zaagblad schoonmaken met gootsteen ontstopper

tillywood

Nieuw lid
8 aug 2012
9
0
vandaag gehoord dat je je zaagbladen kan reinigen met een vloeibare gootsteen ontstopper, klopt dit??
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.084
504
Moordrecht
Nee, tenminste, met een loog kan je niet ontroesten.. Als het niet om roest gaat , maar om vet, dan weer wel..

Ontroesten kan je wel met (zout)zuur
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.084
504
Moordrecht
Vetaanslag dus wel. Harsen van hout, geen idee, eerlijk gezegd. Maar je komt ook een eind met een goede industriële ontvetter. Als je met loog gaat werken, bescherm ajb je handen en gezicht.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
887
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Het kan wel, maar is denk ik overdreven agressief. 'vervuilde' zaagbladen zullen veelal vooral last hebben van harsopbouw tussen de tanden. Sommige onderdelen van de hars (de verzeepbare onderdelen) zullen met loog verwijderd kunnen worden, maar andere niet. Ik denk dat een goed oplosmiddel (harsverwijderaar, stickerverwijderaar) beter werkt.
 
P

Pel

Guest
Zaagbladen krijg je mooi schoon met oven reiniger, in de gootsteen inspuiten even in laten werken, afspoelen met warm water, als nieuw.

Groet Pel.
 

drever

Actieve deelnemer
2 apr 2016
35
1
IMGP5449.jpgik gebruik voor het verwijderen van hars en gom op mijn hardmetalen zaagbladen "white spirit " ( terpentine )
de zaagbladen laat ik eerst weken in de vloeistof en borstel dan met een fijne koperdraad borstel in tegenrichting tov de zaagrichting .
als "weekbak" gebruik ik een soort serveerblad / kaasschotel in rvs met een kleine opstaande rand dat ik in de kringloopwinkel gevonden heb
voor een habbekrats .
in de vakhandel bestaan er spuitbussen voor het reinigen van zagen e.d. maar die kosten al gauw rond de 20 €
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Goede gootsteenontstopper (de enige die echt werk) bevat zwavelzuur. Dat is niet bepaalt spul waarmee je zomaar aan de slag gaat, zeker niet voor het reinigen van gereedschap.
Zoals al gezegd kan je beter oven, kachel BBQ en aanverwanten reiniger gebruiken. Deze producten zijn relatief veilig in gebruik. Geschikte handschoenen en bril zijn uiteraard nodig om irritatie te voorkomen.
 

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.948
88
West-Friesland
Ik heb van Rick Koorman (MasaveHout) deze tip lang geleden op het forum gelezen.
Dasty ontvetter classic (gele fles) of professional (zwarte fles) en is bij de WIBRA goedkoop te krijgen.
En eerlijk waar het werkt fantastisch de zaagbladen in een ronde wasbak inspuiten even laten weken met een oude tandenborstel de zaagtanden borstelen afspoelen en ze zien er als nieuw uit. (werkt ook bij freesjes)
Volgens mij is ovenreiniger en BBQ reiniger hetzelfde maar ik denk duurder in aanschaf.

Mvg, :).
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.726
706
Enschede, Twente
Dat Dasty van de Wibra is dacht ik bij een test van de Consuminder-bond als beste ontvetter uit de bus gekomen. En over gruwelijk gesproken: de Action is nog een graad of duizend erger dan de Wibra.
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Een spuitbus met remmen reiniger van de action werkt ook, je moet wat als de dasty op is.
Gootsteen ontstopper lijkt mij minder geschikt, natronloog is behoorlijk corrosief, als dat er inzat.
 

Okke

Actieve deelnemer
29 mei 2010
521
15
Vandaag jullie advies gevolgd, en Dasty idd. de oplossing. Werkt perfect :) .
7 zaagbladen in een mum van tijd schoon gemaakt.
 
P

Pel

Guest
Van harte gefeliciteerd Okke voor deze heldhaftige daad dat je het hebt aangedurfd om op een drukke zaterdag bij de Wibra de Dasty te halen, diep respect voor deze daad.

Groet Pel.
 

MatthijsG

Actieve deelnemer
24 sep 2017
203
6
Vandaag jullie advies gevolgd, en Dasty idd. de oplossing. Werkt perfect :) .
7 zaagbladen in een mum van tijd schoon gemaakt.
De opdracht voor volgende week zaterdag is om een houten plank op te gaan halen in de ballenbak van de Ikea :cool:
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.