Hulp bij afstellen lintzaag

musco

Nieuw lid
24 jul 2017
11
0
Ia er iemand in Groningen die mij wil helpen een DEWALT 1310 goed af te stellen?
Krijg er maar geen rechte zaagsnede mee en ben de wanhoop nabij.
Vergoeding 20euro.
 

musco

Nieuw lid
24 jul 2017
11
0
Heb je een goed en scherp lint er op staan?
Zo niet dan heeft afstellen weinig zin..
Jazeker,heb linten van de 'houtdeler/lintzaagshop' dus scherp is hij maar of hij ook goed is zou ik als leek niet durven zeggen.
 

musco

Nieuw lid
24 jul 2017
11
0
Da's echt wel een goeie, duidelijke uitleg (in 't engels natuurlijk ...)!
Ja,ik heb die clip als leidraad gebruikt,maar als ik de lint op zijn manier over de wiel plaats dan loop ik tegen de achterste lager van de bovenste geleiding aan en die staat
al in de uiterste stand.Echter zit er wel behoorlijk wat speling in de gedeelte wat in hoogte verstelbaar is.Als ik de knop los draai kan ik hem naar achteren plaatsen en heb ik wel voldoende ruimte,maar las ik de knop vastzet wordt hij weer in de oude positie gedrukt.Kan ik proberen de geleiding stang te fixeren zodat hij wel in de gewenste positie blijft zitten?
 

rik

Post veel
8 nov 2010
768
142

Ik heb deze methode ook geprobeerd, maar voor mij heeft het nooit gewerkt.... het rubber op de wielen beschadigt als ik de "gullet" van mijn tanden op het hoogste punt van mijn wiel laat rusten.... en uiteraard wordt de zetting van je zaagblad anders doordat de tanden aan een kant steeds op het wiel worden gedrukt. Uiteraard KAN het wel heel goed werken.... zoals de man in het filmpje duidelijk demonstreert. ik wil alleen maar zeggen dat er meer wegen zijn die naar rome gaan.

ik heb veel beter resultaten gehad met de uitleg van de wood whisperer. ook te vinden op youtube.

succes ermee
 

Vurenhout

Post veel
12 aug 2012
817
162
Twello
Ik heb deze methode ook geprobeerd, maar voor mij heeft het nooit gewerkt.... het rubber op de wielen beschadigt als ik de "gullet" van mijn tanden op het hoogste punt van mijn wiel laat rusten.... en uiteraard wordt de zetting van je zaagblad anders doordat de tanden aan een kant steeds op het wiel worden gedrukt. Uiteraard KAN het wel heel goed werken.... zoals de man in het filmpje duidelijk demonstreert. ik wil alleen maar zeggen dat er meer wegen zijn die naar rome gaan.

ik heb veel beter resultaten gehad met de uitleg van de wood whisperer. ook te vinden op youtube.
succes ermee

Grappig, de Wood Whisperer heeft diezelfde vent een keer uitgenodigd in één van zijn YT filmpjes en die doet bij hem hetzelfde.
Als ik een keer bij de Baptist ben wil ik toch eens dat rubber van dichtbij gaan bekijken. Oftewel hoe bol is zoiets nu.
 

musco

Nieuw lid
24 jul 2017
11
0
WP_20171028_13_02_46_Pro_LI.jpgDit is het resultaat als i

k uit de vrije hand zaagWP_20171028_12_49_40_Pro_LI.jpg
Ik probeer recht te zagen maar hij gaat direct naar links.
De snede is wel mooi haaks.
Wat kan de oorzaak zijn?
 
Laatst bewerkt:

flyer

Actieve deelnemer
26 dec 2013
445
1
Meerssen
Dit lint heeft m.i. geen goede zetting.
De zaagsnede is ook niet egaal (teveel 'gehakkeld')
OF en dat moet je op het oog kunnen zien, staan de lintgeleiders scheef (naar links)
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.766
738
Enschede, Twente
Als het een nieuw lint betreft dan denk een te lage lintspanning en in combi met slecht afgestelde lint geleiders zowel onder als boven.

Wat Roeland zegt. Je verkijkt je snel op de spanning, vaak eerder te weinig dan te veel. En als er zo'n wijzer met tabel op de machine zit, kun je daar ook niet altijd vanuit gaan dat het dan klopt. Dus: strakker maken en testen!
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.073
395
Een smal lint op de voorzijde monteren lukt niet die doe je in het midden.

recht zagen doe je echter beter met een breed lint en daarbij is het wel de bedoeling om de tanden voor het rubber te plaatsen.
(het rubber slijt en kan vervangen worden )
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.496
961
Riemst
Een smal lint op de voorzijde monteren lukt niet die doe je in het midden.

recht zagen doe je echter beter met een breed lint en daarbij is het wel de bedoeling om de tanden voor het rubber te plaatsen.
(het rubber slijt en kan vervangen worden )

Of het lint in het midden van het wiel, of met de tanden voor het rubber ligt, hangt af van de machine. Bij Hammer staat in de documentatie dat het lint in het midden moet. Het rubber is bol genoeg om de zetting van de tanden op te vangen.
 

gpf

Actieve deelnemer
11 aug 2010
548
156
Zutphen
Afgelopen week mijn zaaglint vervangen door een nieuw lint van dezelfde breedte. Resultaat een grote "drift". Oude lint geslepen
en dat er weer opgezet. Geen "drift". Mijn conclusie is dat het aan de linten ligt. Zal binnenkort het nieuwe lint naslijpen
en er weer oozetten en rapporteren .wordt vervolgd.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.