Ombouwen festool basis plus 5a frees basis

seanetik

Nieuw lid
28 okt 2017
4
0
Beste allen,

Ik heb een basisplus grondeenheid gekocht met daarin een 5a freesbasis. Nu heb ik al een ander topic gezien met iemand die zelf gaten ging boren maar nog niet helemaal tevreden was. Heeft iemand hier nog meer ervaring mee? Zijn er wellicht kits te koop? Ik kan ze echter niet vinden. Mooiste zou zijn de lift versie van de CMS-OF te kopen maar ik weet niet of dat te doen is.

Als laatste, ik overweeg een OF1400 in deze basis 5a te zetten, ik las ergens dat dit mogelijk moet zijn. Heeft iemand hier ook ervaring mee?

vriendelijke groeten Jan-Willem.


ps: Zodra ik antwoorden heb zal ik de foto's hier posten zodat andere gebruikers/vragers er ook iets aan hebben.
 

jwjgielen

Actieve deelnemer
1 apr 2012
92
31
Enige jaren geleden heb ik mijn freesplaat 5a omgebouwd van mijn OF1010 naar de OF1400.
De twee OF1010 pinnetjes eruithalen (zitten gelijmd). 4 klemstukjes met veertjes voor de OF1400 gekocht en 4 gaten geboord en verzinkt.
Ik meen me te herinneren dat ik toen ook een ring gekocht heb voor de OF1400.
Het geheel werkte zonder problemen.
De onderdelen zijn makkelijk te selecteren op de onderdelen tekening die bij Festool op het web staat.
Nu ik dit opschrijf herinner ik mij ook dat ik van de hoogteverstellingsunit een klein randje moest wegslijpen omdat de OF1400 net niet paste.
 

seanetik

Nieuw lid
28 okt 2017
4
0
Beste Gielen, alvast heel veel dank! Wanneer ik tijd heb zal ik die tekeningen hier posten. Ik ben er ook achter gekomen dat het voor de 1010 mogelijk is, deze 180 graden in de basis plaat te draaien, waarna de hoogteverstelling te bereiken is met een 6 mm inbus via een geboord gat in de top plaat. Dit is eenvoudig voor elkaar te krijgen.

Maar sinds ik nog twijfel tussen de 1010 en de 1400 is jouw informatie heel erg welkom!
 

seanetik

Nieuw lid
28 okt 2017
4
0
festool basis 5a bediening van boven realiseren foto 1.jpgfestool basis 5a bediening van boven realiseren foto 2.jpgfestool basis 5a CMS Versie foto 4.jpgfestool basis 5a CMS Versie 1400 foto 5.jpgfestool basis 5a CMS-OF foto 6 (met originele bovenbediening).jpg

Hierbij een aantal foto's
1 foto van de basis die ik nu heb. Met daarin aangetekend waar de lift naartoe verplaatst moet worden.
2 orginele tekening die bij die basis hoort, festool
3 & 4 bouwtekeningen andere maar nieuwere versies van de basis 5a
5 foto van officiele nieuwe lift soort voor CMS-OF.

ik denk dat het ook mogelijk moet zijn de aanslag van deze nieuwe versie op de oudere versie 5a te gebruiken. Heeft iemand daar ervaring mee?

gr Jan-Willem
 

jefmen

Moderator
23 nov 2009
1.055
62
Topic verplaatst naar elektrische gereedschap. Hoorde niet in het marktplein thuis.
 

jwjgielen

Actieve deelnemer
1 apr 2012
92
31
De tweede tekening is van de oude plaat5a voor de OF 1400. Links onder staan de bevestigingsklemmen die ik destijds heb gekocht.
Het is vast wel mogelijk het nieuwe liftmechanisme op de plaat te monteren. Een groot gat en 4 kleine montage gaatjes.
Denk wel dat het een kostbare aangelegenheid is.
 

seanetik

Nieuw lid
28 okt 2017
4
0
Ik heb wel een cnc freesmachine tot beschikking, daar moet het ook mee lukken. Op mijn telefoon lijkt alles dezelfde afbeelding. Vooralsnog lees ik dat de 1010 zeer gebruiksvriendelijk en precies is. Interessant stuk gelezen over schacht diameters, trillingen en praktische ervaringen. Lijkt voor nu meer richting 1010 systeem te gaan.
 

jefmen

Moderator
23 nov 2009
1.055
62
Ik zou eerder richting de 1400 gaan in een freestafel alleen al vanwege de mogelijkheid voor zwaardere freesjes zoals de 12 mm spantang
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.