tuintafel en zitbank uit padoek

Beickybeer

Actieve deelnemer
17 dec 2016
292
104
Mechelen
Beste Forumleden,

Ik ben hier al een geruime tijd aan het meekijken maar van posten is nog niet veel sprake gekomen, ik heb me gisteren wel netjes voorgesteld ;)

Ik volg dus al 2j een avondopleidingscursus houtbewerkings in Mechelen... Eerste jaar was een basisjaar, vanaf dan heb ik gekozen voor meubelmaker:cool:
Als afstudeerproject heb ik gekozen, in overleg met de vrouw des huizes, om een tuintafel en bijhorende zitbank te maken, in de stijl van volgende afbeelding die ik ergens op de website van een meubelmakerij had gevonden:

tuintafel + zitbank eik.jpg

Ik heb in sketchup een tekening gemaakt van de tafel om de afmetingen te kunnen berekenen:

tuintafel sketchup.jpg

De keuze voor padoek was voornamelijk voor de duurzaamheid.. Het hout heb ik via een vriend kunnen kopen aan inkoopprijs, vorige week ben ik het gaan ophalen en zag het er zo uit:

IMG_20171018_172730.jpg

Na de eerste les had ik de poten en een aantal tussenverbindingen al geschaafd en door de vandiktebank. Gelukkig heb ik via m'n zelfstandige job een koelcamionette beschikbaar om het hout elke week te kunnen vervoeren:

IMG_20171021_115612.jpg IMG_20171021_105950.jpg


Ik zal hier om de paar weken een update posten, hopelijk hebben jullie voor mij wat tips omdat dit de eerste keer is dat ik een tafel maak :eek:

Het tafelblad zal met 3 dwarsbalkjes en blokjes + slobgaten verbonden worden aan het frame (afgekeken van m'n eiken eettafel), ben alleen nog aan het twijfelen of ik niet beter voor een demontabel tafeblad ga aangezien de poten en tussenverbindingen volgens mijn berekeningen al + 100 kg gaan wegen :eek:


Groetjes,

Christophe


PS: de afbeeldingen staan juist op m'n computer, geen idee hoe ik ze goed gedraaid krijg :p
 
Laatst bewerkt:

Beickybeer

Actieve deelnemer
17 dec 2016
292
104
Mechelen
Tafelblad kun je beter los bevestigen aan het frame zodat het nog kan werken. Zie dit antwoord.

Foto's eerst in een programma openen op je pc, opslaan en daarna uploaden.

Ok ik zal de afbeeldingen direct aanpassen!

Ja ik bedoelde het eigenlijk zo, met blokjes aan de dwarsbalkjes en dan elke plank van het tafelblad zo bevestigen :D
Ohja, de planken die als tafelblad dienen, die worden 5 mm uit mekaar bevestigd zodat ze nog wat ruimte hebben... Het is niet een groot vastgelijmd tafelblad maar allemaal verschillende planken zeg maar...
 
Laatst bewerkt:

Beickybeer

Actieve deelnemer
17 dec 2016
292
104
Mechelen
Hey houtliefhebbers,

Ik ben nu bezig met de pengat verbindingen af te schrijven op de 4 poten.
Graag had ik ze dit weekend al allemaal geboord met de langgatboor, alleen weet ik niet hoe diep de pennen moeten zijn?
Ik weet dat de penbreedte 1/3 van de totale dikte moet zijn.
Poten: 120 x 120
Verbindingsstukken bovenaan: 60 x 40
verbindingsstukken onderaan: 90 x 90

Kan iemand me hierbij helpen? Ik had al de cursussen van fvb constructiv geraadpleegd maar daar staat geen sluitend antwoord in... Soms raden ze zelfs aan om met dubbele pennen te werken, maar ik wil het toch liever met een enkele pen doen...


Groetjes,

Christophe
 

tuoh

Oud hout
Bij een houtbreedte van 120mm mag je gerust pennen maken van 70 à 80mm lang. Speling tussen gatbodem en uiteinde van de pen een kleine 5mm.
Vergeet bovenaan geen spatpen te maken, vermindering van gat en pen bovenaan voor de spatpen is 1/4 van de penbreedte!
 

Beickybeer

Actieve deelnemer
17 dec 2016
292
104
Mechelen
Bij een houtbreedte van 120mm mag je gerust pennen maken van 70 à 80mm lang. Speling tussen gatbodem en uiteinde van de pen een kleine 5mm.
Vergeet bovenaan geen spatpen te maken, vermindering van gat en pen bovenaan voor de spatpen is 1/4 van de penbreedte!

Tuoh, is dit niet meestal toepasbaar bij kozijnen? Getrokken met een paneelgroef ofzo?
De bovenste verbinding is niet zichtbaar aangezien daar het tafelblad op komt, de onderste verbinding (tussen de 2 paar poten komt een voetsteun, zoals op de tekening) is wel zichtbaar, is de enige reden dan dat er geen spleetje te zien is als het hout van de verbinding toch moest werken?

Bedankt voor uw uitleg,

Christophe
 

tuoh

Oud hout
Een spatpen word nooit toegepast bij kozijnen maar wel bij stijl en regelwerk zoals massieve deuren en bij massieve meubels. Het heeft inderdaad als doel om bij werkend hout geen licht door de verbinding te laten schijnen, maar dat is niet de voornaamste reden.

Een verbinding met spatpen sluit de volledige regelbreedte op in de stijl, deze kan dan onmogelijk vervormen op die plaats, een tweede belangrijke reden is dat het corresponderende gat in de stijl bovenaan gesloten is, dit levert een verbinding op die meer weerstand bied tegen schranken, dit is namelijk bij een open (= slis)verbinding een probleem. Bijkomend voordeel, de lijmnaad kan niet inwateren langs boven.

Ps: spatpennen worden uitsluitend toegepast daar waar de kop(pen) van de stijl en regels op dezelfde hoogte zitten. Enige uitzondering hier is bij zeer brede onderregels van deuren, hier word de penbreedte opgedeeld in twee stukken met onderaan en tussen beide penhelften een spatpen. Ook hier weer is de prioritaire reden de volledige regelbreedte in de stijl te werken. Terwijl de "brug" tussen beide gaten de stijl ter hoogte van de verbinding verstevigd.

PsII: een spatpen heeft niks te maken met eventuele sponningen of profielen die in het hout gefreesd worden, daar dient een pentoegeving voor. Enkel als pendikte en groefbreedte dezelfde maat hebben kan de spatpen ook dienen om de groef op de kopse kant weg te werken, de diepte van de groef is dan bepalend voor de spatpenlengte.
 
Laatst bewerkt:

Beickybeer

Actieve deelnemer
17 dec 2016
292
104
Mechelen
@tuoh;

Eerst en vooral bedankt voor uw technische uitleg!!

Als ik het dus goed begrijp, hoef ik enkel het gat bovenaan van de poot van een spatpen te voorzien?
In de houtles is mij verteld om het gat in de poot bovenaan (te ver) door te boren, en deze achteraf recht af te snijden op de eindlijn met de pennenbank (omdat die in de avondschool nog het meest recht snijdt :p)
De onderste verbinding tussen de 2 poten (waar ook de voetsteunbalk in bevestigd wordt) mag gewoon pengat verbinding zijn?

Ik vraag het liever 2 keer om in 1 x juist te doen ;)

Bedankt,

Christophe
 

tuoh

Oud hout
Dan zitten ze in de "houtles" toch op het verkeerde spoor, met hun methode krijg je namelijk een minder sterke slisverbinding ( de pen is zichtbaar bovenaan)
Ook bij de toepassing van een spatpen kan je de stijlen(poten) recht zagen op de pennenbank:p Bij je ontwerp van het onderstel voor de tafel zijn het inderdaad enkel de bovenregels die aan de bovenzijde een spatpen meekrijgen.
De onderste regels krijgen een gewone pen en gat verbinding zonder toeters of bellen.

Nog een ps: bij hoekverbindingen tussen een poot en twee regels kan het zijn dat beide gaten elkaar raken onderaan, dat is geen probleem maar je dient dan bij beide regels het uiteinde van de pennen in verstek te zagen. zo kunnen de beide pennen hun max. lengte behouden. Als de regels dik genoeg zijn is het ook mogelijk om de pen aan de regel uit het midden te plaatsen ( = hier meer naar voor brengen) zo blijven de gaten uit elkaars vaarwater.
 
Laatst bewerkt:

Beickybeer

Actieve deelnemer
17 dec 2016
292
104
Mechelen
Dan zitten ze in de "houtles" toch op het verkeerde spoor, met hun methode krijg je namelijk een minder sterke slisverbinding ( de pen is zichtbaar bovenaan)
Ook bij de toepassing van een spatpen kan je de stijlen(poten) recht zagen op de pennenbank:p Bij je ontwerp van het onderstel voor de tafel zijn het inderdaad enkel de bovenregels die aan de bovenzijde een spatpen meekrijgen.
De onderste regels krijgen een gewone pen en gat verbinding zonder toeters of bellen.

Nog een ps: bij hoekverbindingen tussen een poot en twee regels kan het zijn dat beide gaten elkaar raken onderaan, dat is geen probleem maar je dient dan bij beide regels het uiteinde van de pennen in verstek te zagen. zo kunnen de beide pennen hun max. lengte behouden. Als de regels dik genoeg zijn is het ook mogelijk om de pen aan de regel uit het midden te plaatsen ( = hier meer naar voor brengen) zo blijven de gaten uit elkaars vaarwater.

Hallo Tuoh,

superbedankt voor de technische uitleg! Ik ga het dan toch maar maken met 'n spatpen :cool: Ik denk eerder dat ze uitleg/werkwijze niet uitleggen omdat het dan teveel moeite zou kosten, maar ik leer het liever in één keer goed ;) ik zal het resultaat in dit topic posten!

Groetjes,

Christophe

- - - Updated - - -

Ah? En waar, als ik vragen mag? Ik volg namelijk zelf ook cursus in Mechelen (m'n eerste jaar), in het CVO Crescendo...

Syntra in Mechelen noord...
En hoe bevalt de cursus je daar in het CVO?
 

DeCrow

Actieve deelnemer
19 okt 2017
173
0
Duffel, België
Syntra in Mechelen noord...
En hoe bevalt de cursus je daar in het CVO?

Goed eigenlijk ! Toffe & gemotiveerde medecursisten en een zeer steile leercurve - ik wist echt van niets wat hout betreft. Wel zwaar: twee lesmomenten (lees: twee halve dagen) per week is niet eenvoudig te combineren met een full-time job, familie, en andere bezigheden.

En de syntra ?
 

Beickybeer

Actieve deelnemer
17 dec 2016
292
104
Mechelen
Goed eigenlijk ! Toffe & gemotiveerde medecursisten en een zeer steile leercurve - ik wist echt van niets wat hout betreft. Wel zwaar: twee lesmomenten (lees: twee halve dagen) per week is niet eenvoudig te combineren met een full-time job, familie, en andere bezigheden.

En de syntra ?

Oei DeCrow, dit bericht totaal uit t oog verloren... De Syntra wel ok, we mogen toch ons ding doen en krijgen veel uitleg... Alleen blijkt het voor de beginnende cursisten serieus duurder te zijn, heb ik chance dat t mijne nog niet zoveel kostte 😉

Even een kleine update, paar projectjes tussendoor gehad en met m'n zelfstandige job superdruk gehad met de feestdagen...

Onderframe bijna klaar, zal straks als ik uit m'n werkplaats ben wat foto's posten!

Groetjes Christophe
 

Beickybeer

Actieve deelnemer
17 dec 2016
292
104
Mechelen
29633418_10156384433817754_1037906926_o.jpg
29526580_10156384433712754_1188506409_o.jpg
29526615_10156384433687754_470081677_o.jpg
29405301_10156384433792754_1387561136_o.jpg
Topic eigenlijk een beetje uit het oog verloren :)
Ook mede door nog veel andere huisklusjes tussendoor gedaan te hebben...

Ondertussen het onderframe gelijmd. Hier komen nog 3 dwarsbalken in te staan om het blad (planken/balken van 16 breed, 5mm spatie tussen elke plank voor het werken en het water weg te laten) vast te maken. De balken moeten nog worden fijngeschaafd en op maat gezaagd...

Tafel is dus al bijna klaar, daarna begin ik aan de bank!

Aangezien ik vrijdag mijn nieuwe harvey zaagtafel mag gaan ophalen en me ondertussen een nieuwe schaafbank heb aangeschaft zie ik die bank tegen de zomer ook wel op het terras verschijnen :cool:

zonnige groetjes,

christophe
 

Beickybeer

Actieve deelnemer
17 dec 2016
292
104
Mechelen
voor diegene die in dit topic kijken, ik ben nog op zoek naar iets van rubber of plastic pootjes (denk aan een plat plastic plaatje ofzo) om onder de poten te vijzen, zodat deze op het terras iets van grond zouden staan... Iemand een suggestie of website waar ik deze op kan vinden?? alvast bedankt!!
 

CK3v1N

Actieve deelnemer
25 feb 2014
97
1
Aangezien ik vrijdag mijn nieuwe harvey zaagtafel mag gaan ophalen en me ondertussen een nieuwe schaafbank heb aangeschaft zie ik die bank tegen de zomer ook wel op het terras verschijnen :cool:

zonnige groetjes,

christophe

Waar heb je de Harvey gekocht? Online of winkel in België?
 

Beickybeer

Actieve deelnemer
17 dec 2016
292
104
Mechelen
Hey Nerf, bedankt voor het compliment, ik ga de site zeker eens checken! Mijn voorkeur zou uitgaan naar rubberen poten, eventueel ingevezen met inox vijzen...
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.