380v motor problematiek

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.058
2.584
Je motor kan niet op 1 fase 220 lopen. Je wcd moet tussen de fasen 380 v geven. Heb je de motor aangesloten zonder de schakelaar ertussen? Dus alleen de stekker de kabel en de motor? Gezien de serieuze kortsluiting denk ik dat je ergens een fase aan de nul hebt aangesloten.
 

Zky

Actieve deelnemer
8 feb 2016
327
33
Vorden
www.LuxeHout.nl
Ik heb de wcd tussen fase en nul gemeten :) tussen fasen onderling is het 410.
De motor is zonder de schakelaar aangesloten geweest.

De nul in de wcd heeft in ieder geval geen connectie met een van de fasen in de stekker.
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Ik heb toch het vermoeden dat je wcd niet juist is aangesloten, waarom? Zie mijn eerdere antwoord:

Als twee zwarte draden omwisselen dit effect heeft dan lijkt het erop dat de kleuren niet kloppen.
Cee wcd en stekkers zijn gestandaardiseerd in aansluiten, dit in tegenstelling tot periflex.
Nakijken en meten of alles juist aangesloten is


Op afstand kan ik nog maar een advies geven: vraag hulp aan een elektricien.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.058
2.584
Haal het kapje van je wcd er eens af en maak een foto van hoe het nu zit. Ik bedoel de krachtstroomwcd die op de muur zit. Volgens mij zitten de draden daar nu verkeerd om. Heb het zelf ook wel eens gehad, dat de 0 aansluiting aan de verkeerde kant kwam.
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.322
191
Gem. Winsum (Groningen)
Helaas geen succes. De krachtgroep in de schuur schakelde uit. Zekeringen zijn OK en aardlekschakelaar bleef ook ingeschakeld.

Ik heb hierna ook nog eens de spoelen doorgemeten en nu geeft 1 van de drie ook geen weerstand meer aan.

Zoals het hier staat mat je in één geval een weerstand van 0 Ohm. Bedoel je dat ook? Of bedoel je dat de weerstand oneindig hoog is (dus een onderbreking)?

mvg
klaas0639
 

Zky

Actieve deelnemer
8 feb 2016
327
33
Vorden
www.LuxeHout.nl
Ik heb toch het vermoeden dat je wcd niet juist is aangesloten, waarom? Zie mijn eerdere antwoord:

Als twee zwarte draden omwisselen dit effect heeft dan lijkt het erop dat de kleuren niet kloppen.
Cee wcd en stekkers zijn gestandaardiseerd in aansluiten, dit in tegenstelling tot periflex.
Nakijken en meten of alles juist aangesloten is


Op afstand kan ik nog maar een advies geven: vraag hulp aan een elektricien.

Haal het kapje van je wcd er eens af en maak een foto van hoe het nu zit. Ik bedoel de krachtstroomwcd die op de muur zit. Volgens mij zitten de draden daar nu verkeerd om. Heb het zelf ook wel eens gehad, dat de 0 aansluiting aan de verkeerde kant kwam.

Bij deze de foto. Blauw is N en dan tegen de klok in L3 tm L1 en dan nog aarde. Alleen heb ik hier al spanning gemeten tussen nul en de fase en dat was 240. Tussen de fasen onderling 410. De nul in de wcd komt ook in contact met de niet gebruikte pin van de stekker
IMG_20171029_175649.jpg

@klaas0639: de meter start met de waarde 1 op het scherm en veranderde daarna voor die ene spoel niet. Ik krijg geen melding te zien van 0 of iets als OL
 

spinningwheels

Actieve deelnemer
18 mrt 2017
292
3
WCD zit goed dus.
Motor lijkt ook goed aangesloten te zijn.
Een heel kleine kans maar haal eens de draden van de motor los , en zet er dan prik op.
0.001 % kans dat er een sluiting in je snoer zit, maar heb al wel gekkere dingen gezien.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.058
2.584
Als alles goed zit aangesloten en je draait twee draden om om de draairichting te veranderen zal je geen kortsluiting krijgen. Dus zoals spinningwheels al aangeeft moet je het in andere dingen zoals de bekabeling gaan zoeken.
 

Zky

Actieve deelnemer
8 feb 2016
327
33
Vorden
www.LuxeHout.nl
Ik heb het nog even doorgemeten maar ook de stekker en bijbehorende kabel zijn OK: 410 tussen de fasen.
Ik denk dat het toch echt in de motor moet zitten.
Inmiddels geeft 1 van de spoelen (V) ook geen weerstand meer aan zoals ik eerder al aangaf.
Misschien maar eens door een bedrijf laten testen?
 

spinningwheels

Actieve deelnemer
18 mrt 2017
292
3
Ook met die thermische beveiliging losgehaald? als ik in je openingspost kijk, zie ik dat circuit tussen twee fase getekend.
Ik ben zelf nogal een klein beetje van alles weghalen wat niet absoluut noodzakelijk is.
Maar geen weerstand dan bedoel je dus 0 ohm op de meter en niet het oneindig symbool ?
Maar laten testen door een bedrijf, Tja een andere motor kon dan nog wel eens voordeliger zijn, Er staan vaak zat nieuwe motoren op MP voor weinig.
 
Laatst bewerkt:

spinningwheels

Actieve deelnemer
18 mrt 2017
292
3
Ja dat schreef ik al thermische beveiliging, maar kan zo niet zien of dat circuit goed is , vandaar de Haal het eens los.
 

Zky

Actieve deelnemer
8 feb 2016
327
33
Vorden
www.LuxeHout.nl
Zonder de thermische beveiliging zou ik nog kunnen proberen.
En het doormeten van die spoel geeft 0 ohm terug (scherm blijft blanco). Ik krijg geen oneindig symbool te zien.

Zijn de kosten voor puur een onderzoek ook al gauw gelijk aan een andere motor? Zou wel willen weten ook wat er aan de hand is en wat de mogelijke oorzaak is.
 
Laatst bewerkt:

spinningwheels

Actieve deelnemer
18 mrt 2017
292
3
Dat vind ik dus ook vreemd , meter zou gewoon 00.0 aan moeten geven bij een sluiting ,
Maar opnieuw meten en dan echt alleen tussen de spoelen, met alles incl beveiliging los
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.