Tuinkast maken die demontabel is. Tips?

MatthijsG

Actieve deelnemer
24 sep 2017
203
6
Voor wat tuinspullen wil ik een tuinkast maken. 180 hoog, 100 breed, 80 diep. Geïmpregneerde planken heb ik nog liggen (hopelijk genoeg :D maar dat is een kwestie van uitrekenen). De uitdaging is dat ik 'm demontabel wil hebben: of de 4 zijden moeten makkelijk los van elkaar of de planken moeten snel los.

Voor het ontwerp zat ik aan volgende 2 scenario's te denken:
- of 4 palen met een sleuf erin gefreesd waarin de planken geschoven kunnen worden. Nadeel is dat de planken boven elkaar komen.
- of 4 frames maken waar de planken gepotdekseld zijn aangebracht. Vervolgens de frames met bouten & moeren aan elkaar vastzetten. Dit kan tegen elkaar (8 palen nodig) of dunne palen die tegen 4 dikke palen aangaan.

Misschien heeft iemand wel een tip of advies wat ik tot nu toe over het hoofd zie. Ik zit nog in de planfase en kan alle kanten op.
 

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.827
389
38
Enkhuizen
ik zou de zijwanden met een paar bedhaken vastmaken.
Dak er op leggen en die van binnenuit vastzetten.
 

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
Schroef de zijwanden en deur op een frame in elkaar. Deze met schroeven aan elkaar en aan het dak en bodem. Dan hoef je maar een paar schroeven los te draaien om hem uit elkaar te nemen. Een haaksysteem zou ik niet doen, hij gaat neem ik aan niet elke week uit elkaar. Haken kunnen los komen als je de deur open doet. Of je moet ze borgen met een paar schroeven. Neem aan dat je er misschien ook nog planken in wil.

Dan kunnen de haken nog wel eens in de weg zitten.

Is er een dwingende reden om hem demontabel te maken? Het maakt het natuurlijk wel wat lastiger.
 

Zjeeraar

Actieve deelnemer
5 dec 2013
117
25
Je kunt de panelen ook met scharnieren verbinden. Om hem uit elkaar te halen hoef je dan alleen maar de pinnen eruit te tikken...
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.