Door de bomen het bos niet meer zien

Stef van Rooijen

Actieve deelnemer
24 okt 2017
43
1
Beste forumleden,
Ik zal me eerst even voorstellen. Ik ben Stef en al langereen liefhebber om met hout te werken. Ben in het bezit van een ruimwerkplaatsje (9x3,5 meter) en ben al in het bezit van een Elu zaagtafel, eenzeer oude draaibank (zie foto’s) en het gebruikelijke (elektrische)handgereedschap. Ben dit jaar minder gaan werken en wil mijn houtactiviteitenweer wat meer op gaan pakken. Vandaag mijn oude Landrover verkocht (3500,--)endaardoor een budgetje om wat nieuws voor mijn werkplaats te kopen. Graag zou ikvoor dit bedrag een vlak-vandiktebank en een lintzaag kopen. Ik zit inmiddelsal vier lange avonden achter de PC om te onderzoeken wat er op de markt is. Inplaats van antwoorden krijg ik eigenlijk steeds meer vragen en wordt steedsonzekerder wat ik nou het beste aan kan schaffen.
Een overzichtje wat ik zou kunnen kopen m.b.t. de valk- vandikte bank.
HBM 300 Model 1
Jet JPT310HH
Jet JPT 260T
Jet JPT310
Bernardo vlak-vandiktebank ADM 311
Bernardo Vlak- en vandiktemachine ADM 311 (marktplaats)
Scheppach Plana 4.1C Vlak- vandiktebank 310 mm 400V
Holzstar ADH310 Vlak-,vandiktebank 310 mm 400V
Holzmann HOB 400V
Hammer A3 41 A
Ga a.s. dinsdag naar de houtbeurs in Den Bosch om te kijkenof ik daar verder komt.
Ik heb krachtstroom in mijn werkplaats. Timmeren en houtbewerken vind ikleuk, Aan machines sleutelen ben ik minder handig in. Een oude 2[SUP]e[/SUP]hands opknappertje ligt dan ook niet voor de hand. Ik verwacht zo’n 1 a 2 dagenper week in mijn werkplaats te vertoeven.
Ik wil mijn machines graag breed in kunnen zetten, zowelvoor verbouwingen, ramen, trappen etc. als ook voor meubels en speelgoed. Hetliefst werk ik met Europees hardhout (eiken, beuken, kersen) en naaldhout (vuren,grenen, douglas) Zo heb ik het afgelopen jaar een eiken onderstam en 2 kersenonderstammen gekocht in Duitsland. Deze laten zagen (30 mm schaaldelen) enliggen nu lekker te drogen.

Mijn vraag:
- Nieuwe of 2[SUP]e[/SUP] hands machines/
- Zwaarte van de uitvoering van de machines
- Schaafbank met 3 of 4 beitels of wisselplaten
- Welke machine moet ik nooit kopen (op het forumzag ik dat HBM er niet zo goed uit kom)
Met andere woorden, wie wil mij een advies geven hoe ik ditproject het beste aan kan pakken.
Stef
 

orgelvriend

Actieve deelnemer
22 jul 2013
94
6
Beste forumleden,
Ik zal me eerst even voorstellen. Ik ben Stef en al langereen liefhebber om met hout te werken. Ben in het bezit van een ruimwerkplaatsje (9x3,5 meter) en ben al in het bezit van een Elu zaagtafel, eenzeer oude draaibank (zie foto’s) en het gebruikelijke (elektrische)handgereedschap. Ben dit jaar minder gaan werken en wil mijn houtactiviteitenweer wat meer op gaan pakken. Vandaag mijn oude Landrover verkocht (3500,--)endaardoor een budgetje om wat nieuws voor mijn werkplaats te kopen. Graag zou ikvoor dit bedrag een vlak-vandiktebank en een lintzaag kopen. Ik zit inmiddelsal vier lange avonden achter de PC om te onderzoeken wat er op de markt is. Inplaats van antwoorden krijg ik eigenlijk steeds meer vragen en wordt steedsonzekerder wat ik nou het beste aan kan schaffen.
Een overzichtje wat ik zou kunnen kopen m.b.t. de valk- vandikte bank.
HBM 300 Model 1
Jet JPT310HH
Jet JPT 260T
Jet JPT310
Bernardo vlak-vandiktebank ADM 311
Bernardo Vlak- en vandiktemachine ADM 311 (marktplaats)
Scheppach Plana 4.1C Vlak- vandiktebank 310 mm 400V
Holzstar ADH310 Vlak-,vandiktebank 310 mm 400V
Holzmann HOB 400V
Hammer A3 41 A
Ga a.s. dinsdag naar de houtbeurs in Den Bosch om te kijkenof ik daar verder komt.
Ik heb krachtstroom in mijn werkplaats. Timmeren en houtbewerken vind ikleuk, Aan machines sleutelen ben ik minder handig in. Een oude 2[SUP]e[/SUP]hands opknappertje ligt dan ook niet voor de hand. Ik verwacht zo’n 1 a 2 dagenper week in mijn werkplaats te vertoeven.
Ik wil mijn machines graag breed in kunnen zetten, zowelvoor verbouwingen, ramen, trappen etc. als ook voor meubels en speelgoed. Hetliefst werk ik met Europees hardhout (eiken, beuken, kersen) en naaldhout (vuren,grenen, douglas) Zo heb ik het afgelopen jaar een eiken onderstam en 2 kersenonderstammen gekocht in Duitsland. Deze laten zagen (30 mm schaaldelen) enliggen nu lekker te drogen.

Mijn vraag:
- Nieuwe of 2[SUP]e[/SUP] hands machines/
- Zwaarte van de uitvoering van de machines
- Schaafbank met 3 of 4 beitels of wisselplaten
- Welke machine moet ik nooit kopen (op het forumzag ik dat HBM er niet zo goed uit kom)
Met andere woorden, wie wil mij een advies geven hoe ik ditproject het beste aan kan pakken.
Stef

Dag Stef, Je zou ook een Robland NXSD310 (of410) kunnen overwegen. Heb er zelf sinds kort eentje (410) en het is een geweldige machine! Ook op krachtstroom. Heb er al een partij Duits eiken mee geschaafd. Perfect. De prijs ligt weinig hoger dan een vergelijkbare Jet. Bij mij werd de machine gratis in mijn werkplaats bezorgd en geïstalleerd, gecontroleerd etc. Kijk maar wat je doet, maar het is zo maar een advies van mijn kant.
 

gpf

Actieve deelnemer
11 aug 2010
548
156
Zutphen
Koop 2-de hands. Er zijn genoeg goede machines te koop die je niet hoeft op te knappen en
vaak veel degelijker zijn dan huidige machines. Zelf zweer ik bij kity machines. Hbm zag ik in het rijtje, niet doen zoek maar op het forum
waarom niet.neem wel de tijd en koop liefst van iemand die stopt.
 

Stef van Rooijen

Actieve deelnemer
24 okt 2017
43
1
Dank voor jullie reacties. Was op de beurs erg onder de indruk van de Hammer A3 31 en de lintzaag N4400. Kom dan wel boven mijn budget uit. Ook de Robland NX 310 mm en de Holzmann HBSPROI zijn mooie machines. Moet ik bij deze machines nog ergens rekening mee houden ???
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.