380v motor problematiek

Zky

Actieve deelnemer
8 feb 2016
327
33
Vorden
www.LuxeHout.nl
Beste mede forummers,

Zoals elders al aangegeven ben ik sinds een week de eigenaar van een kity (1)637 vlak-vandikte bank. Opgehaald in het hoge noorden waar ik helaas niet de mogelijkheid had om hem werkend te zien, aangezien de verkoper (hij verkocht hem voor een vriend) geen krachtstroom aansluiting had. Dat is natuurlijk altijd een risico maar ik schatte de beste man wel in als betrouwbaar.
Eenmaal thuis gekomen heb ik hem uitgeladen en gelijk aangesloten om te zien of hij werkt. En dat deed hij, zonder problemen. Wat ik de volgende dag echter merkte was dat hij de verkeerde kant op draaide. En hiermee is de ellende begonnen :)
Even een korte reconstructie van mijn acties:
- poging 1 was het omwisselen van 2 fasen in de aansluiting (cee wandcontactdoos) in de schuur. Dit leidde tot het doorsmelten van de zekeringen van de krachtgroep in m'n woning en de krachtgroep in m'n schuur (automaat) welke uit ging.
- na bovenstaande is mislukt, heb ik de draden weer teruggezet in de vorige positie en opnieuw geprobeerd de motor te starten (zelfs situatie dus als voor de problemen) maar helaas met hetzelfde effect;

Inmiddels is de installatie van de groepenkast in m'n woning en schuur helemaal doorgemeten en gecontroleerd en deze is in orde nu. De krachtgroep in m'n woning (welke dus naar de schuur gaat) is nu voorzien van 20a smeltzekeringen IPV 16a. Dit omdat wellicht de aanloopspanning te hoog kon zijn.

Ik heb de motor losgehaald zodat alles beter zichtbaar is. Gelijk wat kapjes losgehaald om te zien hoe de aansluitingen er uit zien. Wat mij gelijk opviel was dat de aarde losgekoppeld was. Deze dus aangesloten en toch maar even opnieuw geprobeerd of de motor wil draaien. Nu volgde er direct na inschakelen een "plof/vonk" bij de motor en schakelde de krachtgroep in m'n schuur er uit. In de woning zijn de smeltzekeringen nog in tact (2 * 20 en 1 * 16 a omdat 1 passchroef defect was).
Ik vraag me nu af of ik niet de motor heb gemold.....

Hier wat foto's van motor, aansluitingen en aansluitschemas's:
IMG_20171028_174651.jpg
IMG_20171028_161326.jpg
IMG_20171028_161208.jpg
IMG_20171028_161148.jpg
Op dit moment is de schakeling conform de rechtersituatie op bovenstaande schema ( zie ook 2e foto, de pin links bovenin is nr 4).

Mocht ik alles weer aan de praat krijgen dan wil ik hem ook omzetten naar 220.

Ik hoop dat iemand me kan helpen!
 
Laatst bewerkt:

Niekosss

Actieve deelnemer
9 jun 2013
107
1
Enschede
nl-nl.facebook.com
Heb je er een automatische ster driehoek functie op zitten? Of waarmee schakel je hem in?
als je bij het aansluiten van de aarde een knal krijg heb je waarschijnlijk sluiting in de motot zitten.
Vandaar dat ze hem er denk ik hebben afgehaald.
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Hoe zwaar zijn je hoofdzekeringen, 25 ampere? Dit kan je zien op je factuur van het energie bedrijf.
De 20 ampere die er nu voor zit is daar niet selectief op, en bij een beetje pech blaas je de volgende keer je hoofdzekeringen eruit.
Het ligt zeer waarschijnlijk niet aan de aanloopstroom, dan was het de eerste keer al fout gegaan toen de motor verkeerd om liep.
 

Zky

Actieve deelnemer
8 feb 2016
327
33
Vorden
www.LuxeHout.nl
Kabel gaat van de motor naar de schakelaar.
Daar ziet het er als volgt uit:
IMG_20171028_205442.jpg
De schakelaar naar de stekker en dat ziet er dan weer zo uit:
IMG_20171028_205742.jpg
Blauw op L2 ipv N vond ik wel bijzonder, maar dat zegt niks dat ik dat vind ;)

- - - Updated - - -

De hoofdzekering zijn idd 25 ampère
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Stroom is kleurenblind:cool: in de kabel is blauw als fase gebruikt, hoort niet, werkt wel.
Blauw en bruin, zijn doorverbonden naar de bovenste 2 contacten op de schakelaar. Ik kan de kleuren niet goed zien, maar waar eindigen die 2 draden op de motor?
 

Zky

Actieve deelnemer
8 feb 2016
327
33
Vorden
www.LuxeHout.nl
Paars (violet) en wit bedoel je dan toch? Die zitten op respectievelijk positie 6 en 5.
En mocht je blauw en bruin op de.motor bedoelen dan is het respectievelijk 3 en 2.
 
Laatst bewerkt:

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.048
2.580
Allereerst; De draairichting omdraaien doe je in je machine. Je vaste installatie hoort zo aangelegd te zijn dat alle fasen in elke contaktdoos gelijk zijn. Zo maakt het dus niet uit waar je je machine inplugt, hij zal altijd de zelfde kant oplopen. 3 x 16 amp is meer dan zat voor een 1,5 kw motor. Ik denk dat doordat je huisinstallatie drie fasen, een nul en een massadraad heeft en je machine alleen drie fasen en een massaaansluiting met een vier aderige kabel er bij het veranderen van de draairichting een fase op de nuldraad is aangesloten. Om je motor even door te meten, kan je de weerstand over de drie spoelen van je motor meten. Deze horen min of meer gelijk te zijn. De twee draden op klemmmen 5 en 6 in de motor zijn van de thermische beveiliging die in de motor is meegewikkeld. Als de motor te heet wordt, schakelt die de schakelaar af.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
960
Riemst
De witte draad, en de (bruine) boven de witte op de schakelaar moeten op klem 5 en 6 van de motor. Deze zijn voor de interne thermische beveiliging van de motor. Het is niet zo goed te zien op de foto, maar ik heb de indruk dat dit niet zo is.
Maar eigenlijk moet je eerst met de multimeter en/of megger aan de slag en de wikkelingen doormeten. Is deze meting positief, dan kan je verder zoeken.
 

Zky

Actieve deelnemer
8 feb 2016
327
33
Vorden
www.LuxeHout.nl
Bedankt voor de info!
Ik heb de spoelen zojuist doorgemeten op weerstand. De draden verwijderd en conform schakelschema gemeten tussen u1 en U2 (pin 3 en 8), V1 en V2 (pin 2 en 7), w1 en w2 (pin 1 en 9)
IMG_20171029_095451.jpg
Ik krijg dan de volgende resultaten (multimeter ingesteld op 2000 ohm):
U = 5
V = 5
W = 5/6 duurt even voordat deze waarde aangegeven wordt.
 

Zky

Actieve deelnemer
8 feb 2016
327
33
Vorden
www.LuxeHout.nl
De witte draad, en de (bruine) boven de witte op de schakelaar moeten op klem 5 en 6 van de motor. Deze zijn voor de interne thermische beveiliging van de motor. Het is niet zo goed te zien op de foto, maar ik heb de indruk dat dit niet zo is.
Maar eigenlijk moet je eerst met de multimeter en/of megger aan de slag en de wikkelingen doormeten. Is deze meting positief, dan kan je verder zoeken.

Met de bruine bedoel je denk ik de paarse (op de foto van de schakelaar rechts bovenin). De witte zit op de motor op 5 en de paarse op 6
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
960
Riemst
De aansluitingen zouden dus goed moeten zijn.
Als de drie wikkelingen dezelfde weerstand hebben, zou dit ook goed moeten zijn. Eventueel ook nog tussen de wikkelingen onderling en naar de massa meten. Deze waarden zouden oneindig moeten zijn. Een juiste meting voor isolatiefouten kan wel enkel met een Megger gebeuren. Deze meet op hogere spanning dan een Ohm meter.
Ik zou de motor nu eens rechtstreeks, zonder schakelaar aansluiten. De plaatjes in het midden leggen, zoals het was, en dan kabel rechtstreeks op de motor. Kijken wat er dan gebeurd. De motor onbelast laten draaien.
Waarom wil je omschakelen naar 220 Volt als je 380 ter beschikking hebt?
En is het effectief 3 x 380 en niet 3 x 220?
 

Zky

Actieve deelnemer
8 feb 2016
327
33
Vorden
www.LuxeHout.nl
Als ik tussen wikkelingen onderling en wikkeling met massa (behuizing) meet dan krijg ik geen respons op de multimeter.

Als ik niet op vermogen inleveren wanneer ik naar 220 ga dan is het een optie omdat ik dan wat flexibeler ben. Alle apparaten hier zijn mobiel en ik heb maar 1 x een 380 wcd en meerdere 220. Maar goed hij zou natuurlijk in de buurt van die 380 kunnen blijven staan. Het is geen must iig om hem op 220 te krijgen.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
960
Riemst
De metingen wijzen op wikkelingen die in orde zijn.
Nu een test met motor rechtstreeks en onbelast aangesloten.
 

Zky

Actieve deelnemer
8 feb 2016
327
33
Vorden
www.LuxeHout.nl
Dan ga ik dat zo eens proberen. En dan dezelfde verbindingen leggen zoals in de schakelaar neem ik aan? Dus blauw van de stekker op blauw en paars van de motor, bruin op bruin en wit en zwart op zwart? Massa ook aansluiten? Aangezien die los zat toen ik de motor open maakte.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
960
Riemst
Welke fase je waar aansluit maakt niet uit. Zwart, blauw en bruin van de voedingskabel sluit je aan op klemmen 1, 2 en 3. Klem 4, 5 en 6 verbindt je door met de plaatjes. Aarding kan je best ook aansluiten. Als er een aardfout is (stroomverlies) zou je verliesstroomschakelaar (aardlek) moeten uitschakelen en geen zekering.
De motor zou dan moeten draaien.
 

Zky

Actieve deelnemer
8 feb 2016
327
33
Vorden
www.LuxeHout.nl
Helaas geen succes. De krachtgroep in de schuur schakelde uit. Zekeringen zijn OK en aardlekschakelaar bleef ook ingeschakeld.

Ik heb hierna ook nog eens de spoelen doorgemeten en nu geeft 1 van de drie ook geen weerstand meer aan.
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.