Boomstam/plankjestafel

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee
Ik ben begonnen met het maken van een boomstam/plankjestafel. Per dag een timelapse. Verdere beschrijving volgt later. Kijken op eigen risico :)

Dag 1

Dag 2

Dag 3

Dag 4

Dag 5
 

aloga

Actieve deelnemer
1 mei 2015
104
1
Nou nou Bijtel , Joe maekt een aage baam taefel .
Mvrgr
Adri
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee
De timelapse is elke 15 sec. een foto en afgespeeld op 30 fr/sec. Ik werk dus 450x langzamer :rolleyes:

Waarschijnlijk ga ik er vrijdag weer mee door.
 

Renault

Post veel
14 jun 2009
1.040
5
Hey Bijtel, hoe staat het ervoor met je tafel? Ben benieuwd naar de vooruitgang.

Groet

- - - Updated - - -

Hey Bijtel, hoe staat het ervoor met je tafel? Ben benieuwd naar de vooruitgang.

Groet
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee
Bedankt voor de herinnering. Nog niet genoeg van de timelapses? ;)

Dag 7
Lijmen tweede laag plankjes. Naden verspringend voor de stevigheid.

Tafel dag 8
Lijmen tweede laag (deel) andere helft. En boomstam afzagen ter voorbereiding op het frezen langs de mal.
Lijmen deze keer met (oude) epoxy vanwege de langere droogtijd. Houtlijm droogt te snel.

Tafel dag 9
Frezen beide kanten van de naad tussen de boomstam en de zijkanten van plankjes. Met de eerder gemaakte mal (6mm MDF).
Op het laatst een preview van het hele tafelblad.

Tafel dag 10
Globaal vlakken en verlijmen met deuvels en epoxy.

Tafel dag 11
Globaal vlakken onderkant, tape plakken en epoxy gieten. En als bonus het lamineren van tentharingen met carbon/kevlar/glasvezel.

Nu ben ik bezig alle gaten en scheuren op te vullen met epoxy. Daar maak ik geen filmpjes van. Er zit al een ruime liter in. Als alles vol is wordt de bovenkant gevlakt. Er gaat altijd meer in dan je denkt; laten we de plasjes op de vloer maar even vergeten :rolleyes: Ducktape was niet altijd voldoende.
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee
Tafel dag 12

Alle scheuren zijn opgevuld met epoxy. Nu wordt het blad gevlakt. Er moest zoveel af, dat allerlei andere gaten zichbaar werden (deuvels, mes/groef e.d.). Wordt een uitdaging dat weer netjes te krijgen :(


Iemand een tip hoe dit netjes te krijgen?

IMG_7801k.jpg
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee
Op speciaal verzoek de laatste wat langzamer:


Op de voorgrond zie je al een zwaluwstaart. Ik zal eens nadenken of ik er meer wil. Ik nijg voorlopig ernaar om alles gewoon vol te gieten met epoxy.

Het blad omdraaien is niet optimaal, omdat de andere kant ook verre van vlak is. Maar het valt te onderzoeken of dat erg is.
 

Renault

Post veel
14 jun 2009
1.040
5
Mooi werk bijtel! Heb je je geleider railen bij het frezen wel parallel liggen tov elkaar? Als die scheef liggen gaat je blad ook scheef.. Wel jammer van die deuvels, hoop voor je dat je ze netjes krijgt.
 

Bosquet

Actieve deelnemer
12 dec 2014
569
70
Drachten,
www.bosquet.nl
Pffff... lastig hoor... zoveel werk al verzet en dat het dan toch nog zó anders loopt als verwacht / gehoopt, daar wordt je niet vrolijk van.

Maar... leer van de fouten, probeer het op te lossen in de sfeer van het project...

Straks - als het echt klaar is - weet alleen jij het nog. Ieder ander ziet dan alleen maar een geweldig mooie tafel !!!

Succes !!!
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.058
392
Ik zou in ieder geval wel de deuvels er uit halen
of het hele stuk er uit zagen en wat herschikken zodat er gaan doorgaande naden zijn in de dwarsrichting
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee
Bedankt voor de suggesties.

De enige update is dat het blad nu andersom ligt. De onderkant is mogelijk aan te passen zodat deze bovenkant kan worden. De bovenfrees werkte de eerste keer niet mee, er zijn bij het vlakken diepe uitschieters gemaakt. Dit weekend maar even niet klussen, want de kat is al gestresst genoeg door het vuurwerk :p
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee
De laatste update.

Het project tafel is stopgezet. Het vlak maken van de andere kant ging ook mis. Er moest te veel af, en de bovenfrees had kuren waardoor de dieptestop niet voldoende gefixeerd bleef. Schaven en schuren kon dit niet meer netjes krijgen. Het restant tafel (65kg over van de 100) in drie stukken gezaagd.

Laten we het maar een groot leermoment noemen :rolleyes:

bl.jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.