Welkom bij www.woodworking.nl.
Resultaten 1 tot 5 van de 5

Onderwerp: lijsterbes gekregen

lijsterbes gekregen

hallo

ik heb een stuk lijsterbes gekregen, doorsnede ongeveer 15 cm
    het kwam als topje van een stam, als kadootje - en als voorbeeld
    de oorspronkelijke stam was wel 3 meter lang en aan het dikke eind zo'n 20 a 25 doorsnede
    heeft iemand enig idee wat ik zou moeten betalen als ik die stam helemaal zou willen kopen?
    ik vind op websites steeds van die rare meeteenheden - per kuub ofzo
    een richtprijs voor een stammetje, gebaseerd op de waarde voor een meubelmaker of houtdraaier - dat zou ik erg kunnen waarderen
    dan durf ik de discussie/onderhandeling met de bomenzager wel aan te gaan
    hij had ook nog een flink stuk wilde pruim voor me ;-))

en dan te bedenken dat ik die meneer zomaar midden in het bos tegenkwam - was íe een stuk kerstbomenaanplant aan het omzagen, versnipperen en kwam dan ook het wilde opschot tegen wat er tussen staat.
    dat gaat hij verkopen als openhaardhout - zonde toch?

ik heb opgezocht of je lijsterbes goed kunt draaien, en dat lijkt wel te kunnen -
    het scijnt dat het ook een natuurlijke verfstof (een groen) bevat.
    weet iemand daar wat over of heeft een www. tip?
    Ik heb me suf gezocht, maar kom niet verder dan de twéé engelse benamingen, nl. mountain ash, en rowan. Die leveren mij geen bruikbare info over de verfstoffen in de bast van deze houtsoort.

Re: lijsterbes gekregen

Als je zoekt, zoek dan op Sorbus, de Latijnse naam van het geslacht. Alle Sorbus-soorten kunnen onderling gekruist worden, en het determineren van de juiste soort is, zoals ik gelezen heb, nogal lastig.

Hier staat bv. iets over verven (Farbe) bij:

http://de.wikipedia.org/wiki/Vogelbeere

onder Sonstige Verwendung.

verder kan ik me niet herinneren ooit iets gelezen te hebben over verven met lijsterbes, en ik heb best veel boeken over houtsoorten.

Kopen zou ik de stam pas als je het echt heel erg nodig hebt, en anders omrekenen: een m3 openhaardhout, droog, gekloofd en op lengte, zal ongeveer 50 euro zijn. Dat is dus 5 cent de liter, en dan nog minder om dat hij niet hoeft te drogen, niet op lengte gezaagd hoeft te worden, niet geklooft hoeft te worden en omdat je hem afhaalt. Geef de man een worstebroodje!

Succes,
    Jurriaan

Sorbus aucuparia

"Het hout van de Lijsterbes is hart, dichtgenerfd en zeer geschikt om er meubels, keukengerei, gymnastiektoestellen, duim - en meetstokken van te maken."
    Bron

"gebruik: bessen: lokvoer, gelei, stroop e.d. tegen staar, scheurbuik, werkt laxerend; hout: draaiwerk, goed te polijsten"
    Bron

Helaas kan ik niets vinden over kleurstoffen, mijn houtvademecum is nog steeds onderweg (nieuwe druk, duurt nog even).
    Ik weet vrijwel zeker dat het daarin staat

Lijsterbes, zo dik zie je ze niet vaak.

Kan je wat foto's posten? Ik ben wel benieuwd hoe de nerf/kleur eruit ziet.

Moderator
    Ingeschreven
    Nov 2008
    Blog Berichten
    1

lijsterbes schijnt wel mooi te zijn. qua prijs geef ik voor veredeld brandhout eigenlijk niets. vaak ruil ik dat voor een werkstuk of bij heel mooi hout inderdaad de prijs voor brandhout wat jurriaan al aangaf.

Forum Rechten