Vikingen uit Taxus

Voor een kennis moet ik 2 bureau beelden maken.

Hij is een fan van Scandinavië en heeft als voorbeeld deze twee afbeeldingen door gegeven.
1.jpg2.jpg

Ik heb hem geadviseerd om Taxus te nemen om zo mogelijk het donkere kernhout te bereiken en omdat het hout is wat in het verleden voor bogen werd gebruikt ( nu nog ).
Taxus heeft ook het voordeel dat het zwaar is zodat ze ook stevig staan op het bureau.
Ze worden ongeveer 17cm hoog en 8cm doorsnede.

IMG_1343.jpgIMG_1344.jpg

Eerst ontschorst en grof afgerond.
IMG_1347.jpg

Daarna midden bepalen en aftekenen.
IMG_1349.jpg IMG_1350.jpg IMG_1351.jpg

Met behulp van een Rasp verder rond maken.
IMG_1357.jpg IMG_1358.jpg

Dan met een schaafje verder naar mooi rond.

IMG_1356.jpg

Het gereedschap wat ik hierbij heb gebruikt is door mij gekocht op de rommelmarkt. (totaal voor nog geen 5 euro)
Het is schoon gemaakt en weer geslepen.
Bijzonder vond ik het schaafje, deze heb ik geslepen en vond het maar een raar ding met zo'n raar handvat en vinger putje.
Maar tijdens het gebruik kwam ik er achter dat hij fantastisch werkt . Je schaaft dus echt vanuit je handpalm.

Wordt vervolgd..........

Gr Edwin
 

meron

Post veel
8 sep 2011
1.428
435
Nijmegen
www.instagram.com
Taxus heeft ook het voordeel dat het zwaar is zodat ze ook stevig staan op het bureau.

Mocht blijken dat het nog niet stevig genoeg is, dan kun je nog evt loden blokjes in de bodem doen. Ik heb dat ook bij de sokkeltjes voor mijn houtsnijwerkjes gedaan. en het staat gelijk behoorlijk stevig.
 
Dank je Meron, is een goed idee. Als ik een gat boor onder in zou ik er dan gesmolten lood in kunnen gieten ?.

Gr Edwin

Taxus heeft ook het voordeel dat het zwaar is zodat ze ook stevig staan op het bureau.

Mocht blijken dat het nog niet stevig genoeg is, dan kun je nog evt loden blokjes in de bodem doen. Ik heb dat ook bij de sokkeltjes voor mijn houtsnijwerkjes gedaan. en het staat gelijk behoorlijk stevig.
 
Ik heb eerst een rechthoekig gat gefreesd en daarna met een mal van gips een blokje lood gegoten met dezelfde afmetingen. Dan past het precies en heb je geen risico dat het jout verbrand.

Dank je Meron. ik wacht even af of het nodig is. Ik houdt de optie wel even open want het is wel prettig als ze aan de onderzijde verzwaart zijn. Mogelijk vallen ze dan minder makkelijk om .

Gr Edwin
 
Ondanks de drukte van huis te koop en huis kopen .... PFFFFFFFFT.

Toch nog wat kunnen doen.
Afronden van de boven kant.
IMG_1360.jpg

Mooi dat het donkere taxushout nu duidelijk zichtbaar wordt.

IMG_1362.jpg

Ik hoop dat ik ondanks alle hectiek toch tijd vind om dit project spoedig af te krijgen.
Nu ze meer vorm krijgen wordt het steeds moeilijker om ze weer weg te leggen.


Gr Edwin
 
Toch nog wat kunnen doen aan de Vikingen. Viking nr 1 Kreeg al meer en meer vorm.................

IMG_1501.jpg

....... en dan kom je er achter dat je ze uit het verkeerde stuk hout hebt gemaakt :(.

Ik had afgesproken ze uit Taxus te maken maar ik heb toch echt het verkeerde stammetje gebruikt . Rund die ik ben ;).

Dus toch maar op nieuw begonnen met twee mooie ronde stukken uit een TAXUS stammetje te halen.

IMG_1497.jpgIMG_1504.jpg
IMG_1507.jpg

Ik weet nu in ieder geval hoe ik moet beginnen.

Gr Edwin
 
P

Pel

Guest
Jammer Edwin, maar laat je niet uit het veld slaan, bekijk het van de positieve kant, dat je eerst heb geoefend.:)

Groet Pel.
 
Hoi Jurriaan,

Mijn excuses maar ik ben nog helemaal niets verder.
We hebben een nieuwe woning en zijn momenteel erg druk.
Komt nog bij dat ik pas weer iets kan gaan doen als ik een werkplaats heb gebouwd. Dit zal waarschijnlijk niet voor de zomer klaar zijn.

Ik hou jullie op de hoogte


Groet Edwin
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.