(grote) spleten in hout vullen

nclsvh

Nieuw lid
14 jul 2017
18
0
Hello,

ik maak een bankje, waarbij ik tot nu toe enkel hout aan elkaar gelijmd heb. Ik had hout gekregen van kennis bij de houthandel en had het hier laten versnijden. Ik ben ervan uit gegaan dat het hout (douglas balken) dus aan alle kanten perfect rechts was en waterpas. Na het lijmen (toen het dus al telaat was) heb ik gemerkt dat dit niet zo was. Ik heb zeer weinig materiaal aangezien ik nog maar net met houtbewerking ben begonnen. Ik heb ook geen geld om te investeren op dit moment en maak enkel kleine projectjes of dingen die nuttig kunnen zijn voor bij mij thuis.

Hieronder vind je fotos (meer fotos over de spleten in de link) van de bank, de spleten die je dus zit op de foto zijn geen kraken in het hout, maar plaats tussen 2 balken hout.
Ik heb de balken over de volledige lengte ingesmeerd met houtlijm en serieuze t-klemmen op gezet om deze 24h onder druk te houden en tegen elkaar te persen.
Zoals je zit is dit niet overal perfect gelukt. Verder moet ik enkel nog afschuren zodat alles mooi vlak is en behandelen dat het bestand is tegen het weer (bank komt op de terras te staan).

20171020_180256.jpg
Fotos van de spleten kan je hier vinden: https://imgur.com/a/BFzcQ

Enige idee hoe ik dit kan oplossen? Hebben die spleten nadelen op de draagkracht van de bank of kan dit in feite geen kwaad?
PS: ik ben vrij onervaren en heb weinig materiaal om mee te werken.


Alvast bedankt voor jullie mening en hulp
 

Nerf

Actieve deelnemer
26 jun 2016
573
283
Hallo!

Leuk idee voor die bank, maar hout van de meeste handelaren is zoals je gemerkt hebt niet vlak, haaks en recht. Ik weet niet wat voor gereedschap je tot je beschikking hebt, maar met een houtschaaf en wat zweet kom je een heel eind, Paul Sellers heeft daar wel wat mooie filmpjes over op YouTube. Dat is goedbedoelde raad voor een volgende keer. Bij het lijmen zou je ook eigenlijk de lijm uit de naden moeten zien komen.

Nu kan je niet meer zoveel, misschien kan je nog van restjes hout heel dunne strookjes of wigjes zagen om die er in te lijmen. Dat wordt veel werk.... De lijmverbinding wordt sterk wanneer het hout vlak op elkaar zit, met die kieren is dat dus waarschijnlijk niet goed. Waar wil je het bankje neerzetten? Binnen of buiten?

Groeten, Nerf
 

nclsvh

Nieuw lid
14 jul 2017
18
0
Bedankt voor je antwoord. Schaven op voorhand is inderdaad een goed oplossing, jammer genoeg voor dit bankje nu telaat. Ik bekijk zeker even wat je allemaal kan doen met een schaaf voor mijn volgende project.

Ik kan eens proberen om met wat houtrestjes de spleten te dichten. Ik die anders geen oplossing.

Ik kan er wel bijzeggen dat de planken die tegen elkaar gelijmd zijn 16cm in de hoogte zijn en 150cm lang. Ik denk dat die planken/balken wel ergens contact maken, maar duidelijk niet over de hele lengte. Misschien genoeg om niet in elkaar te zakken de komende 3 jaar? Na de lijm gedroogd was heb ik even op de bank staan springen en die voelde wel heel stabiel.

De bank plan ik op terras te zetten. Zonder afdak, op een houten terras (met pootjes). Ik doe er wel nog een laag waterbestendige olie op voor die buiten komt.

Bedankt voor je tips
 

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
Zoals hierboven aangegeven een houtvuller gebruiken zoals Gupa.
Volgende keer Woodmax van Bison gebruiken. Dat is een vullende houtlijm.
 

nclsvh

Nieuw lid
14 jul 2017
18
0
Onderkant afplakken en dunne epoxy gebruiken
Ik volg een aantal YouTube kanalen waar ik het gebruik van epoxy al gezien heb. Weet niet of dit veel kost voor kleine hoeveelheden.. maar kan het zeker eens bekijken ook!

Gupa in de spleten?
Houtvuller was ook mijn eerste idee, maar ik denk dat het een beetje teveel is om op te vullen op deze manier. Ik zou ook niet echt weten hoe ik het tussen de fijne spleten zou krijgen. De hoogte van het zitvlak is ook 16cm..
 

nclsvh

Nieuw lid
14 jul 2017
18
0
Hallo!

Leuk idee voor die bank, maar hout van de meeste handelaren is zoals je gemerkt hebt niet vlak, haaks en recht. Ik weet niet wat voor gereedschap je tot je beschikking hebt, maar met een houtschaaf en wat zweet kom je een heel eind, Paul Sellers heeft daar wel wat mooie filmpjes over op YouTube. Dat is goedbedoelde raad voor een volgende keer. Bij het lijmen zou je ook eigenlijk de lijm uit de naden moeten zien komen.

Nu kan je niet meer zoveel, misschien kan je nog van restjes hout heel dunne strookjes of wigjes zagen om die er in te lijmen. Dat wordt veel werk.... De lijmverbinding wordt sterk wanneer het hout vlak op elkaar zit, met die kieren is dat dus waarschijnlijk niet goed. Waar wil je het bankje neerzetten? Binnen of buiten?

Groeten, Nerf

Moet je dan telkens met een schaaf ieder stukje hout in orde maken voor je begint te werken? Of doe je dit eerder met een zaagtafel?
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Dat is alleen mooi als de kieren gelijkmatig zijn dat is hier niet het geval
Ik zou de kieren een stukje uitfrezen dan kan je wel gebruik maken van een deknadenkit of een stukje hout dat contrasteert met de rest
Ps als je geen frees hebt, dit kan ook met hamer en beitel, is meer werk, maar het kan wel
 
Laatst bewerkt:

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
Smaken verschillen, wat is mooi en wat niet.
De scheuren in de tafels tegenwoordig vindt men mooi. Ik kan me nog een tijd herinneren dat men daar anders over dacht.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Klopt, maar dit zijn geen scheuren maar kieren tussen de stukken hout, dat is toch wat anders
Ik las ook het gebruik van epoxy, dat word niks
Omdat het geheel buiten staat en dus veel meer werkt dan binnen blijft het niet mooi sluiten
 

nclsvh

Nieuw lid
14 jul 2017
18
0
@toxiq

Een frees heb ik inderdaad nog niet, beitelen kan ik overwegen. Maar ik maak me het meest zorgen over de stevigheid van de bank. Ik ben van plan deze 3 jaar buiten te laten staan. Ik heb in de winter zelf geen plaats om deze binnen te plaatsen.
Is er een verschil in epoxy en houtvullen en deknadenkit ... ivm stevigheid? Of zijn deze allemaal enkel voor het uiterlijk?
 

tuoh

Oud hout
Wat voor lijm is er gebruikt??? Als er gewone witte lijm gebruikt is (D2 of D3) valt het ding toch binnen de kortste keren uit elkaar als het buiten komt te staan. Ook al omdat er inlandse douglas gebruikt is, die houtsoort is hoegenaamd niet duurzaam voor horizontale delen buiten. Alle moeite die er dan aan doet om de spleten te dichten is verloren moeite.

Is er wel watervaste lijm gebruikt dan zou ik de kopse kanten wegfrezen tot een diepte van 20mm en er passende hardhouten blokjes langshout inlijmen, dat geeft een kleurcontrast en beschermd het onderliggende kopshout.
 

nclsvh

Nieuw lid
14 jul 2017
18
0
Ik heb gelukkig wel aan waterbestendige lijm gedacht! Ik ga vanavond nog eens kijken en zien hoe snel/makkelijk het gaat om een deel weg te beitelen (aangezien ik geen frees heb). Ik kan aan de onderkant wel even proberen hoe het gaat.
 

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.495
343
Torhout, België
Het ziet er een heel stevige bank uit. Ik denk dat het allemaal wel meevalt qua stabiliteit. Het hout zal wellicht sneller rotten dan dat de lijm lost. Toch zou ik de kieren opvullen met iets, al was het maar omdat er dan geen water in blijft staan.
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.615
1.134
Fryslân
Zie het als een leerweg. Qua stevigheid valt deze bank echt niet uit elkaar als je watervaste lijm hebt gebruikt. Ik zou er niet veel meer aan doen. Ik zou het in een goede lak of olie zetten, en dit ook goed ik de kieren laten lopen zodat deze ook ietwat beschermd worden aan de weersinvloeden. Verkleuren doet het toch wel, als het bankje het hele jaar buiten staat in weer en wind.

Iedereen maakt fouten, zelfs een vakman die al jaren in het vak zit. Daar leer je van. Ben je het bankje beu, dan maak je een nieuwe met de fouten in het achterhoofd :)

Ik zou nog wel van alle zijden de kanten afronden met frees of schuurpapier, en het geheel goed schuren.
 

nclsvh

Nieuw lid
14 jul 2017
18
0
Voor de afwerking denk ik dat ik met houtvuller de spleten opvul of ik probeer eens voorzichtig aan de onderkant een stuk weg te beitelen en op te vullen met een ander stuk. Ik ziet wel wat haalbaar is en niet teveel tijd in beslag neemt.
Verder schuur ik alles zeer goed af (want nu is het niet 100% effen) en doe ik er water-afwerende olie op die ik nog heb liggen van een ander projectje.

Alvast leuk alle reacties en meningen van iedereen hier te horen. Sommige oplossingen had ik zelf nog nooit aan gedacht!
 
P

Pel

Guest
Ik zou er denk ik een watervaste plaat boven op maken?

Groet Pel.
 

nclsvh

Nieuw lid
14 jul 2017
18
0
UPDATE:

ik heb gisteren verder gewerkt aan de bank. Ik heb proberen beitelen, maar ik heb al snel gemerkt dat ik daar vrij onhandig in ben. Ik had weinig controle over de diepte en telkens schoof de beitel weg of ging die te diep in het hout. Gelukkig heb ik dit eerst aan de onderkant geprobeerd en merk je er niets meer van.
Daarna heb ik houtvuller in de spleten gedaan. Ik heb met een spatel alles er zoveel mogelijk in geduwd en daarna mooi glad gestreken. Ik was gehaast in de winkel en had witte houtvuller mee. Ik heb enkel naar de grote van de verpakking en de prijs gekeken tbh. Maar na het schuren vind ik het resultaat zeer goed.

Ik heb terwijl ook de bovenkant en de voor en achterkant van het zitvlak geschuurd om zo recht mogelijk te krijgen. Gestart met een bandschuurmachine op 60grid, dan naar een kleinere schuurmachine voor 80 en 120 grid. Eerste keer dat ik experimenteer met verschillende korrels van schuurpapier. Al bij al, zeer tevreden met het resultaat.

Update fotos hier: https://imgur.com/a/h9mEE

Later deze week nog even de poten langs binnen schuren en da onderkant zo recht mogelijk maken (ook al heb ik verstelbaare voetjes). Dit is misschien iets off topic, maar voor de voetjes dacht ik een vormpje van een moer uit te beitelen aan de onderkant van de poten. Dan bevestig ik de moer (wsl met lijm) in de poot en kunnen mijn voetjes daarin vast draaien. Aangezien ik zo onhandig ben met beitelen, zou een plug werken? Of zullen de voetjes daar geen grip in vinden of hun verstelbaarheid verliezen..?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.