Frankenbot CNC

vincent1971

Nieuw lid
24 okt 2017
21
1
Heb zelf een kleine cnc machine, een Proxxon MF 70. Maar het bereik is er van zeer beperkt. Na enig zoeken en ook wat proef cnc machines gebouwd kwam ik hier op uit

e85ae3a1_vbattach202911.jpg
Staan nog wel meer van deze machine op internet maar kon hier al aardig mee aan de slag. Voordeel voor een beginnen zoals ik zijn de y-assen (gezien als je er voorstaat ). De 2 y-assen hebben een goede aanhechtig bij de machine en zijn gemakkelijk in hoogte te verstellen. Was voor mij DE reden om hier voor te kiezen en niet voor een portaalfrees. Had steeds een kleine afwijking in de hoogte.
170501 Frankenbot 1_zpsivm0e9bv.jpg

170501 Frankenbot 2_zpshwckednc.jpg
Zelf een paar tekeningen gemaakt in Rhinoceros. Had een proxxon frees liggen. Die is slechts 15 watt dus schoot niet echt op.
Uiteindelijk de z-as geheel opnieuw gemaakt. Zelfde profiel gebruikt als de overige assen ( sbr16 ). Ja zijn niet de meest goede geleidingen die er zijn maar wel sterk. Zou als ik nu opnieuw zou beginnen voor andere geleidingen gaan.
Uiteindelijk resultaat:
IMG_20171026_164626.jpg

IMG_20171026_164725.jpg

IMG_20171026_164640.jpg

IMG_20171026_164633.jpg

Het bereik van de machine is ongeveer 200x125x65mm met een nauwkeurigheid van <1%. De spindle is 300watt. Achteraf had ik voor een 600watt moeten gaan maar goed de spindle was in de aanbieding op een Chinese webwinkel voor €25,-. Zonder metalen houder. Had even geen zin om zo'n houder los te bestellen.

Is de machine af? Nee nog lange niet. Wil er nog een extra bodemplaat onder maken en daarbij nog de behuizing maken voor de besturingselectronica. Gelukkig is de behuizing m.b.v. de machine niet zo moeilijk meer te maken.
Aangaande de elektronica, 1 snelheidsschakeling voor de spindle ( pwm ) met een inductie snelheidsregeling, 1 stroommeter ( voor probe en ook voor fout situaties ), grbl, sd kaart, tft scherm. Maar goed staat op de planning. Vragen en of opmerkingen...graag.
 

WR1944

Oud hout
Dat zit aardig in de buurt van mijn 3D-printer wat afmetingen betreft. Mijn "bouwvolume" is 200 x 200 x 200 mm. Waar jij materiaal weg freest voeg ik het toe in de vorm van gesmolten plastic.
Bij mij zijn de X- en Y-assen met een tandriempje en is de Z-as met een spindel. Er is voor een tandriem gekozen voor de snelheid van bewegen. Mijn steppers zijn Nema 17 exemplaren. Heb jij sterkere?
 

vincent1971

Nieuw lid
24 okt 2017
21
1
Voor de z-as gebruik ik een nema 17 voor de x-as 1 nema 23 en voor de y-as 2 nema 23's. Tandwiel overbrenging is volgens mij voor een cnc machine niet echt nodig omdat de freessnelheid relatief laag is. Enige reden waarom ik me een tandwiel overbrenging kan voorstellen is voor extra kracht. Vergelijkbaar het met de extruder van een 3d-printer.
 

vincent1971

Nieuw lid
24 okt 2017
21
1
Ja heb een zaagbankje gekocht bij de lidl. Aankoop kwam later dan die machine. Die witte balk heb ik nog in een freesmachine gedaan. Vandaar die gaten om die balk in te klemmen. Probleem was dat die balk niet geheel recht was aan beide kanten.
 

vincent1971

Nieuw lid
24 okt 2017
21
1
Heb voor het grootste gedeelte Multiplex hardhout gebruikt van de Gamma.

https://www.gamma.nl/assortiment/multiplex-hardhout-122x61-cm-18-mm/p/B437781?sg=b

Op een freesmachine van bijna 90 jaar oud freest het goed. Maar de motor haalt 1000rpm maximaal. De witte balk b.v. heb ik vlak gefreesd. Echter ging dat niet echt lekker op die freesmachine.

Wat wel opvalt is dat het multiplex van de Gamma niet altijd uit dezelfde houtsoorten bestaat. Een andere plaats was ook goed maar net zoals jezelf zegt Clements bij het zagen op mijn cirkelzaagbankje kwamen er splinters vanaf. Zat een kleurverschil tussen beiden planken.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.