Welke bandschuurmachine????????????????

Geert Schoonhoven

Actieve deelnemer
Ik wil in de nabije toekomst een bandschuurmachine aanschaffen.
Omdat ik een verwoed FESTOOL/PROTOOL verzamelaar (verslaafde) ben zal ook de bandschuurmachine wel van dit merk worden.
Nu is mijn vraag????? er zijn 2 types, De BS 75 en de BS 105. Welke te kiezen en wat is het voordeel van een schuurraam?????
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.240
290
Heelsum
Hoi Geert

Ik heb zelf ook de Festool, de BS 75. Welke je nodig hebt is afhankelijk van wat je wilt schuren. Hoe groter het oppervlak wat je wilt schuren hoe eerder je voor de 105 zult kiezen. Dat heeft zin als je echt grote oppervlakten gaat doen zoals deuren etcetera. Natuurlijk is het zo dat hoe groter de machine hoe vlakker hij schuurt, echter ook hoe moeilijker hanteerbaar en zwaarder.

Voordeel van het schuurraam is dat je niet zo snel de bandschuurder in het werk kunt laten zakken, dus je schuurt automatisch veel vlakker en met minder risico op kuilen.

Overigens is de Festool geen eigen ontwerp van Festool maar een Holzher model waarvan ze rechten hebben gekocht. Exact dezelfde machine is/was ook te koop van Metabo.

Succes in je overweging.

Scheppie
 

Jesse

Actieve deelnemer
25 jul 2010
254
1
dat klopt, ik heb hier nog de holzher liggen en die is te koop voor t.e.a.b.
 

pjerdulac

Actieve deelnemer
12 jul 2010
81
0
Hallo,

Ik heb pas de Makita aangeschaft. Ben erg tevreden over dit apparaat. Ik ben ook een festoolie maar de prijzen he
 

Loki

Actieve deelnemer
13 okt 2009
34
0
Groningen
Ik heb veel met de Holzher gewerkt. Een erg fijne machine! De eerste keer dat ik er mee werkte was ook meteen mijn eerste ervaring met zo'n zware bandschuurmachine. Het scheelde niet veel of hij schoot naar de andere kant van de werkplaats. :mrgreen:
Na een tijdje er mee gewerkt te hebben ging alles super makkelijk.

Als ik er zelf één zou kopen zou het dat zwaarste model van Festool worden.

Ook erg handig, een hele dikke plank met de vorm van de schuurmachine uitgefreesd en daar de machine in zetten voor degene zonder stationaire bandschuurmachine.

(enige foto die ik er van kon vinden, heb helaas niks duidelijkers)

Attached files
 

nebulous

Nieuw lid
24 mrt 2010
16
0
Ik heb zelf een cheapo model van de Lidl. Hij schuurt vooralsnog prima, en heeft een behuizing die makkelijk vastgeklampt kan worden aan een werkoppervlak (met meegeleverde klemmen).

Precies dezelfde specs, schuurbandmaat en een soortgelijke behuizing als een Bosch PBS 7A.

Niet helemaal tevreden mee, aangezien dat ding een *ENORM* lawaai maakt, en ik kan 'm flink afremmen met wat druk. Dat gezegd hebbende, druk is wat overbodig, hij schuurt als een kampioen. Ik heb 'm vandaag weer even gebruikt voor de eerste shaping van een 'palm box' (zie lumberjocks).
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.240
290
Heelsum
Geert Schoonhoven zei:
Bij de FESTOOL word toch standaard een hulpstuk geleverd zodat je hem stationair kunt gebruiken????

Geert, er worden bij de uitgebreide set 2 steunen meegeleverd die je bovenop de machine schroeft en dan kun je de machine op de kop plaatsen en de band gebruiken om uit de hand losse stukken mee te schuren. Zit dan geen aanslag of schuurtafel bij maar beperkte functionaliteit levert het wel.

Scheppie
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Heb ook een leuke verzameling grijze kistjes en vind het over het algemeen prachtig spul, maar 1 van de eerste dingen die ik jaren geleden kocht was de bs75 set en met de kennis van nu zou ik een makita kopen. Die lopen zoveel stiller en mooier. De Festool schuurt overigens prima en hij geeft geen krimp, maar een herrie.

jaap
 

nol

Actieve deelnemer
2 jan 2009
163
6
Ik heb al jaren een makita 9402, ik geloof dat dit de zwaarste uitvoering is. Het is een dijk van een machine zowel voor grof werk met een 40/60 band maar zeker ook goed hanteerbaar voor het fijnere werk. vooral om na het schaven de machineslag eruit te schuren gebruik ik hem vaak, fluitje van een cent. Verder heb ik er een hulpstukje aan gefabriceert om kanten van tafelbladen goed te kunnen schuren. Ik zou als hij kapot is gelijk weer eenzelfde kopen.
gr. Nol
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.