Houtkrullen voor de Olmense Zoo

Jimbo

Actieve deelnemer
2 jan 2014
488
2
Eentje voor de Belsen op het forum, denk ik.

Je hebt misschien gehoord dat de vergunning vd Olmense Zoo is ingetrokken, waardoor deze de facto gesloten is. De dieren zijn er evenwel nog altijd, en moeten er blijkbaar ook niet weg (het zal dus zo erg nog niet gesteld geweest zijn met hun welzijn, bedenk ik me dan, maar laat dit geen politieke discussie worden. Bovendien is de vergunning reeds opnieuw aangevraagd), maar bon, zonder inkomsten wordt het moeilijk voor de uitbaters om de dieren vd nodige zorg te voorzien.

Er zijn dan ook tal van steunacties. De school van mijn kinderen doet hier aan mee (de school is 'peter' van een aantal dieren). Blijkbaar is er grote nood aan honden- en kattenbrokken, maar ook aan houtkrullen. En laat dit nu een houtforum zijn…

Dus bij deze, moest iemand in de regio Olmen (dat is dus Antwerpse Kempen :) ) zijn houtkrullen kunnen missen, mogen jullie ze altijd gaan afzetten bij de dierentuin. Ik kan ze eventueel komen ophalen indien je ze vlakbij de (snelweg)as Ham-Lummen-Leuven kunt brengen.

Alvast bedankt,
Jimbo
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Goede actie, let wel dat in theorie niet alle krullen mogen dienen voor dieren. Krullen uit de handel komen van neutrale soorten en zijn gefilterd op stof. Wat wij als houtbewerkers in onze zakken hebben zit vol stof, zaagsel van gelijmde panelen en soorten die schadelijk voor de gezondheid kunnen zijn zoals beuk, eik, notelaar en vele tropische soorten.
Als ik krullen moet maken voor het konijn dan maak ik de zakken leeg en stuur ik een aantal dennen balken door de schaafbank om zuivere krullen te hebben. Hardhout absorbeert toch heel slecht.
 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.711
813
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Beuk is juist een van de houtsoorten die niet schadelijk zijn voor de gezondheid (wegens het ontbreken van schadelijke inhoudsstoffen).
Juist daarom word deze houtsoort zo vaak gebruikt voor houten kinderspeelgoed.

groetnis, Roeland
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Beuk is juist een van de houtsoorten die niet schadelijk zijn voor de gezondheid (wegens het ontbreken van schadelijke inhoudsstoffen).
Juist daarom word deze houtsoort zo vaak gebruikt voor houten kinderspeelgoed.

groetnis, Roeland

Onder vaste vorm is het één van de veiligste, maar het stof ervan is kankerverwekkend in de longen net zoals eik. Notelaar doet hetzelfde maar geeft ook acute reacties, sommige dieren, oa paarden hebben de neiging om te sterven als ze het inademen.
 

Patje

Actieve deelnemer
28 jan 2012
75
0
Lommel
Ik heb er bijna een volle container van staan kom de krullen maar halen in Beverlo, dat is nog dicht bij olmen ook nog.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.