Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 12

Welke bandschuurmachine????????????????

Ik wil in de nabije toekomst een bandschuurmachine aanschaffen.
    Omdat ik een verwoed FESTOOL/PROTOOL verzamelaar (verslaafde) ben zal ook de bandschuurmachine wel van dit merk worden.
    Nu is mijn vraag????? er zijn 2 types, De BS 75 en de BS 105. Welke te kiezen en wat is het voordeel van een schuurraam?????

Re: Welke bandschuurmachine????????????????

Hoi Geert

Ik heb zelf ook de Festool, de BS 75. Welke je nodig hebt is afhankelijk van wat je wilt schuren. Hoe groter het oppervlak wat je wilt schuren hoe eerder je voor de 105 zult kiezen. Dat heeft zin als je echt grote oppervlakten gaat doen zoals deuren etcetera. Natuurlijk is het zo dat hoe groter de machine hoe vlakker hij schuurt, echter ook hoe moeilijker hanteerbaar en zwaarder.

Voordeel van het schuurraam is dat je niet zo snel de bandschuurder in het werk kunt laten zakken, dus je schuurt automatisch veel vlakker en met minder risico op kuilen.

Overigens is de Festool geen eigen ontwerp van Festool maar een Holzher model waarvan ze rechten hebben gekocht. Exact dezelfde machine is/was ook te koop van Metabo.

Succes in je overweging.

Scheppie

dat klopt, ik heb hier nog de holzher liggen en die is te koop voor t.e.a.b.

Hallo,

Ik heb pas de Makita aangeschaft. Ben erg tevreden over dit apparaat. Ik ben ook een festoolie maar de prijzen he

Ja de prijs is niet mis maar zal me waarschijnlijk niet weerhouden, anders zou het de eerste van 23 machines zijn die niet van TTS komt. zou toch ook zonde zijn.

Ik heb veel met de Holzher gewerkt. Een erg fijne machine! De eerste keer dat ik er mee werkte was ook meteen mijn eerste ervaring met zo'n zware bandschuurmachine. Het scheelde niet veel of hij schoot naar de andere kant van de werkplaats. :mrgreen:
    Na een tijdje er mee gewerkt te hebben ging alles super makkelijk.

Als ik er zelf één zou kopen zou het dat zwaarste model van Festool worden.

Ook erg handig, een hele dikke plank met de vorm van de schuurmachine uitgefreesd en daar de machine in zetten voor degene zonder stationaire bandschuurmachine.

(enige foto die ik er van kon vinden, heb helaas niks duidelijkers)

Attached files

Bij de FESTOOL word toch standaard een hulpstuk geleverd zodat je hem stationair kunt gebruiken????

Ik heb zelf een cheapo model van de Lidl. Hij schuurt vooralsnog prima, en heeft een behuizing die makkelijk vastgeklampt kan worden aan een werkoppervlak (met meegeleverde klemmen).

Precies dezelfde specs, schuurbandmaat en een soortgelijke behuizing als een Bosch PBS 7A.

Niet helemaal tevreden mee, aangezien dat ding een *ENORM* lawaai maakt, en ik kan 'm flink afremmen met wat druk. Dat gezegd hebbende, druk is wat overbodig, hij schuurt als een kampioen. Ik heb 'm vandaag weer even gebruikt voor de eerste shaping van een 'palm box' (zie lumberjocks).

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Geert Schoonhoven
    Bij de FESTOOL word toch standaard een hulpstuk geleverd zodat je hem stationair kunt gebruiken????
    Geert, er worden bij de uitgebreide set 2 steunen meegeleverd die je bovenop de machine schroeft en dan kun je de machine op de kop plaatsen en de band gebruiken om uit de hand losse stukken mee te schuren. Zit dan geen aanslag of schuurtafel bij maar beperkte functionaliteit levert het wel.

Scheppie

Ik zie net dat er optioneel ook nog een lengte aanslag te krijgen is voor het kant en fase schuren met een hoek van 45 tot 90 graden. Zou dit wat zijn?????
    Kost zowaar maar 33,- eurie's

Forum Rechten