zaagblad schoonmaken met gootsteen ontstopper

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.828
887
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Soda, ovenreiniger, wd40 het werkt allemaal

Soda dus weer niet. Soda en ammonia ontvetten niet - althans niet in de normale zin van het woord, het zijn geen organische oplosmiddelen of emulgatoren. Logen (zoals soda en ammonia) werken alleen (als 'ontvetters') bij verontreiniging met plantaardige of dierlijke vetten/oliën (triglyceriden) omdat die door het loog verzeept worden tot (zouten van) vetzuren (zeep) en glycerol. Op harsen en andere onverzeepbare/niet reactieve verontreinigingen werkt het niet.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Soda dus weer niet. Soda en ammonia ontvetten niet - althans niet in de normale zin van het woord, het zijn geen organische oplosmiddelen of emulgatoren. Logen (zoals soda en ammonia) werken alleen (als 'ontvetters') bij verontreiniging met plantaardige of dierlijke vetten/oliën (triglyceriden) omdat die door het loog verzeept worden tot (zouten van) vetzuren (zeep) en glycerol. Op harsen en andere onverzeepbare/niet reactieve verontreinigingen werkt het niet.

Zelfs ontstopper met soda vind ik matig of niet werken. Maar met de uitleg hierboven begrijp ik waarom. Zeepresten en dergelijke die in een verstopte afvoer zitten zitten zullen dan helemaal niet reageren op soda.
 

gpf

Actieve deelnemer
11 aug 2010
545
154
Zutphen
Ik heb gelezen dat 2 verschillende geachte leden van dit forum aangeven dat respectievelijk ovenreiniger en soda niet werken. Bij de laatste
werd ook aangeven waarom niet. Echter..... hebben deze leden een en ander geprobeerd? Ik verwacht van niet want het werkt echt.
wat betreft soda kan ik daaraan toevoegen dat ik het gebruik hiervan werd aangegeven door de speciaal slijperij in scheveningen die
helaas gestopt is. Kortom geef commentaar uit daadwerkelijke kennis en ervaring.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.828
887
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Probeer maar eens, pak m beet, motorolieresten, of dennenhars, te verwijderen met soda, of liever nog natriumhydroxide, en met een goed oplosmiddel.

En dan wel gebruiken als gootsteenontstopper (dus als geconcentreerde waterige oplossing). Als alcoholische loog (dus geconcentreerde NaOH in 100% alcohol) is, binnen deze context, smokkelen. Motorolie lost echt niet op in gootsteenontstopper.

En ja, ik spreek uit ervaring. Mede als chemicus.
 

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.948
88
West-Friesland
Ik heb gelezen dat 2 verschillende geachte leden van dit forum aangeven dat respectievelijk ovenreiniger en soda niet werken. Bij de laatste
werd ook aangeven waarom niet. Echter..... hebben deze leden een en ander geprobeerd? Ik verwacht van niet want het werkt echt.
wat betreft soda kan ik daaraan toevoegen dat ik het gebruik hiervan werd aangegeven door de speciaal slijperij in scheveningen die
helaas gestopt is. Kortom geef commentaar uit daadwerkelijke kennis en ervaring.
Ik heb in dit topic nergens gelezen dat ovenreiniger niet werkt, of heb ik dat toch gemist?
Mvg, :).
 

gdalfsen

Nieuw lid
1 mrt 2019
7
18
Ik had aankoekend hars op mijn zaaglint. Deze thread bekeken. Suggestie voor ovenreiniger (van HG) bekeken. De werkzame stof daarin is natronloog. Daar had ik nog wat van staan. En inderdaad, dat werkt. Wel goede beschermingsmiddelen tegen spatten gebruiken. Na het verwijderen van de hars het zaaglint goed afspoelen en licht in-oliën.
 

JagerGuus

Actieve deelnemer
2 nov 2020
88
47
Utrecht
Laatst had ik een vies zaagblad en toen ben ik gaan rondkijken wat ik had liggen. Groene zeep! Werkt prima, even laten weken in een sterke oplossing en het zaagblad met een messing borstel schoonschrobben
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.