Schuren tussen de lagen

PimK

Nieuw lid
21 mei 2015
12
0
Ik heb een enorme ingebouwde boekenkast gemaakt van hardhout multiplex. Hij staat nu in de grondverf (acryl). Ik moet hem nog een keer schuren voordat de definitieve verflaag erop gaat.

Voordat de grondverf werd aangebracht was ik dagen aan het schuren. Vooral de hoeveelheid stof staat me tegen.

Zijn daar trucjes voor. Kan ik bijvoorbeeld al natschuren met scotch brite?
 

PimK

Nieuw lid
21 mei 2015
12
0
Het hout voelt wel behoorlijk ruw aan nu die houtvezels zijn volgezogen met grondverf...
 

littleart

Actieve deelnemer
18 feb 2016
220
0
Vooraf had je het on behandelde hout vochtig kunnen maken zodat losse houtvezels op zouden gaan staan. Deze had je dan al weggeschuurd. Nu zijn de houtvezels op gaan staan door de grondverf, al doende leert men ;)
 

Walters

Actieve deelnemer
1 okt 2014
247
1
Noord Brabant
Het hout voelt wel behoorlijk ruw aan nu die houtvezels zijn volgezogen met grondverf...

Met de hand licht opschuren en nog een laag grondverf aanbrengen, mocht de kwaliteit van het multiplex matig zijn dan daarna nog maar een laag grondverf en dan aflakken.
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.071
394
Als je geen stof wilt moet je machinaal schuren met een goede afzuiging aan je machine
zweeft er ook geen stof in de lucht die straks weer in je verf zit
 

NorbertK

Nieuw lid
11 nov 2015
2
0
Na de grondlaag schuur ik ‘t licht met een ‘schrale’ (oude) 120. Dan gewoon voelen of je pukkels voelt.
Stofzuigen met een borsteltje op de slang.
Met een vochtige doek het laatste stof weg halen.
En dan bekijken of je nog een kerrtje moet gronden of anders 2 keer aflakken.
Tussendoor zachtjes met een oude 400, stofzuigen en nat lapje.
Moet lukken!
 

Trevi

Actieve deelnemer
16 mrt 2016
67
0
met opstaande vezels heb ik helaas ook ervaring gehad. wat bij mij goedwerkte waren de zogenaamde schuurpads, deze kun je ook licht vochtig gebruiken, dan heb je iig geen stog. hierna nog eens afnemen met een ontvetter en nogmaals gronden.

scotch-brite-schuurdoekje.jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.