Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 24

beitelslijpgereedschap

ik ben opzoek naar zo'n beitelslijphulpstuk.
    heb deze gezien bij een duitse webwinkel en kost daar 12 euro echter de verzend kosten zijn 11 euro. weet iemand deze in nederland te koop?
    Bas

Attached files

Re: beitelslijpgereedschap

hallo bas, ik weet dat Baptist in Arnhem het verkoopt. Het is het favoriete hulpstuk van David Charlesworth een soort goeroe op het gebied van schaven, beitels en slijpen. Overigens is er van Veritas ook een hele mooie te koop, de MK II honing guide, alleen wel een stukje duurder. Daar kun je makkelijker de hoek instellen, waarin je wilt slijpen, en met een draai aan een knopje verstel je de hoek nog een keer 2 graden voor de 2e snijhoek, de secondary bevel.
    Als je kijkt bij http://www.leevalley.com/wood/page.a...78&cat=1,43072 kom je ze beide tegen.
    Charlesworth vind je op http://www.davidcharlesworth.co.uk/. Volgens mij hebben ze bij Baptist dit allemaal te koop en ook veel info over waterstenen om te slijpen.

op de site van babtist had ik al gekeken.
    daar zag ik alleen die van veritas (heel erg mooi trouwens)
    ik had al gezien dat David Charlesworth deze graag gebruikt vandaar dat ik deze zoek.
    misschien dat hij niet op de webwinkel van babtist staat maar wel in de winkel ligt

Hoi Bas,

Ik heb via ebay in Engeland een slijphulp besteld bij NTR trading company hieronder vind je de specifieke gegevens. Ik heb gezocht op : Honing Guide. Daar kost ie 12,70 inclusief verzendkosten. In mijn geval was ie in de post kwijtgeraakt dus ik heb mijn geld teruggevraagd en gekregen. Pech dus. Inmiddels heb ik er een via een klasgenoot. Overigens voor steekbeitels vind ik 'm niet erg geschikt omdat het erg moeilijk is om ze er precies recht in te plaatsen. Bij schaafbeitels gaat het wel erg goed.

Item No - 110225783971
    Short Description Of Goods Ordered - CHISEL 0-45MM/82MM PLANE BLADE SHARPENING HONING GUIDE

Trouwens op http://www.conrad.nl kun je 'm ook vinden als 'slijphulp' maar dan betaal je ongeveer 25 euro dus daar schiet je niets mee op.

Ik wens je succes!

wie heeft ervaring met de veritas mk 11 honingguide. Is dit een degelijk handzaam
    slijphulpstuk hetgeen ook minder kostbaar is dan een Tormek slijpmachine. Wie kan me er wat over vertellen?

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door EllikB
    Hoi Bas,

Ik heb via ebay in Engeland een slijphulp besteld bij NTR trading company hieronder vind je de specifieke gegevens. Ik heb gezocht op : Honing Guide. Daar kost ie 12,70 inclusief verzendkosten. In mijn geval was ie in de post kwijtgeraakt dus ik heb mijn geld teruggevraagd en gekregen. Pech dus. Inmiddels heb ik er een via een klasgenoot. Overigens voor steekbeitels vind ik 'm niet erg geschikt omdat het erg moeilijk is om ze er precies recht in te plaatsen. Bij schaafbeitels gaat het wel erg goed.

Item No - 110225783971
    Short Description Of Goods Ordered - CHISEL 0-45MM/82MM PLANE BLADE SHARPENING HONING GUIDE

Trouwens op http://www.conrad.nl kun je 'm ook vinden als 'slijphulp' maar dan betaal je ongeveer 25 euro dus daar schiet je niets mee op.

Ik wens je succes!
    Ik heb net even bij Conrad gekeken, maar bij mij geeft hij een prijs van 11.99 € aan.

Senior Member
    Ingeschreven
    Apr 2008

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door nol
    wie heeft ervaring met de veritas mk 11 honingguide. Is dit een degelijk handzaam
    slijphulpstuk hetgeen ook minder kostbaar is dan een Tormek slijpmachine. Wie kan me er wat over vertellen?

Ik heb de Veritas mkII nu net een week. Het eerste wat opvalt is de kwaliteit van het hulpstuk, zeer degenlijk en perfect afgewerkt. Zoals ik van hun andere producten al gewend was. Ook zit er een zeer duidenlijke gebruiksaanwijzing bij (zie de site van baptist).

Eerst had ik stanley slijphulp. Het instellen van de juiste hoek was niet erg nauwkeurig en het voor het exact haaks plaasen van de beitel moest ik gbruik maken van een klein blokhaakje.
    Met de veritas is dat verleden tijd, dankzij de bijgeleverde aanslag. Het maken van een microbevel is ook al dood simpel. Een kwestie van aan een wieltje draaien en weer even over de steen.

Het is zeker niet de goedkoopste slijphulp, maar is voor mij het geld zeker waard.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door coko
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door nol

Ik heb de Veritas mkII nu net een week. Het eerste wat opvalt is de kwaliteit van het hulpstuk, zeer degenlijk en perfect afgewerkt. Zoals ik van hun andere producten al gewend was. Ook zit er een zeer duidenlijke gebruiksaanwijzing bij (zie de site van baptist).

Eerst had ik stanley slijphulp. Het instellen van de juiste hoek was niet erg nauwkeurig en het voor het exact haaks plaasen van de beitel moest ik gbruik maken van een klein blokhaakje.
    Met de veritas is dat verleden tijd, dankzij de bijgeleverde aanslag. Het maken van een microbevel is ook al dood simpel. Een kwestie van aan een wieltje draaien en weer even over de steen.

Het is zeker niet de goedkoopste slijphulp, maar is voor mij het geld zeker waard.
    coko, bedankt voor je reactie, Ik heb ook zo'n stanleyhulpstuk net als jij maar ben hier ook niet tevreden over. Ik ga ook een veritas honingguide bestellen bij de Baptist. Nog een vraag, welke slijpstenen gebruik jij hierbij, stenen of een diamantsteen?

Senior Member
    Ingeschreven
    Apr 2008

Tot nu toe gebruik ik schuurpapier op een dikke glasplaat en een leren riem met een polijst stick voor het wetten. Werkt op zich wel goed, maar ik wil binnenkort een aantal goede stenen kopen. Ik zat zelf te denken aan Japanse waterstenen.
    Ik heb net een filmpje gezien op de site van finewoodworking over schraapstalen, hij gebruikte diamantstenen voor het bewerken van schraapstalen maar zei erbij dat hij ze niet goed vond voor (schaaf)beitels. Hij gaf helaas geen reden bij waarom.

Coko, uit mijn eigen ervaring blijkt dat diamant stenen toch altijd een soort krassen achter laten (vermoedelijk omdat diamant scherp blijft). Met een watersteen van 8000 krijg je veel meer een polijst effect, en met de Flexcut pasta nog meer. Hoe fijner gepolijst, des te scherper wordt je beitel. Een schraapstaal wordt toch van een braam voorzien om te snijden, dan speelt de oppervlakte afwerking minder een rol.

jaap

Forum Rechten