Lintzaagmachine: waar te bekijken?

jeroenr

Nieuw lid
15 jan 2014
11
0
Hallo allemaal,

Ik heb een (hele) oude DeWalt (DW100) lintzaag en dat ding is echt aan vervanging toe...

Ik heb van alles en nog wat bekeken op Internet en dit is mijn shortlist geworden:
- Metabo BAS261
- Metabo BAS318
- Makita LB1200F

Ik ben alleen enerzijds bang dat de BAS318 en LB1200F te groot zijn voor mijn "werkplaats", anderzijds vind ik de 100mm zaaghoogte van de BAS261 aan de krappe kant... voor herzagen lijkt me dat toch gauw te weinig.

De keuze zal dus in eerste instantie gemaakt worden op basis van de grootte. Maar door de vorm van een lintzaag (hoog, smal, maar met een relatief brede tafel) is het voor voor mij vanaf een plaatje érg moeilijk in te schatten of de "grote" machines in mijn logeerka... pardon, werkplaats zouden passen.

Nu kan ik deze apparaten bij wel 100 Internetshops bestellen, maar ik heb tot nu toe nog geen enkele winkel gevonden waar ik deze apparaten fysiek kan bekijken... Weet iemand een winkel waar één of meerdere van deze machines "live" te zien zijn? Bij voorkeur dus opgesteld, ik hoef ze niet "werkend" te zien, maar gemonteerd zou wel fijn zijn... Ik woon zelf in de regio Rotterdam, maar als de enige mogelijkheid een winkel aan de andere kant van het land is, wil ik best een stukje rijden...

Alvast bedankt,
Jeroen
 
P

Pel

Guest
Baptist en Arnhem heeft er m.i. ook staan, maar het lijkt me sterk dat in de omgeving van Rotterdam geen grote gereedschap winkels zijn?

Groet Pel.
 

Vurenhout

Post veel
12 aug 2012
815
161
Twello
Grootte verschil valt enorm mee tussen de types en dit past altijd :) maar als je net als ik de werkplaats moet delen met de huisgenoten is er al snel bij die huisgenoten zoiets van "weer een sta in de weg". 100 mm is leuk maar als je dat veel zaagt dan gaat de snelheid in het verzagen wel een dingetje worden.
 

robvdk

Nieuw lid
11 okt 2017
18
1
Ik heb de Metabo 318 vandaag besteld bij Toolnation. Wordt als het goed is vrijdag geleverd. Zal er wel wat over vertellen als hij er is. Mijn eerste lintzaag dus kan ook wel veel beginnerswijsheden zijn maar dat hoor ik dan wel...
Die Makita heb ik ook naar gekeken (is iets goedkoper) maar daar las ik op een UK site een erg negatief verhaal over trilling en service van Makita. Die maar laten staan dus.

gr Rob
 

jeroenr

Nieuw lid
15 jan 2014
11
0
Iedereen bedankt voor de reacties...

Baptist en Arnhem heeft er m.i. ook staan,
Baptist heeft, in ieder geval volgens de website, de Makita en beide Metabo's niet in het assortiment...

maar het lijkt me sterk dat in de omgeving van Rotterdam geen grote gereedschap winkels zijn?
Ik ben hier in de buurt bij Kruis gereedschap geweest, maar die had geen enkele lintzaag opgesteld staan. Echt groot was de zaak overigens ook niet.

De Makita lintzaag die je zoekt is te koop in Den Haag bij https://www.hugoschipper.nl/catalogsearch/result/?cat=0&q=lintzaag .
Voor de zekerheid zou ik ze bellen of die er ook staat .
Als ik de website zo zie lijkt het mij ook vooral een online-shop, maar ik zal ze eens bellen, bedankt voor de tip.
 

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
Hugo Schipper heeft wel een winkel, maar heeft de lintzaag zeer waarschijnlijk niet staan.
Kruis is een zaak die veel levert en op voorraad heeft, maar een grote showroom hebben ze ook niet.

Beide zaken bedienen met de winkel vooral lokale bedrijven als service, en leveren daarnaast veel online. Beide geven overigens goede service. Heb ik zowel zakelijk als privé ervaring mee.

De machines die je aanhaalt hebben volgens mij allemaal wel een gietijzeren blad, maar geen gietijzeren wielen.
Baptist verkoopt de lintzagen van Record Power, en op de kleinste na hebben die ook gietijzeren wielen. De BS350S, die vergelijkbare afmetingen heeft weegt dan ook 100 kg, zo'n 30 kg meer als de Makita en de Metabo BS318.

Bovendien heeft Baptist deze machines wel in de winkel staan. Ik denk dat het een serieuze optie is.
https://www.baptist.nl/houtbewerker.../record-bs350s-lintzaagmachine-incl-onderstel
 

jeroenr

Nieuw lid
15 jan 2014
11
0
Het is al weer even geleden, maar wilde toch nog even een update plaatsen.
Een paar dagen na bovenstaande berichten ontdekte ik (via dit forum of Google, ik weet het niet meer) het bestaan van HBM Machines in Moordrecht. Dat is vlakbij. Voor wie HBM niet kent: ze verkopen Chinese machines en gereedschap onder hun eigen naam 'HBM'. Omdat zij een grote showroom hebben, ben ik er eens gaan kijken, eigenlijk met het idee om het formaat van een vergelijkbare machine eens 'in het echt' te zien - zonder ook maar een moment van plan te zijn een HBM aan te schaffen. Maar na eenmaal de machines bekeken te hebben - ze stonden daar allemaal keurig op een rijtje, kon dus prima de verschillende afmetingen met elkaar vergelijken - was ik eigenlijk best enthousiast over de machines. Toen een aantal dagen Googlen, reviews van vergelijkbare machines (die Chinese machines worden onder allerlei verschillende merknamen - Boye, Charnwood, WEN, Hafco, Lumberjack - verkocht), twijfelen over HBM, twijfelen tussen de HBM 300 en HBM 350 uiteindelijk de knoop doorgehakt en de HBM 300 gekocht. Inmiddels heb ik er bij Tuffsaws nog een paar linten bijgekocht. Ik heb hem nog niet heel veel gebruikt, maar ik heb geen moment spijt van mijn keuze gehad.
 

mrRuben

Actieve deelnemer
21 okt 2017
397
87
Belgie
@jeroenr ben je nog steeds tevreden over deze zaag? Wat doe je ef zoal mee? Ik ben stilaan aan het zoeken naar een lintzaag omcirkels uit halve stammen te zagen om te draaien.
 

jeroenr

Nieuw lid
15 jan 2014
11
0
@jeroenr ben je nog steeds tevreden over deze zaag? Wat doe je ef zoal mee? Ik ben stilaan aan het zoeken naar een lintzaag omcirkels uit halve stammen te zagen om te draaien.

Hoi @mrRuben, ja, ik ben nog steeds tevreden. Ik heb inmiddels wat kleine dingetjes gezaagd met een small zaagblad en wat herzagen met een breed zaagblad. Dat ging beide prima. Of je er boomstammen mee kan zagen zou ik niet durven zeggen, maar waarschijnlijk is dat een kwestie van een nog grover zaagblad bij Tuffsaws bestellen :)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.