Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 20

Onderwerp: Vikingen uit Taxus

Vikingen uit Taxus

Voor een kennis moet ik 2 bureau beelden maken.

Hij is een fan van Scandinavië en heeft als voorbeeld deze twee afbeeldingen door gegeven.
    1.jpg2.jpg

Ik heb hem geadviseerd om Taxus te nemen om zo mogelijk het donkere kernhout te bereiken en omdat het hout is wat in het verleden voor bogen werd gebruikt ( nu nog ).
    Taxus heeft ook het voordeel dat het zwaar is zodat ze ook stevig staan op het bureau.
    Ze worden ongeveer 17cm hoog en 8cm doorsnede.

IMG_1343.jpgIMG_1344.jpg

Eerst ontschorst en grof afgerond.
    IMG_1347.jpg

Daarna midden bepalen en aftekenen.
    IMG_1349.jpg IMG_1350.jpg IMG_1351.jpg

Met behulp van een Rasp verder rond maken.
    IMG_1357.jpg IMG_1358.jpg

Dan met een schaafje verder naar mooi rond.

IMG_1356.jpg

Het gereedschap wat ik hierbij heb gebruikt is door mij gekocht op de rommelmarkt. (totaal voor nog geen 5 euro)
    Het is schoon gemaakt en weer geslepen.
    Bijzonder vond ik het schaafje, deze heb ik geslepen en vond het maar een raar ding met zo'n raar handvat en vinger putje.
    Maar tijdens het gebruik kwam ik er achter dat hij fantastisch werkt . Je schaaft dus echt vanuit je handpalm.

Wordt vervolgd..........

Gr Edwin

Senior Member
    Ingeschreven
    Feb 2015
    Gaaf project, ziet er weer veelbelovend uit Edwin.
    vriendelijke groet, Peter

www.bermartcrafting.nl

Gaaf project. Ben benieuwd naar de voortgang.

Ik ga het volgen!

Er is ook een schaakspel in Engeland, dat door Vikings meegenomen zou zijn. Werd bekend door het gebruik in de Harry Potter films. Daar doen de beelden me wel een beetje aan denken.

https://en.wikipedia.org/wiki/Lewis_chessmen

Bedankt allemaal,

Mooi Jurriaan, ga het doorgeven aan de kennis waar ik ze voor maak. Zal hij interessant vinden .

Gr Edwin

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Jurriaan Bekijk Berichten
    Er is ook een schaakspel in Engeland, dat door Vikings meegenomen zou zijn. Werd bekend door het gebruik in de Harry Potter films. Daar doen de beelden me wel een beetje aan denken.

https://en.wikipedia.org/wiki/Lewis_chessmen

Taxus heeft ook het voordeel dat het zwaar is zodat ze ook stevig staan op het bureau.

Mocht blijken dat het nog niet stevig genoeg is, dan kun je nog evt loden blokjes in de bodem doen. Ik heb dat ook bij de sokkeltjes voor mijn houtsnijwerkjes gedaan. en het staat gelijk behoorlijk stevig.

Dank je Meron, is een goed idee. Als ik een gat boor onder in zou ik er dan gesmolten lood in kunnen gieten ?.

Gr Edwin

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door meron Bekijk Berichten

Mocht blijken dat het nog niet stevig genoeg is, dan kun je nog evt loden blokjes in de bodem doen. Ik heb dat ook bij de sokkeltjes voor mijn houtsnijwerkjes gedaan. en het staat gelijk behoorlijk stevig.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door hartvoorhout.jouwweb.nl Bekijk Berichten
    Dank je Meron, is een goed idee. Als ik een gat boor onder in zou ik er dan gesmolten lood in kunnen gieten ?.

Gr Edwin
    Ik heb eerst een rechthoekig gat gefreesd en daarna met een mal van gips een blokje lood gegoten met dezelfde afmetingen. Dan past het precies en heb je geen risico dat het jout verbrand.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door meron Bekijk Berichten
    Ik heb eerst een rechthoekig gat gefreesd en daarna met een mal van gips een blokje lood gegoten met dezelfde afmetingen. Dan past het precies en heb je geen risico dat het jout verbrand.
    Dank je Meron. ik wacht even af of het nodig is. Ik houdt de optie wel even open want het is wel prettig als ze aan de onderzijde verzwaart zijn. Mogelijk vallen ze dan minder makkelijk om .

Gr Edwin

Dat ziet er veel belevond uit, mooie klus en gave beelden! Overigens is hier het origineel te vinden https://www.etsy.com/nl/listing/5186...outen-beelden? gemaakt uit Linde. Succes en ik ga dit verslag zeker volgen!

Forum Rechten