak je alle latjes ook zelf? En hoe doe je dat? Het lijkt me moelijk om deze allemaal op dezelfde dikte te krijgen? Of heb je daat iets van eem mal voor?
 
P

Pel

Guest
Hier zie je hoe e.a. in zijn werk gaat Jelmer, dit heet kumiko als ik het goed heb, maar lijkt op wat Martijn doet. Volgens mij is het niet erg warm in die werkplaats, als ik zie wat de jongeman allemaal aan heeft?

Groet Pel.

 
Laatst bewerkt door een moderator:

Willems Ontwerp

Post veel
20 jul 2011
1.421
92
45
Veldhoven
www.willemsontwerp.nl
@Pel, dit is inderdaad kumiko of eigenlijk kumiko-zaiku. Lijkt me inderdaad koud daar binnen.

@Jelmer, tja het vergt inderdaad erg veel geduld.

De latjes zaag ik uit een balk, maak daar strips van en die schaaf ik allen met de hand op maat. Hiervoor heb ik meerdere mallen gemaakt (in verschillende dieptes) waar de schaaf overheen kan glijden om zo elk latje exact even dik en breed te krijgen.

En de naam is Martijn :p
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.