(grote) spleten in hout vullen

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.402
295
omgeving Rotterdam
UPDATE:

SNIP
Later deze week nog even de poten langs binnen schuren en da onderkant zo recht mogelijk maken (ook al heb ik verstelbaare voetjes). Dit is misschien iets off topic, maar voor de voetjes dacht ik een vormpje van een moer uit te beitelen aan de onderkant van de poten. Dan bevestig ik de moer (wsl met lijm) in de poot en kunnen mijn voetjes daarin vast draaien. Aangezien ik zo onhandig ben met beitelen, zou een plug werken? Of zullen de voetjes daar geen grip in vinden of hun verstelbaarheid verliezen..?

Ik zou voor inslagmoeren of rampamoeren gaan, ben je met boren van een gat en indraaien of inslaan klaar.
 
P

Pel

Guest
Het bankje is toch zwaar genoeg daar hoeven m.i. geen stel voetjes onder, of is de vloer waar het op komt te staan zodanig slecht dat het meer een heuvellandschap is?

Groet Pel.
 

nclsvh

Nieuw lid
14 jul 2017
18
0
Ik zet hem op een bankirai terras. Hout op hout in de regen is niet ideaal bij mijn weten? Dit is de grootste reden waarom ik er (rubber)voetjes zou onder plaatsen
 
P

Pel

Guest
Dan zou ik de rubberen voetjes er onder lijmen, of plaatjes volkern die je dan kleiner zaagt als de grote van de onderkant poot met montagekit eronder lijmen of RVS schroeven.

Groet Pel.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

nclsvh

Nieuw lid
14 jul 2017
18
0
UPDATE:

Iedereen alvast bedankt voor de tips en kennis. Aangezien dit nog maar mijn 2e project is (en ik helemaal geen relevante scholing heb gehad) ben ik best tevreden.
Na het schuren was de bank een beetje wit uitgevallen, maar het natuurlijke kleur is er terug mooi uitgekomen na een laagje olie.

IMG-20171024-WA0007.jpg IMG-20171104-WA0005.jpg

Ook de pootjes zitten er in, en de bank staat perfect waterpas !
 
P

Pel

Guest
Ziet er netjes uit, denk eraan dat je het oliën af en toe moet herhalen, ik zou het in het voor, en in het najaar doen.

groet Pel.
 
P

Pel

Guest
Lijkt me een mooi product Wim, omdat de lijm mooi donkerbruin opdroogt lijkt hij exact op een noest. En omdat de lijm verwarmd wordt, denk ik dat je ook geen halve gebruikte patronen weg hoeft te gooien?

Groet Pel.
 

nclsvh

Nieuw lid
14 jul 2017
18
0
UPDATE:

Het is al een tijdje terug dat ik mijn bank ( eerste deftige project ) bouwde. De bank stelt het goed, zeer stevig en zit lekker. Toch merkte ik deze week kleine zwarte puntjes in het hout. Na even opzoeken blijk het schimmel te zijn..
Aangezien het enkel aan de kant is die het verst van de muur staat kan ik dit best geloven. Toch heb ik de bank 2 lagen olie gegeven, die waterbestendig zou moeten zijn.

Zijn die zwarte puntjes dus normaal? Of heb ik de olie niet goed aangebracht, of is het misschien een product van slechte kwaliteit?

Nog eens bedankt voor jullie expertise.
 

Blom3dd

Actieve deelnemer
31 okt 2013
666
1
Stad Groningen
Er zijn ook organismen die de olie opeten, de meestal zwarte aanslag heet "weer". bacterien en schimmels zijn het begin van het aftakelings proces. Meestal is vocht het grootste probleem en een voedingsbodem en goed klimaat voor deze organismes. Als je grote witte draderige plekken ziet dan is het pas echt erg. dan heb je een rottings proces
Weer en zwarte aanslag is meestal niet echt erg dat zit meestal oppervlakkig. Er schijnt ook een verduurzaming te zijn die impregneert met lijnolie en dat wordt ook grijs zwart
Mijn kennis is verder beperkt hierover, dus vul mij maar aan...
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.