Van Meidoorn stammetje naar bloemen en paard

Voor een instructrice die ons ( mijn vrouw en ik ) heel wat jaren les heeft gegeven en er nu mee gaat stoppen ( leeftijd)

Iets kopen is dan geen optie. :)

Ik had nog een stam Meidoorn liggen. Niet zo groot maar wel één uit de uiterwaarden van de IJssel.
Zeg maar gerust een oude dode stam die heel wat heeft mee gemaakt. Van brand tot jaarlijks verzopen worden .:cool:

Het stammetje door gezaagd met een spanzaag. De gewone zaag liep door de spanning en zachtere delen vast. Moest we opletten
want recht zagen met een spanzaag is ook een kunst.

Daarna het silhouet van een paardenhoofd met hals , nek en manen er uit gezaagd. Met een hand figuur zaagje.
Vooral rustig zagen en niet te snel willen bij die dikte +/_ 2,5 cm.
De manen lopen over in bloemen met bessen en bladeren. IMG_20171001_234840.jpg

IMG_20171001_234946.jpg
IMG_20171001_234907.jpg
IMG_20171001_234916.jpg

Vandaag afgewerkt en in de olie gezet. Nu nog van het andere deel de sokkel maken.

IMG_20171024_002338.jpg
IMG_20171024_002410.jpg
IMG_20171024_002349.jpg
IMG_20171024_002425.jpg

Gr Edwin
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Inderdaad een prachtig werkstuk!
Meidoorn is erg mooi hout, alleen heeft het de neiging om flink te scheuren.
Dit stuk is al behoorlijk donker geworden. Meidoorn is in het begin roomkleurig, maar wordt na een tijd behoorlijk rood.
 

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.165
350
Etten-Leur
Ps ik zag afgelopen zondag bij Vormgevers in Hout enkele beelden waarvan de onwelkome scheurtjes waren opgevuld met bijv zilver soldeer of gekreukeld koperlatoen maw contrasterend.

Grr Hans
 
P

Pel

Guest
Het is prachtig Edwin, zelfs de achterkant is nog mooi, en dat ligt daar gewoon aan de IJssel, maar je moet er natuurlijk wel oog voor hebben. Trouwens heb ik jou met de ODH ook gezien, ik weet het niet meer?

Groet Pel.
 
Hallo Pel,

Wij stonden achterin tegenover houtdraaiers hoek.
Soms was het erg druk. Mijn vrouw zat achter de tafel.
De grote dame met wapperende haren stond op de hoek.

Gr.Edwin

Het is prachtig Edwin, zelfs de achterkant is nog mooi, en dat ligt daar gewoon aan de IJssel, maar je moet er natuurlijk wel oog voor hebben. Trouwens heb ik jou met de ODH ook gezien, ik weet het niet meer?

Groet Pel.
 

Nerf

Actieve deelnemer
26 jun 2016
573
283
Wat mooi, vooral die paardenkop, stoer maar ook heel natuurgetrouw. Gaaf gedaan, doet me denken aan werk van Mucha.
 
Hij is klaar.

Andere helft van stam schoon gemaakt en hier en daar wat weg gebeiteld.
Boven deel staat in de olie en onderste deel in de wax. Daardoor zal onderste deel hopelijk doffer blijven dan het eigenlijke beeld.


Ik wist niet hoe ik het paard moest bevestigen tot ik in de schuur mijn reserve spaken van mijn mountainbike zag....... Zwart stalen spaken.��
Gaatjes geboord ( nog een hele toer om de juiste hoek te bepalen ) daarna de stalen spaken in zowel boven- als onderste deel gelijmd.

Nu maar hopen dat degene die het krijgt het kan waarderen ��.

IMG_20171025_115408.jpg
IMG_20171025_115332.jpg

IMG_20171025_115632.jpg
 

BeRo

Actieve deelnemer
19 apr 2016
156
4
Rotterdam
Hoi Edwin,

Zoals al eerder geschreven:

Gaaf.

Ik hoop inderdaad, dat de gift gewaardeerd wordt. En ik herken het probleem van gaatjes voor pennetjes te boren.

En soms is het handig om een heeeeel groot vel papier te hebben. Maar dat had je zelf ook al wel bedacht.

Met hartelijke groet,
Bert Rosbach.
 
P

Pel

Guest
Het is heel mooi geworden Edwin, het is of het snijwerk zweeft door het effect dat je gebruik hebt gemaakt van enkele dunne spaken. Zelf denk ik als de spaken metaal kleurig zouden zijn dat het effect nog groter zal zijn. Doordat je nu een witte achtergrond hebt vallen de zwarte spaken meer op, maar dat ligt er maar net aan welke achtergrond er is waar het beeld staat.

Groet Pel.
 
Hoi Bert,

Bedankt, foto's is inderdaad nog een dingetje. :p
Ieder zijn vak. maar is idd iets om eens aan te schaffen een mooi stuk wit papier.

Gr Edwin.



Hoi Edwin,

Zoals al eerder geschreven:

Gaaf.

Ik hoop inderdaad, dat de gift gewaardeerd wordt. En ik herken het probleem van gaatjes voor pennetjes te boren.

En soms is het handig om een heeeeel groot vel papier te hebben. Maar dat had je zelf ook al wel bedacht.

Met hartelijke groet,
Bert Rosbach.
 
Dank je Pel,

Ik had idd de keuze tussen zwart en/of chroom.
Dat chroom vond ik iets te veel aandacht opeisen vandaar dat ik voor zwart heb gekozen.

Gr Edwin

Het is heel mooi geworden Edwin, het is of het snijwerk zweeft door het effect dat je gebruik hebt gemaakt van enkele dunne spaken. Zelf denk ik als de spaken metaal kleurig zouden zijn dat het effect nog groter zal zijn. Doordat je nu een witte achtergrond hebt vallen de zwarte spaken meer op, maar dat ligt er maar net aan welke achtergrond er is waar het beeld staat.

Groet Pel.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.