Tips voor massief eiken commode

Cervelo

Actieve deelnemer
13 jul 2016
50
0
Hallo,

De laatste paar weken heb ik een paar hele mooie massief eiken kasten(TV meubel met noten hout, badmeubel met beton en salontafel met beamer) voorbij zien komen. Aangezien wij thuis in verwachting zijn van een eerste kindje overweeg ik om zelf een commode te maken voor de babykamer. De kasten die ik tot nu toe heb gezien in babywinkels hebben me nog niet echt enthousiast gemaakt. Na het afronden van onze eetkamer tafel lijkt het me leuk om ook zelf iets voor de babykamer te maken. Ik wil eerst even de moeilijkheid en haalbaarheid van dit project bepalen. Er moet namelijk nog meer gebeuren, en kan zomaar een blok aan je been worden als je tijd te kort komt;)

Het ontwerp van deze kast staat mij wel aan. Ik heb het gezien in een filmpje op youtube. https://youtu.be/cWM2GsTa3LA

13995373_1067299626640012_2855224932122767659_o.jpg
De commode in het filmpje is van multiplex gemaakt met massieve lade fronten. Ik zou het zelf graag geheel van massief eiken willen maken door planken te verlijmen. Misschien met een iets ander pootje van notenhout.

Nu is mijn vraag waar je rekening mee moet houden bij de contructie van zo'n kastje. Het moet natuurlijk zeer stevig zijn omdat er een baby veilig op moet kunnen liggen. Kunnen de buitenste verticale en horizontale panelen wel in verstek met lamello's of domino's verbonden worden, of liever "koud"op elkaar. Een but joint in het engels.
En moet je rekening houden met werking van het hout, en zou ja hoe doe je dat bij panelen die samen een kast vormen?

De lades zou ik denk ik wel van multiplex maken, met een massief front.

Ik ben benieuwd naar de tips.

Groet,
 
Laatst bewerkt:

fantic

Post veel
22 mrt 2015
1.274
168
Halverwege Utrecht en Amsterdam
Nu is mijn vraag waar je rekening mee moet houden bij de contructie van zo'n kastje. Het moet natuurlijk zeer stevig zijn omdat er een baby veilig op moet kunnen liggen. Kunnen de buitenste verticale en horizontale panelen wel in verstek met lamello's of domino's verbonden worden, of liever "koud"op elkaar. Een but joint in het engels.
En moet je rekening houden met werking van het hout, en zou ja hoe doe je dat bij panelen die samen een kast vormen?

De lades zou ik denk ik wel van multiplex maken, met een massief front.

Ik ben benieuwd naar de tips.

Groet,

Als je panelen van 18 of 22 mm eiken gebruikt zul je ook met een verstek (eventueel met lamello's (die je alleen gebruikt om de boel op zijn plek te houden, een prima constructie opzetten, de lijmverbinding zal net zo sterk zijn als een koud op elkaar gemaakte verbinding. Daarnaat heb je er ook nog een extra tussenwand in staan die ook de construktie verstevigd. Ook kun je met de achterwand nog extra versteviging aanbrengen. De werking van het hout is alleen in de breedte niet in de lengte dus daar zul je erg weinig last van ondervinden, alleen de laderails zullen (wat normaal zo is) van sleufgaten moeten zijn voorzien om dat eventueel op te vangen.

Laden van Multiplex maken is wat ik normaal ook doe, van 12 of 15 mm berken multiplex krijg je niet al te zware maar toch heel sterke laden.
 

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
Het massieve hout kan zowel stomp als verstek met deuvels of dominos in elkaar gezet worden. Voor de stevigheid een achterpaneel van voldoende dikte (8mm) schroeven.

Wil je de lades volledig zelf maken, of een mechaniek kopen. Je kunt, als tijdgebrek een rol speelt denken aan complete lades die normaal in keukens worden gebruikt. Een Blum Tandem of Grass Nova Pro zijn in vele hoogtes en breedtes te krijgen. Je hoeft dan alleen de korpus en ladefronten te maken. Wil je ook houten lades, dan zijn er ladegeleiders te krijgen.

Het mooie hiervan vind ik de demping bij het dichtvallen. Goed voor de vingers, en het bonkt niet als de baby erop ligt. Ook het push to open kan handig zijn. Kun je tijdens het verschonen met je knie de la openen. Dit alles vanuit praktisch oogpunt. Vanuit een houtbewerkersoogpunt is een keukenla natuurlijk vloeken in de kerk:cool:

Oh ja, belangrijk punt nog, voor de hele babykamer uiteraard, twee maanden van te voren klaar, maar liever hier nog eerder. De kleine kan te vroeg komen, maar de verfdampen moeten wel weg zijn. En die kosten bij zelf maken ook wat tijd. Hou hier twee tot drie weken voor.
 

WillemLimmen

Actieve deelnemer
21 feb 2013
141
1
Cervelo, een aantal (uit mijn ervaring) handige en veiligheidspuntjes om het bewegelijke kleine grut op de commode te houden:

- maak aan de zijkanten en de achterkant een opstaande rand van ongeveer 5 cm hoog. Op zekere leeftijd gaan ze trappen met de benen en schuiven met kussen en al over het blad. Een rand zorgt ervoor dat ze zichzelf niet over de rand schuiven.

- Een rand zorgt er tevens voor dat de spullen die jij nodig hebt niet op de grond vallen. Bukken en het kind los en alleen op het blad laten liggen is zonder meer stressvol.

- Hang een spiegel boven de commode waar jullie zoon/dochter zich in kan bewonderen tijdens de commode taferelen, hierdoor blijven ze rustiger liggen.

En tot slot, gefeliciteerd!

Groeten Willem
 

Danny1984

Post veel
16 mei 2017
781
74
Leeuwarden
Nog een laatste veiligheidstip, veranker hem aan de muur.

Ik heb z,on ikea kast gebruiken wij als commode, blijkt dus dat er heel veel kindjes overleden xijn omdat de kast op ze viel nadat er een paar laden openwaren. Doodeng.

Ik heb snel de mijne vastgezet toen ik dit hoorde.

En nog gefeliciteerd, je leven gaat zoveel mooier worden .

Gr Danny
 

Cervelo

Actieve deelnemer
13 jul 2016
50
0
Bedankt voor de tips en de felicitaties!

We willen inderdaad op tijd klaar zijn met alles. Dit kan mij toch doen besluiten om het niet zelf te gaan maken. Soms moet de ambitie even wijken voor realisme. Panelen schaven, verlijmen en op maat zagen moet op zich snel kunnen. De tijd gaat zitten in de ingewikkeldere delen zoals de lades en afwerking is mijn ervaring. Het duurt toch altijd weer langer dan verwacht.

Ik ben nu nog met een lamp bezig voor in de keuken. Er zit een klein beetje hout in, en mijn eerste ervaringen met een lasapparaat. Dit project duurt ook alweer een paar weken terwijl het zo simpel leek op het eerste oog. Ik zal t.z.t. een paar foto's in een eigen topic plaatsen.

Als ik verder ga met de kast zal ik nog wat tekeningen plaatsen en foto's van het bouwproces.

Vooralsnog bedankt.
 

RonaldVereycken

Actieve deelnemer
30 sep 2017
226
18
Leuven, België
Dag Cervelo,

je zou het modulair kunnen aanpakken, zeker al de corpus klaarhebben en dan de lades nadien. Dan gaat het uiteindelijk langer duren maar als je tegenslag kent gaat de corpus toch al bruikbaar zijn en komen de lades er achteraf wel bij.

Ik vind het zelf ook heel moeilijk om de nodige tijd in te schatten, het duurt áltijd langer dan gepland, nietwaar? :)

Verder, een massief meubel maak je voor vele jaren. Is het herbruikbaar éénmaal je kindje(s) wat ouder zullen zijn?


Ik zou zo zeggen, proficiat, maar ook, geniet nog volop van je vrije tijd, nu je er nog hebt... ;-)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.