Prijzen 2e hands machines.

yoek

Actieve deelnemer
19 jul 2013
215
6
Oisterwijk
Begin 2016 heb ik mijn scheppach lintzaag met alle accessoires verkocht, ik was blij dat ik hem kwijt kon voor €120 en er niet teveel verlies op hoefde te maken.

Ik had ruimte nodig in mijn garage voor een auto, maar nu ik hem steeds vaker mis en de auto weer weg gaat heb ik spijt van de verkoop. Wat blijkt nu, deze lintzagen worden nu op marktplaats aangeboden voor €300+ en dat wordt er zelfs voor geboden.

Wat is er met die 2e hands machines/ prijzen aan de hand?
 

massis

Actieve deelnemer
4 mei 2012
657
49
Bilzen, BE
Begin 2016 heb ik mijn scheppach lintzaag met alle accessoires verkocht, ik was blij dat ik hem kwijt kon voor €120 en er niet teveel verlies op hoefde te maken.

Ik had ruimte nodig in mijn garage voor een auto, maar nu ik hem steeds vaker mis en de auto weer weg gaat heb ik spijt van de verkoop. Wat blijkt nu, deze lintzagen worden nu op marktplaats aangeboden voor €300+ en dat wordt er zelfs voor geboden.

Wat is er met die 2e hands machines/ prijzen aan de hand?

"handgemaakt" is weer helemaal hip aan het worden => meer vraag, minder aanbod => prijzen stijgen ?
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.319
191
Gem. Winsum (Groningen)
Dat is mij ook opgevallen. Zo kocht ik drie jaar geleden een Kity combi met daarin o.a VVD bankje 636 voor totaal 300 Euro. Nu zie ik even oude 636jes voor 400 Euro op MP. En voor tweedehands vaak roestige B-merk houtdraaibankjes worden absurde prijzen gevraagd en geboden.

mvg
klaas0639
 
Laatst bewerkt:

Rmkat

Actieve deelnemer
9 feb 2017
455
128
Kop van overijssel
Er zal inderdaad wel meer vraag naar machines zijn wat de prijs opdrijft en er zullen ook steeds minder van overblijven wat ze weer schaarser maakt. Wat betreft houtdraaibanken is het helemaal doorgeslagen, zeker de wat modernere in de afgelopen maanden heb ik ze weg zien gaan voor 50-300 minder dan de nieuwprijs. (op draaibanken die nieuw tussen de 1300 en 4000 kosten)
 

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
Prijs is sterk afhankelijk van merk, type, staat en eventuele accesoires. Zonder deze gegevens en eventuele foto's is het puur speculatief of jouw machine wel of niet voor een marktconforme prijs is weg gegaan.

Tevens zijn vraagprijzen en biedingen op m...tplaats niet representatief voor de waarde. Het verteld namelijk niet voor welke prijs iets is verkocht. Als het übehaupt al is verkocht. Handelaren plaatsen machines geregeld opnieuw op M...plaats als ze niet zijn verkocht.

Wanneer je op zoek gaat naar een machine moet je voor jezelf bepalen of je het de prijs waard vind. Zelfde als bij verkoop, waar je soms geduld moet hebben, zul je bij de zoektocht naar een machine met geduld vanzelf tegen de deal aanlopen die jouw aanstaat.
 

spinningwheels

Actieve deelnemer
18 mrt 2017
292
3
Het is weer de tijd dat de mensen weer aan de hobby gaan.
biedingen op MP hmm, veel laten een vriendje of vriendinnetje een dik bod doen om de prijs op te drijven.
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.085
504
Moordrecht
Prijs is sterk afhankelijk van merk, type, staat en eventuele accesoires. Zonder deze gegevens en eventuele foto's is het puur speculatief of jouw machine wel of niet voor een marktconforme prijs is weg gegaan.

Je hebt helemaal gelijk in je betoog, maar de vraagprijzen zijn omhoog gegaan. Of het het nou waard is of niet. Het valt mij ook op.. Blijkbaar wordt het er ook voor gegeven. Ben het met je eens dat je niet goed ziet welke prijs er werkelijk wordt betaald, maar iets verantwoord het stijgen van prijzen.. Wil je een goeie deal hebben, zal je idd geduld moeten hebben en de halve dag op MP moeten rondhangen, voordat een handelaar de boel opkoopt..
 

husq395

Nieuw lid
23 feb 2016
17
0
De vraagprijzen en de biedingen verbazen mij ook de laatste tijd. Of het nu om handgereedschap gaat of om eclectischgereedschap. Nu zeggen vraagprijzen niet veel over de waarde van iets en biedingen op MP zijn niet altijd betrouwbaar. Toch valt mij op dat de biedingen vaak zo hoog zijn dat het eigenlijk niet meer loont om gereedschap gebruikt/tweedehands te kopen. Laats werd er een Veritas schaaf aangeboden op MP en de biedingen liepen op tot €20,- onder de nieuwprijs (inclusief BTW nieuwprijs) Voor zo’n bedrag koop ik hem persoonlijk toch liever nieuw. Ook festool gereedschap is vaak tweedehands niet interessant als je naar de biedingen kijk. Nu is MP altijd een aparte wereld waar soms mensen bieden die denken altijd goedkoper uit te zijn dan in de winkel.
Echter ook op het forum zie ik bij het Marktplein de vraagprijzen stijgen. Zo staat er bijvoorbeeld een Slijpmachine van Robert Sorby op het marktplein aangeboden. De vraagprijs is €375,- terwijl deze nieuw €429,- kost. Voor zo’n gering prijsverschil gaat mijn voorkeur uit naar een nieuwe machine.
 

MatthijsG

Actieve deelnemer
24 sep 2017
203
6
Economie heeft te maken met vraag en aanbod. Blijkbaar stijgt de vraag en kan de prijs omhoog.

Op AliExpress viel me dat ook op. Ik kwam een zwaluwstaartmal tegen, waar ze schaamteloos een filmpje van Axminster bij hadden geplaatst. Ging (visueel) om dezelfde machine, iets andere stikkers erop geplakt. Maar .. de machine bij Axminster was net ietsjes goedkoper zelfs dan om m uit China te laten halen :-D

Kritisch kijken blijft dus het advies.
 

Nerf

Actieve deelnemer
26 jun 2016
573
283
Op marktplaats is geduld inderdaad een schone zaak... Ik heb afgelopen week een pomp voor EUR 2,50 gekocht die nieuw 150 kost en meestal voor tussen de 30 en 50 Euro verkocht wordt. Nog even afwachten of 'ie het doet, maar voor dat geld kan ik het in ieder geval proberen. Het opvallende was dat deze pomp in een heel 'onhandige' categorie stond, dus waarschijnlijk velen niet opgevallen was. Verder heb ik een aantal zoekacties open staan voor dingen die ik graag wil kopen; zo af en toe kijk ik of er iets geplaatst is dat mijn hartje begeert en mijn portemonnee kan betalen. Daar zie ik ook heel, heel vaak de duurdere advertenties opnieuw geplaatst worden.
 

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.948
88
West-Friesland
De vraagprijzen en de biedingen verbazen mij ook de laatste tijd. Of het nu om handgereedschap gaat of om eclectischgereedschap. Nu zeggen vraagprijzen niet veel over de waarde van iets en biedingen op MP zijn niet altijd betrouwbaar. Toch valt mij op dat de biedingen vaak zo hoog zijn dat het eigenlijk niet meer loont om gereedschap gebruikt/tweedehands te kopen. Laats werd er een Veritas schaaf aangeboden op MP en de biedingen liepen op tot €20,- onder de nieuwprijs (inclusief BTW nieuwprijs) Voor zo’n bedrag koop ik hem persoonlijk toch liever nieuw. Ook festool gereedschap is vaak tweedehands niet interessant als je naar de biedingen kijk. Nu is MP altijd een aparte wereld waar soms mensen bieden die denken altijd goedkoper uit te zijn dan in de winkel.
MP is zeker niet altijd betrouwbaar, het zal niet de eerste keer zijn dat men zelf meebied of een kennis dat laat doen om de prijs op te drijven.
De meest mensen vergeten ook dat MP een advertentiesite is en geen veilingsite, ik koop dikwijls wat op MP maar bied nooit mee.
Mvg, :).
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.058
392
denk dat het zelfbieden wel meevalt er zijn heel veel trollen op mp actief die bieden en vervolgens niks van zich laten horen
zelf bieden valt wel mee denk is daar schiet je toch niets mee op
 

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.948
88
West-Friesland
denk dat het zelfbieden wel meevalt er zijn heel veel trollen op mp actief die bieden en vervolgens niks van zich laten horen
zelf bieden valt wel mee denk is daar schiet je toch niets mee op
Iedereen is vrij om te denken wat hij wil, maar ik weet dat het in mijn interesse gebied vaak gebeurt daarom denk ik dat het daarom ook in andere gebieden meer gebeurt dan men denkt.
Men schiet er wel wat mee op want men drijft de prijs op als er maar één gegadigde is die het wel graag wil hebben.
In een echte veiling gaat dat wat moeilijker omdat als men stopt met bieden de hoogste bieder het moet kopen,
maar op MP is de verkoper niets verplicht en is men vrij om te doen wat men wil.


Zelfs op een echte veiling waar men onder de startprijs begint wordt dikwijls door de veilingmeester die vaak ook veilinghouder is geboden totdat de reserve prijs is behaald.
Dit kan uiteraard voor hen zonder consequenties gebeuren, want als de reserveprijs niet gehaald wordt het terug gaat en verdiend men niets.

Je kunt uit het bieden van de veilingmeester/veilinghouder meestal niet horen of het een schriftelijk bod is of van het huis zelf.

Mvg, :).
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Vroeger kocht ik er heel vaak op, zelfs mijn twee laatste wagens. Altijd tevreden en goed deals. Maar het is waar dat het al jaren niet meer de moeite is. Vaak ligt de prijs dicht bij de aankoopprijs excl btw, als btw plichtige heeft het dan helemaal geen zin meer. Er zitten er waarschijnlijk enkelen tussen die hun gereedschap na 3 jaren verkopen zodra het afgeschreven is, geld in de zak, en dan koop je weer een nieuwe op factuur die je tegelijk van de belastingen aftrekt.
Je hebt ook de luxe om er iets op te zetten voor een te hoge prijs als je er niet echt van af wil, tenzij je een gek kan vinden. Een buur heeft zo zijn huis verkocht, wilde niet echt verhuizen maar zijn vrouw wel, dus huis te koop gezet voor praktisch 100K te veel in de hoop het nooit te verkopen, een maand later was het verkocht.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.