dambord

timmerman

Actieve deelnemer
17 mei 2008
32
0
Hallo

ik ben de laatste tijd bezig geweest met het maken van een dambord
ik de vakjes van mahonie en limba gemaakt en daaromheen een smal randje van ebbenhout

heeft iemand een goed idee voor de afwerking
de eisen zijn dat het hout zijn natuurlijke kleur moet houden en het moet slijtvast zijn

alvast bedankt
 

kiesvoorhout

Actieve deelnemer
6 mrt 2008
616
96
Rottum Frl.
www.kiesvoorhout.nl
Timmerman,

De schaaktafel die ik maakte van diverse (hard)hout soorten heb ik in de hardwaxolie van OSMO gezet. De tafel is in gebruik als salontafel, met een hardglazen plaat eroverheen.
Als er in spel wordt geschaakt, gaat de glasplaat eraf en glijden de stukken soepel over het speelveld. Nu al drie jaar zonder problemen.
Voordeel van olie is, dat de structuur en kleur van alle houtsoorten die ik gebruikte, bewaard zijn gebleven.

Kor.

Attached files
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Misschien is het een idee om het bord te lakken met blanke lak. Ik heb een paar jaar geleden een keer een kistje gemaakt van esdoorn en smeerde daar enthousiast Epifanes bootlak op. Dat is bruingelig van kleur en het frisse esdoorn werd er goor gelig van. Dat heb ik er dus weer afgeschuurd en er toen moderne watergedragen transparante PU lak op gesmeerd. Dat is melkachtig in de bus, maar droogt snel en prachtig kleurloos op en is naar een paar uren al overschilderbaar. Nadeel was dat het (misschien niet de goede kwast?) wat streperig opdroogde. Na een laag of 4 en een paar dagen goed uitharden het geheel glad geschuurd (van 220 tot 600) en toen gepolijst met de poetsschijf op rotex maar met de boormachine gaat het ook. Een laagje autowas er overheen en het resultaat was een prachtig hoogglanzende transparante laklaag. En natuurlijk goed beschermend tegen water, koffie, jenever etc.
Veel succes met je keuze en uitvoering timmerman en ik ben benieuwd naar het resultaat.

jaap
 
A

Athanor

Guest
Kijk, dat kan ik nou waarderen, een jeneverbestendig dambord! ;)

Fons
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.