Product van 3D-printer

WR1944

Oud hout
Het is geen wereldschokkend product maar gewoon om de mogelijkheden te laten zien. Een setup blok.

Er zijn diverse sets verkrijgbaar in metrisch of imperiaal, van goedkoop tot duur maar geen enkele mogelijkheid kon genade in mijn ogen vinden. Dus dan maar zelf aan de slag.

Met SketchUp een model gemaakt en dat opgeslagen in een formaat dat het programma van de printer kan verwerken.

Uiteindelijk wordt het een setje van 4 stuks. Elk blokje is 10 breed en elk vlak is 15 lang. Om de blokjes niet te lang te laten worden ga ik met 2 mm omhoog. De eerste van de foto begint met 1 mm en eindigt met 15. De overige blokken gaan beginnen met 1,5, 2 en 2,5 mm. Zo krijg ik de mogelijkheid om met stappen van 0,5 mm de cirkelzaag of de freestafel in te stellen van 1 mm tot en met 15 mm.

P1010544q.jpg

Het is een simpel ding maar ik had toch wel behoefte aan een dergelijke manier van instellen.
 

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.827
389
38
Enkhuizen
Houdt je ook rekening met de krimp van het plastic na het printen?
1mm op tekening is niet altijd 1mm in het geprinte model.
 

GH1

Post veel
8 aug 2017
1.181
214
Breda en omstreken
Ik zou voor zoiets erg huiverig zijn over de nauwkeurigheid als je een relatief gewone 3d printer hebt... ben benieuwd hoe dat is geworden. Heb je het na het printen gemeten?

Als het goed werkt is het voor dit soort dingen een uitkomst.
 

WR1944

Oud hout
Je kunt de uiteindelijke afmetingen precies krijgen door correcties in te voeren voor de bewegingen in de drie richtingen. Het eerste onderdeel dat je meestal print als alles mechanisch en electrisch functioneert is een testkubus. Van fabriek af zijn de correcties al ingevoerd en alleen bij afwijkingen hoef je iets te corrigeren. Bij mij klopte het voor de X- en Y-richting precies en in de Z-richting was er een afwijking van nog geen 0,1 mm. Dat vind ik voor een houtomgeving aanvaardbaar.
De stappen zijn net een haartje te hoog, ongeveer 0,1 mm maar het plateau is ook niet helemaal vlak. Er zit een holletje in van minder dan 0,1 mm. Omdat je met gesmolten plastic werkt dat afkoelt zit er altijd een minimale vervorming in maar ik zou willen dat ik hout kon bewerken met die geringe afwijkingen. Hout werkt met het veranderen van luchtvochtigheid veel meer dan de afwijkingen en deformaties in het plastic.
Het gat is ook geprint. In feite print je een buitenlaag, zeg maar een huid, en de holle ruimte wordt met een soort van honingraat-achtige versterking gevuld. Afhankelijk van de gewenste sterkte kun je die opvulling verzwaren.

P1010545q.jpg
Dit is het complete setje, van 1 mm tot en met 15 mm in stappen van 0,5 mm.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.