Bandschuurmachine

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.753
979
Omgeving Eindhoven
Beste medehoutfanaten,

Ik ben op zoek naar een bandschuurmachine.
Tot nu toe heb ik regelmatig die van mijn vader geleend (een Bosch groen, zo een van meer lawaai dan schuren), maar steeds als ik hem nodig heb ligt hij bij m'n vader en als hij 'm nodig heeft ligt'ie bij mij. Niet echt handig, want we wonen toch wel een eindje bij elkaar vandaan. En verder vind ik de kwaliteit te wensen overlaten, als je iets te hard drukt staat de band stil...

Nu wil ik er dus gelijk een met een betere kwaliteit. Maar zie door de bomen het bos niet meer.

Wat raden jullie aan? Ik zou nu mijn eerste Festool (BS 75 E, € 385 of BS 75 E-Plus, € 454,-) kunnen kopen, maar Festool lijkt mij als ik het zo zie qua bandschuurmachines veel duurder dan de andere merken. Is dit het prijsverschil ook in kwaliteit echt waard? En wat is het verschil tussen de types van Festool (BS 75, 75E, 75 E-Plus, 75 E-Set)?

Verder denk ik aan
- de Hitachi SB8V2 , € 205,-
- de Bosch Blauw GBS 75 AE, € 289,-
- de Makita 9903, € 271,-
Allemaal 75 mm breed met een band van 75x533mm.
Want een met een band van 100mm breed lijkt mij wat overkill (of ligt deze juist prettiger in de hand???)

Wat zouden jullie doen?
Ik heb ook een (simpele) excentrische en een vlakschuurmachine, de bandschuurmachine zal vooral voor het iets grovere werk gebruikt worden. Hoeft geen Rools Royce te zijn, maar moet wel goed zijn werk doen (dus geen standaard bouwmarkt-kwaliteit).

Graag jullie mening en ervaringen met genoemde machines (of andere alternatieven).

Groet, Rob
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Mijn ervaring met mijn Bosch GBS 75 AE, is dat ze schreeuwt en gloeiend heet wordt. En dat je erna uiteindelijk meer schuurwerk hebt om alle kuilen en lijnen die ze achterlaat, weg te werken.
Ik heb ze misschien al een jaar of 4 niet meer gebruikt daardoor, voor het grove werk haal ik de rotex uit, doet hetzelfde werk zonder kuilen en dergelijke achter te laten. Je zit dan natuurlijk in een heel andere prijsklasse.

De Festool bandschuurmachines hebben wel kaders die je er rond kan zetten zodat ze mooi vlak blijft en geen kuilen en groeven maakt. Had ik echt vaak één nodig, dan ging ik voor de BS75E set (met kader inbegrepen)
 

gpf

Actieve deelnemer
11 aug 2010
545
154
Zutphen
Kader is uiterst nuttig/noodzakelijk als je tafelbladen etc schuurt. Het voorkomt vele fouten met andere werkstukken
 

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
Dat kader is er ook voor de Makita en de Bosch. De Hitachi heeft die optie niet. Zou voor de Makita gaan. Die staan erom bekend lang onderdelen te leveren. Een bandschuurmachine gebruik je niet zo vaak als je hobbymatig werkt, dan is het prettig dat je hem tot in lengte van dagen kan blijven gebruiken.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Een goede bandschuurmachine met een grove korrel schuurpapier kan inderdaad behoorlijk agressief zijn. Maar dat is de Rotex ook. Om kuilen en strepen te vermijden is een goede beheersing van de machine nodig. Een raam kan daar bij helpen, maar is naar mijn mening niet zaligmakend.
Er zijn heel wat (oudere) schrijnwerkers die enkel een bandschuurmachine gebruiken, ook voor klein schuurwerk.
Niet drukken, voldoende bewegen, de machine iets optillen (de druk wegnemen), niet te grof schuurpapier gebruiken en de machine zijn werk laten doen voorkomen fouten.
Een grote machine werkt naar mijn gevoel het fijnste, dus eentje met banden van 100x610.
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.726
706
Enschede, Twente
Je vraag over de BS75: de E staat voor Electronisch, dwz toerentalregeling die ervoor zorgt dat ook bij meer druk de bandsnelheid hetzelfde blijft. Bestel je een BS75 of BS 75 E, dan is dat in een kartonnen doos zonder accessoires. Plus en Set zijn in een Systainer, met accessoires. Zo'n beetje alle belangrijke accessoires worden meegeleverd bij de Set, waaronder dus dat vlakschuurraam waar Tim het over had.
Bij alles geldt dat er één schuurband bij zit met P100, wat ik weer erg zuunig vind van Festool. De volledige range bestaat uit Rubin P40, 60, 80, 100, 120, 150.

NB Er zijn nog wat dingen die belangrijk zijn: Festool levert ook speciale schuurplaten tbv bepaalde toepassingen. De BS75 is een 'oude' machine van de firma Holzher, die door Festool overgenomen is — accessoires van Holzher zijn nog wel eens te vinden op MP. En de machine is uitgerust met een vast snoer, dus geen PlugIn. Verder is de systainer waarin die geleverd een 'Maxi' van de oude serie; past niet bij de T-Locs.
 
Laatst bewerkt:

Reinier68

Actieve deelnemer
16 mrt 2016
134
9
Ik heb zelf ooit een BS 105 set gekocht. fantastisch apparaat voor grote oppervlakken, zeker met het raamwerk erom. Maar ook in de stationaire stand en met de geleider kan je er heel goed fijner werk op doen. en ook na vele jaren gebruik nog altijd in puike staat.
 

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.411
679
Emst
Ik heb 35 jaar geleden een 2e hands Makita gekocht en die doet het nog perfect.
En hij is nog nieuw te koop
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.