Vraag voor de draaiers, holle vormen

Houthasses

Actieve deelnemer
22 okt 2010
589
1
www.youtube.com
Een vraag voor de houtdraaiers, het schuren van holle vormen zonder dat de bloeddruk omhoog gaat of dat er zaken door de lucht gaan vliegen.. :evil:

Punt is dat ik geen draaibank gebruik, en dus niet gewoon schuurpapier tegen het object aan kan houden. Normaal gesproken pas ik mijn schalen erop aan dat de glooiingen niet al te abrupt zijn, en kan ik het het vlot schuren met zachte schuimsteunschijven tot 240, en als laatste een mini schuurmachine met 320 of hoger.

Maar goed, nu ben ik bezig met een schaal waar ik gewoon geen schuurmachine in kan proppen.
Met de hand schuren kom ik niet goed van de eerder gemaakte (boormachine+schuimpads) krassen af, of moet ik gewoon stug doorgaan tot korrel 320 en verdwijnen de krassen dan? Het lijkt ook of de korrel van het gewone handschuurpapier grover zijn dan die van de klitschijven want ik krijg er alleen maar krassen bij lijkt het. :?: :?:
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
houthasses,

een bekend probleem inderdaad. het ligt bij mij vooral hoe de draad van het hout loopt. bepaalde plekken zijn lastig glad te krijgen dan andere.
wat betreft jouw schaal : hoe heb je de vorm in de schaal gemaakt? stel dat je dit met een raspopzetstuk voor de haakse slijper hebt gedaan dan beginnen met schuren met een korrel 100. alles net zo lang schuren dat de diepe strepen weg zijn. dan afbouwen per korrel en steeds zorgen dat je alles dusdanig schuurt dat de vorige "strepen"weg zijn. ik neem aan dat bovenstaande duidelijk is.

ik gebruik zelf wel eens een rechte slijper met opzetstukken. schuren is altijd erg lastig in smalle ruimte's.

een dergelijk systeem lijkt me hierin erg makkelijk :
http://www.baptist.nl/webwinkel_product ... =124&pid=3

misschien valt dit zelf te maken.

op de draaibank maak ik ook veel gebruik van schraapstalen voor het afwerken van een werkstuk.

heb je ook foto's van het project?
 

Houthasses

Actieve deelnemer
22 okt 2010
589
1
www.youtube.com
Dank voor je antwoord Rick.

Hier is een foto van de cederhouten (Jeneverbes) schaal waar ik mee bezig ben.

(Iets vertekend door camera afstand. De binnenste diameter is +- 130 mm.
154336_1366084011426_1811444287_669148_2896197_n.jpg


Die oppompbare schuurrollen van Kirjes lijken me ook interessant (wel kwetsbaar volgens gebruiker, en je zit dan weer aan een eigen type schuurpapier vast...) Maar dan zit je nog steeds met een vast patroon van krassen lijkt me. Of zou dat minder zijn dan de conische steunschijven die ik nu gebruik? Deze dingen dus:
pads.jpg


Die maken een cirkelvormig krassenpatroon, wat wellicht minder goed is dan 'rechte' krassen met de draad mee die je zal krijgen met schuurrollen.
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
houthasses, bij het kirschen systeem hou je denk ik dan dezelfde probleem. je maakt ronddraaiende bewegingen met het schuurpapier terwijl je eigenlijk met de nerf mee moet schuren. eigenlijk zou je een hele kleine rotex moeten hebben. ik denk overigens wel dat je met de methode hoe je die gebruikt een heel eind moet kunnen komen en dan blijft er een heleboel handwerk over is mijn bescheiden mening.
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Ik zie het al Houthasses, je creativiteit dwingt je tot de aanschaf van een eenvoudige doch goed werkende tweede/derde/vierde hands houtdraaibank............ ;)
Of een schroef in het centrum aan de onderkant - boormachine erop vast - boormachine in de bankschroef en op heel weinig toeren laten draaien.
Zo houd je 1 hand om te schuren en de andere om veiligheidsmaatregelen te nemen......... ;)
Of zelf een bol stuk hout maken, schuurlinnen (hier en daar regelmatig inknippen) er om heen, op de boormachine en langzaamdraaiend hiermee schuren. :idea:
Een ritje naar Lemmer is vast veiliger en goedkoper.
Overigens: krassen bij het schuren ontstaan meestal wanneer met te hoge rotatie wordt gewerkt.
vr.gr. Jan Pranger.
http://www.arstorno.nl
 

Houthasses

Actieve deelnemer
22 okt 2010
589
1
www.youtube.com
Jan, jouw idee van een verlengstuk voor de schuurmachine bleek toch het beste te werken.
Eerst met de boormachine schuren tot 240, en daarna overgaan naar 320 handmatig geeft toch fijne zichtbare krasjes, die je met de verlengde excentrisch roterende schuurmachine niet krijgt.

Een ultiem apparaat (voor mij dan) zou een random orbit adapter voor de haakse slijper zijn.. Ik weet dat die bestaan maar die zijn gewoon niet te krijgen in NL, of ze zijn van inferieure kwaliteit. Of een Rotex natuurlijk met een diameter niet groter dan 50 mm.

Wel een gedoe, maar na 2 en een half uur schuren/mopperen onder een felle lamp toch gelukt.
Ik zal binnenkort foto's posten van het resultaat.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.