Onbekend voorwerp

Korre

Actieve deelnemer
17 mrt 2015
42
0
Hallo,

Weet iemand wat dit is? Gevonden in een oude timmermanskist.
Het dwarsstuk is een stuk hout, de rest is ijzer.

Ik kan me niet bedenken waarvoor dit kan dienen.

Groeten,

Korneel
 

Bijlagen

  • PA272047.jpg
    PA272047.jpg
    68,1 KB · Weergaven: 283
  • PA272048.jpg
    PA272048.jpg
    64,2 KB · Weergaven: 283

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.773
925
Leeuwarden
Volgens mij een hulpstuk om in het vierkante gat van een aambeeld te zetten en zo een klein verhoogd aambeeldvlakje te krijgen voor klein smeedwerk.

Fons
 

Kees78

Actieve deelnemer
26 okt 2017
45
8
stichtse vecht
Hoi korneel,

Dat heb ik ook een keer gevonden in een erfenis. En mij is laten vertellen dat het een veldaambeeld is voor de zeis.
 

Korre

Actieve deelnemer
17 mrt 2015
42
0
Fantastisch! Bedankt voor de antwoorden en gokjes :)

De kop deed mij denken aan aambeeld maar de steel dan aan iets dat je in de grond steekt.
En ik kon in geen 100 jaar denken hoe die twee gegevens aan elkaar te koppelen :rolleyes:

Het dwarshout zorgt er dan waarschijnlijk voor dat het niet te diep in de grond zakt bij het hameren?

Nu nog een zeis vinden en ik kan men tuintje van 6x5 mooi beginnen maaien :)
 
P

Pel

Guest
Om een zeis te (haren), ik ken alleen het Limburgse woord hiervoor, moest je veel gevoel voor de hamerslag hebben. Het staal van de zeis werd op de snee dunner geslagen, daardoor moest iedere slag even hard zijn anders kreeg je een hakkelige snee op de zeis, en sneed ze niet meer. Voor de rest van het onderhoud had men een lange wetsteen.

Groet Pel.
ke-5011.c282bb.jpg
 

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.166
351
Etten-Leur
Ik herinner me dat dit werd gebruikt door mijn opa om de zeis of zig mee te scherpen; met een hamer werd de snede dan uitgeslagen. Verder met een soort van strijkstok (lat met an weerszijden carborundum) op het land geslepen. Het kruis zelf werd eenvoduig in de grond gezet en met een krukje zat hij er voor.

Gzrt hans
 

Vurenhout

Post veel
12 aug 2012
815
161
Twello
Om een zeis te (haren), ik ken alleen het Limburgse woord hiervoor, moest je veel gevoel voor de hamerslag hebben. Het staal van de zeis werd op de snee dunner geslagen, daardoor moest iedere slag even hard zijn anders kreeg je een hakkelige snee op de zeis, en sneed ze niet meer. Voor de rest van het onderhoud had men een lange wetsteen.

Groet Pel.
Dat klopt. Ik moest vroeger altijd met de zeis maaien en toen mijn opa overleed kregen we thuis ook de hamer en miniaambeeld. Tjsa en een keer de hamer er dwars op gehouden en inderdaad een hobbelig blad. Na een aantal keer weer goed haarden werd het minder maar weg is het nooit gegaan. Ondertussen zijn de handvatten opgevreten door de houtworm en wordt de zeis door mijn moeder meer gebruikt om planten weg te slaan dan om ze weg te snijden. Het was wel zo dat niemand anders met onze zeis fatsoenlijk kon maaien.
Dat ding wat je tijdens het maaien langs het blad haalt noemen ze ook wel een strik, volgens mij en is normaal een lat met aan beide zijden cement.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.