beitelslijpgereedschap

bas

Actieve deelnemer
4 mrt 2008
110
0
ik ben opzoek naar zo'n beitelslijphulpstuk.
heb deze gezien bij een duitse webwinkel en kost daar 12 euro echter de verzend kosten zijn 11 euro. weet iemand deze in nederland te koop?
Bas

Attached files
 

Bijlagen

  • IMAG0388.jpg
    IMAG0388.jpg
    55,3 KB · Weergaven: 14
  • IMAG0325 (2).jpg
    IMAG0325 (2).jpg
    34,6 KB · Weergaven: 14
  • IMAG0296.jpg
    IMAG0296.jpg
    41,6 KB · Weergaven: 13
  • IMAG0451.jpg
    IMAG0451.jpg
    48,4 KB · Weergaven: 8
  • IMAG0304.jpg
    IMAG0304.jpg
    35,1 KB · Weergaven: 6
  • IMAG0295.jpg
    IMAG0295.jpg
    28,7 KB · Weergaven: 6
  • IMAG0337.jpg
    IMAG0337.jpg
    52,4 KB · Weergaven: 7
  • IMAG0883.jpg
    IMAG0883.jpg
    44,6 KB · Weergaven: 7
  • IMAG0884.jpg
    IMAG0884.jpg
    63,5 KB · Weergaven: 8
  • DSCN0402.jpg
    DSCN0402.jpg
    40,1 KB · Weergaven: 4
  • DSCN0386.jpg
    DSCN0386.jpg
    35,9 KB · Weergaven: 4
  • IMAG0894.jpg
    IMAG0894.jpg
    47,6 KB · Weergaven: 6
  • IMAG0895.jpg
    IMAG0895.jpg
    45,6 KB · Weergaven: 8
  • IMAG0888.jpg
    IMAG0888.jpg
    51,2 KB · Weergaven: 7
  • IMAG0887.jpg
    IMAG0887.jpg
    53,6 KB · Weergaven: 8
  • IMAG0880.jpg
    IMAG0880.jpg
    61,7 KB · Weergaven: 8
  • IMAG0449.jpg
    IMAG0449.jpg
    35,7 KB · Weergaven: 5
  • IMAG0452.jpg
    IMAG0452.jpg
    35,5 KB · Weergaven: 6
  • DSCN0233.jpg
    DSCN0233.jpg
    40,2 KB · Weergaven: 7
  • IMAG0697.jpg
    IMAG0697.jpg
    67,7 KB · Weergaven: 8
  • DSCN0348.jpg
    DSCN0348.jpg
    56,9 KB · Weergaven: 6
  • IMAG0878.jpg
    IMAG0878.jpg
    45,8 KB · Weergaven: 6

schaver

Actieve deelnemer
4 jan 2008
57
2
hallo bas, ik weet dat Baptist in Arnhem het verkoopt. Het is het favoriete hulpstuk van David Charlesworth een soort goeroe op het gebied van schaven, beitels en slijpen. Overigens is er van Veritas ook een hele mooie te koop, de MK II honing guide, alleen wel een stukje duurder. Daar kun je makkelijker de hoek instellen, waarin je wilt slijpen, en met een draai aan een knopje verstel je de hoek nog een keer 2 graden voor de 2e snijhoek, de secondary bevel.
Als je kijkt bij http://www.leevalley.com/wood/page.aspx?c=2&p=43078&cat=1,43072 kom je ze beide tegen.
Charlesworth vind je op http://www.davidcharlesworth.co.uk/. Volgens mij hebben ze bij Baptist dit allemaal te koop en ook veel info over waterstenen om te slijpen.
 

bas

Actieve deelnemer
4 mrt 2008
110
0
op de site van babtist had ik al gekeken.
daar zag ik alleen die van veritas (heel erg mooi trouwens)
ik had al gezien dat David Charlesworth deze graag gebruikt vandaar dat ik deze zoek.
misschien dat hij niet op de webwinkel van babtist staat maar wel in de winkel ligt
 

Bijlagen

  • odh filmploeg.jpg
    odh filmploeg.jpg
    94,4 KB · Weergaven: 264
  • odh gerrit abma.jpg
    odh gerrit abma.jpg
    67,1 KB · Weergaven: 255
  • odh jefmen.jpg
    odh jefmen.jpg
    91,6 KB · Weergaven: 258
  • odh kinderen figuurzagen anja rombout.jpg
    odh kinderen figuurzagen anja rombout.jpg
    98,3 KB · Weergaven: 258
  • odh winnende werkstukken.jpg
    odh winnende werkstukken.jpg
    53,1 KB · Weergaven: 264
  • odh 1e prijs nico oosthoek.jpg
    odh 1e prijs nico oosthoek.jpg
    85,1 KB · Weergaven: 261
  • odh prijswinnaars.jpg
    odh prijswinnaars.jpg
    93,1 KB · Weergaven: 258
  • odh kinderhoek.jpg
    odh kinderhoek.jpg
    79 KB · Weergaven: 257

EllikB

Nieuw lid
9 apr 2008
1
0
Hoi Bas,

Ik heb via ebay in Engeland een slijphulp besteld bij NTR trading company hieronder vind je de specifieke gegevens. Ik heb gezocht op : Honing Guide. Daar kost ie 12,70 inclusief verzendkosten. In mijn geval was ie in de post kwijtgeraakt dus ik heb mijn geld teruggevraagd en gekregen. Pech dus. Inmiddels heb ik er een via een klasgenoot. Overigens voor steekbeitels vind ik 'm niet erg geschikt omdat het erg moeilijk is om ze er precies recht in te plaatsen. Bij schaafbeitels gaat het wel erg goed.


Item No - 110225783971
Short Description Of Goods Ordered - CHISEL 0-45MM/82MM PLANE BLADE SHARPENING HONING GUIDE


Trouwens op http://www.conrad.nl kun je 'm ook vinden als 'slijphulp' maar dan betaal je ongeveer 25 euro dus daar schiet je niets mee op.

Ik wens je succes!
 

nol

Actieve deelnemer
2 jan 2009
163
6
wie heeft ervaring met de veritas mk 11 honingguide. Is dit een degelijk handzaam
slijphulpstuk hetgeen ook minder kostbaar is dan een Tormek slijpmachine. Wie kan me er wat over vertellen?
 

RobC

Actieve deelnemer
1 apr 2008
26
1
EllikB zei:
Hoi Bas,

Ik heb via ebay in Engeland een slijphulp besteld bij NTR trading company hieronder vind je de specifieke gegevens. Ik heb gezocht op : Honing Guide. Daar kost ie 12,70 inclusief verzendkosten. In mijn geval was ie in de post kwijtgeraakt dus ik heb mijn geld teruggevraagd en gekregen. Pech dus. Inmiddels heb ik er een via een klasgenoot. Overigens voor steekbeitels vind ik 'm niet erg geschikt omdat het erg moeilijk is om ze er precies recht in te plaatsen. Bij schaafbeitels gaat het wel erg goed.


Item No - 110225783971
Short Description Of Goods Ordered - CHISEL 0-45MM/82MM PLANE BLADE SHARPENING HONING GUIDE


Trouwens op http://www.conrad.nl kun je 'm ook vinden als 'slijphulp' maar dan betaal je ongeveer 25 euro dus daar schiet je niets mee op.

Ik wens je succes!
Ik heb net even bij Conrad gekeken, maar bij mij geeft hij een prijs van 11.99 € aan.
 

coko

Post veel
6 apr 2008
1.138
3
Nederweert
nol zei:
wie heeft ervaring met de veritas mk 11 honingguide. Is dit een degelijk handzaam
slijphulpstuk hetgeen ook minder kostbaar is dan een Tormek slijpmachine. Wie kan me er wat over vertellen?


Ik heb de Veritas mkII nu net een week. Het eerste wat opvalt is de kwaliteit van het hulpstuk, zeer degenlijk en perfect afgewerkt. Zoals ik van hun andere producten al gewend was. Ook zit er een zeer duidenlijke gebruiksaanwijzing bij (zie de site van baptist).

Eerst had ik stanley slijphulp. Het instellen van de juiste hoek was niet erg nauwkeurig en het voor het exact haaks plaasen van de beitel moest ik gbruik maken van een klein blokhaakje.
Met de veritas is dat verleden tijd, dankzij de bijgeleverde aanslag. Het maken van een microbevel is ook al dood simpel. Een kwestie van aan een wieltje draaien en weer even over de steen.

Het is zeker niet de goedkoopste slijphulp, maar is voor mij het geld zeker waard.
 

nol

Actieve deelnemer
2 jan 2009
163
6
coko zei:
nol zei:
wie heeft ervaring met de veritas mk 11 honingguide. Is dit een degelijk handzaam
slijphulpstuk hetgeen ook minder kostbaar is dan een Tormek slijpmachine. Wie kan me er wat over vertellen?


Ik heb de Veritas mkII nu net een week. Het eerste wat opvalt is de kwaliteit van het hulpstuk, zeer degenlijk en perfect afgewerkt. Zoals ik van hun andere producten al gewend was. Ook zit er een zeer duidenlijke gebruiksaanwijzing bij (zie de site van baptist).

Eerst had ik stanley slijphulp. Het instellen van de juiste hoek was niet erg nauwkeurig en het voor het exact haaks plaasen van de beitel moest ik gbruik maken van een klein blokhaakje.
Met de veritas is dat verleden tijd, dankzij de bijgeleverde aanslag. Het maken van een microbevel is ook al dood simpel. Een kwestie van aan een wieltje draaien en weer even over de steen.

Het is zeker niet de goedkoopste slijphulp, maar is voor mij het geld zeker waard.
coko, bedankt voor je reactie, Ik heb ook zo'n stanleyhulpstuk net als jij maar ben hier ook niet tevreden over. Ik ga ook een veritas honingguide bestellen bij de Baptist. Nog een vraag, welke slijpstenen gebruik jij hierbij, stenen of een diamantsteen?
 

coko

Post veel
6 apr 2008
1.138
3
Nederweert
Tot nu toe gebruik ik schuurpapier op een dikke glasplaat en een leren riem met een polijst stick voor het wetten. Werkt op zich wel goed, maar ik wil binnenkort een aantal goede stenen kopen. Ik zat zelf te denken aan Japanse waterstenen.
Ik heb net een filmpje gezien op de site van finewoodworking over schraapstalen, hij gebruikte diamantstenen voor het bewerken van schraapstalen maar zei erbij dat hij ze niet goed vond voor (schaaf)beitels. Hij gaf helaas geen reden bij waarom.
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Coko, uit mijn eigen ervaring blijkt dat diamant stenen toch altijd een soort krassen achter laten (vermoedelijk omdat diamant scherp blijft). Met een watersteen van 8000 krijg je veel meer een polijst effect, en met de Flexcut pasta nog meer. Hoe fijner gepolijst, des te scherper wordt je beitel. Een schraapstaal wordt toch van een braam voorzien om te snijden, dan speelt de oppervlakte afwerking minder een rol.

jaap
 

hemski

Actieve deelnemer
31 mrt 2008
281
2
Gebruik al een paar jaar de MK II van Veritas met een recht en bol wiel en sinds gisteren ook het extra hulpstuk voor schuine beitels. Ik heb ook een eenvoudiger model zoals die in de begin van deze post getoond wordt, maar dat werkt lang niet zo zuiver als de MK II.

Ik gebruik stenen van Norton en King. Ik vind de Norton stenen iets beter. Het slijpen gaat sneller met de Norton stenen.In Arnhem verkopen ze een combinatie steen 1000/8000 en dat werk perfect.
 

guido

Actieve deelnemer
3 aug 2008
220
0
www.guidokauer.nl
aha ... jullie hebben het over een van mijn grootste frustraties... wetten.
alle beitels die ik tot nu toe heb gekocht zijn niet vlak. een of andere marketing idioot had bedacht dat die dingen beter konden glimmen dan functioneel moesten worden verkocht (lie nielsen en japanse beitels zijn de uitzondering op die regel)

ik ben begonnen met een japanse watersteen (weet even de korrel niet maar het is zo'n combinatie steen) uit de vrije hand. allemaal heel leuk maar dat zorgde niet voor het goede resultaat. De rug van de bijtel was met geen mogelijkheid vlak te krijgen. de steen holt te snel uit en je weet niet wanneer je de steen weer moet vakken. ik kreeg de bijtel gewoon niet vlak en ook niet scherp.

ik heb ook een veritas II gekocht ... die werkt prima voor de hoek maar zonder 100% vlakke rug krijg je nog steeds geen scherpe beitel.

nu heb ik een diamandsteen gekocht met twee kanten (600/325).... de grote van 250mm lang zodat mijn veritas II zoveel mogelijk oppervlak heeft om over te "rijden".
het resultaat is nu heel anders. nog steeds duurt het vlakken van de bijtel rug mij te lang (een uur per beitel vind ik te lang). maar het resultaat mag er dan wel wezen: 100% vlak. maar het mooiste is dat ik niet mijn steen hoef te vlakken. (volgens mij kan het zelfs niet)
Ik heb hem nog maar kort maar ik ben er wel tevreden mee. er is nog wel twijfel of ik niet een nog groffere steen (220) moet hebben om nog sneller te kunnen vlakken. maarja die ik nu heb die was al zo duur dus ik twijfel.
nog iets raars is de braam. als ik op de fijnere kant aan het wetten ben en continue wissel tussen de vlak kant en snij kant dan blijft de braam eraan zitten. ik ga daarna naar mijn fijne kant van mijn watersteen en haal hem daar 1 of 2 keer over de snijkant heen. en daarna is het een scheermesje. (na 4 beitels ben ik mijn linker onder arm even gaan insmeren met aftershave.) misschien moet ik ook nog de fijne diamandsteen kopen (1200) maar die is veel korter dus mijn veritas II zal daar niet zo goed op kunnen "rijden"

conclusie: ik ben wel blij dat ik deze steen heb gekocht omdat het vlakken voor mij een te grote ergenis was.

ik vind niet dat ik genoeg weet van het wetten om jullie te adviseren over deze methode. maar hopelijk geeft het jullie iets meer informatie aangezien niet veel mensen een diamandsteen hebben.
 

annette

Actieve deelnemer
10 apr 2008
163
0
www.fingerprintfurniture.nl
hoi guido-

jou beitels (welk merk?) blijken hardnekkig te zijn als je een uur nodig hebt om ze vlak te krijgen.
in dit geval kan je het ook goedkoop en lowtech doen -
plak een vel schuurpapier(220 of zo) op een stuk dik glas(lekker vlak) en ga ervoor!
je mooie diamansteen is dan de volgende stap.
mits je beitels goed voorbereid en onderhouden zijn en je er geen verf mee krabt is het wetten een fluitje van een cent.helaas is het er zoals met veel dingen - oefenen baart kunst!

groet
annette
http://www.fingerprintfurniture.nl

...blijbaar wordt er aan het HMC nog steeds geen aandacht besteed aan de belangrijke dingen in het vak...jammer
 

houtmannetje

Actieve deelnemer
27 mrt 2008
270
0
houtmannetje.nl
Ik heb tijdens mijn opleiding tot vervelens toe(dagelijks) beitels moeten slijpen en wetten
en ik doe het tegenwoordig alleen maar als het nodig is.
Ik gebruik geen honing guide enkel een slijpsteen op een machine indien er flinke bramen in zitten omdat een of andere sukkel zonder te vragen een beitel heeft geleend om er hout met spijkers erin weg te hakken
maar verder wet ik ze met een diamansteen zie link
http://www.axminster.co.uk/product....er_search=1&sfile=1&jump=0&changecurrency=EUR

ik heb ze hier in Nederland gekocht maar heb er wel veel meer voor betaald

*edit*hmmmm even op wetsteen gegoogeld ipv whetstone nederlandse prijzen ongeveer 27 euro meer per steen
http://www.firmajorna.nl/webwinkel/...ww.firmajorna.nl/webwinkel/N_grp_19_65-1.html *edit*

*edit2*even een verandering niet 27 euro maar 41euro duurder
een klein regeltje uit de algemene voorwaarden
"De opgegeven prijzen gelden voor levering af bedrijf of magazijn van Jorna, exclusief omzetbelasting en exclusief eventuele emballage." *edit2*

ik doe dit al meer dan twintig jaar zo en ik kan natuurlijk nooit zo zuiver wetten als met een guide mischien toch maar eens proberen

ze mogen overigens altijd aan mij vragen of ze mijn beitels mogen lenen hoor, maar dan zeg ik toch nee :D
 

hemski

Actieve deelnemer
31 mrt 2008
281
2
Houtmannetje,

Ik begrijp niet zo goed waarom je dit soort artikelen in de UK of bij jorna haalt, terwijl we in NL een speciaalzaak voor houtbewerkings gereedschappen hebben.

Die slijpstenen bij Baptist kosten 40 euro.
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Nou Hemski, ik wou dat ik dat gedaan had. Elke keer als ik in Arnhem kom, maak ik de fout dat ik naar de adviezen van Alex Dopeling moet luisteren en koop altijd meer dan de bedoeling was :lol: :lol: . Heb daar wel een mooie en zeer bruikbare collectie gereedschap aan over gehouden, waarvoor mijn hartelijke dank!

jaap
 

houtmannetje

Actieve deelnemer
27 mrt 2008
270
0
houtmannetje.nl
hemski zei:
Houtmannetje,

Ik begrijp niet zo goed waarom je dit soort artikelen in de UK of bij jorna haalt, terwijl we in NL een speciaalzaak voor houtbewerkings gereedschappen hebben.

Die slijpstenen bij Baptist kosten 40 euro.

hmmm ik heb ze bij bagijntools in Breda gekocht maar heb er wel ongeveer 80 euro voor betaald
ik koop al jaren mijn handgereedschap daar en goedkoper dan de meeste groothandelaren in de buurt

ik kwam de twee links tegen met google maar goed,,, nu weet ik waar ik ze ga bestellen wanneer ik ze weer nodig heb ;)
 

houtmannetje

Actieve deelnemer
27 mrt 2008
270
0
houtmannetje.nl
jaap zei:
Nou Hemski, ik wou dat ik dat gedaan had. Elke keer als ik in Arnhem kom, maak ik de fout dat ik naar de adviezen van Alex Dopeling moet luisteren en koop altijd meer dan de bedoeling was :lol: :lol: . Heb daar wel een mooie en zeer bruikbare collectie gereedschap aan over gehouden, waarvoor mijn hartelijke dank!

jaap

Ik durf daar best naar toe te gaan hoor Jaap,,,,,, met genoeg geld bij me ook nog





precies genoeg om te betalen wat ik nodig heb en geen cent meer
 

guido

Actieve deelnemer
3 aug 2008
220
0
www.guidokauer.nl
annette zei:
ik heb van mijn cursus 4 jaar geleden beitels van mHg gekocht. en bij mijn opleiding kon ik een aantal Kirsh beitels kopen voor weinig.

annette zei:
plak een vel schuurpapier(220 of zo) op een stuk dik glas(lekker vlak) en ga ervoor!
da's idd een goed idee... iemand en idee waar je een dergelijk stuk glas haalt? (bouwmarkten hebben dat nl niet)
Nu ik mijn beitels echt vlak heb verwacht ik dat het onderhouden minder arbeidsintensief zal zijn.

annette zei:
...blijbaar wordt er aan het HMC nog steeds geen aandacht besteed aan de belangrijke dingen in het vak...jammer
ik had ook graag een masterclass gevolgd in het wetten en vooral in het gebruiksklaar maken van nieuwe beitels maar dat zit er helaas niet in. maarja er moeten ook meubeltjes komen

uhm ... Annette? rare vraag misschien ... maar kan jij niet een leergierige stagiair gebruiken? *wijst naar zichzelf * :)
 

peterderooij

Actieve deelnemer
7 sep 2008
584
0
Ik heb mijn glazen plaat die ik gebruik om te 'wetten' toch bij de bouwmarkt gekocht. Het is (hoe omschrijf je dat) zeg maar een boekenplankje, maar dan van glas. +/-10cm x 25cm x 8mm.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.