18mm Underlayment platen haaks verbinden

klauterkamer

Actieve deelnemer
21 dec 2014
213
15
culemborg
Hoi, ik ben aan het nadenken hoe ik het beste 18mm platen haaks kan verbinden.

Ik wil een aantal bedden maken van gebruikt underlayment. Nu kan ik de hoeken op verschillende manieren verbinden en ik vraag me af wat het handigste is.

-Pocket holes met de kreg k5
-Lamello en lijm (evt in verstek)
-Verstek met lijm en nieten
-Evt verstek met aan de binnenkant een dwars doormidden gezaagde lat (zoals die oude fruitkistjes zeg maar) dan schroeven/nieten en lijmen.

Ik heb zelf geen ervaring met de kreg en ben benieuwd wat jullie ideeën zijn.

Het moet in ieder geval erg solide zijn en liefst ook snel. Zwaluwstaart verbindingen gaan m niet worden dus...

Groeten,
Dirkjan
 

klauterkamer

Actieve deelnemer
21 dec 2014
213
15
culemborg
Hoi joris. Het worden hoge bedden met kastruimte eronder. Dat had ik nog niet geschreven. Bedverbinders lijkt me dan niet nodig. Ze hoeven ook niet meer uit elkaar. Ik probeer ze wat mogelijk ook aan de muur te bevestigen
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.062
407
Misschien zeg ik iets heel lelijks, maar ik zou die doorgezaagde lat gebruiken en de rest gewoon schroeven. Underlayment is van zich zelf al lelijk en als het nog een bed moet worden, kan het beter maar echt stevig zijn. Met schroeven trek je de boel tegen elkaar aan. Met lammelo's kun je er geen klem opzetten. Pocket holes hebben maar beperkt trekkracht.
 

Stuiver

Actieve deelnemer
12 aug 2016
166
2
Schagen
rastex (de Ikea verbinding met die pennetjes en draaisluitinkjes) tezamen met een deuveltje.

allemaal vrij gemakkelijk te maken en in elkaar te zetten en beperkt de- hermontabel
 

klauterkamer

Actieve deelnemer
21 dec 2014
213
15
culemborg
Bedankt voor de reacties!

@superkees ik ben het met je eens hoor. Dit is geen fijne meubelbouw het moet bovenal stevig zijn. Ik ga nog maar even geen kreg set bestellen denk ik.

@stuiver ja dat had ik nog helemaal niet aan gedacht aan die rastex verbindingen. Ik denk dat het niet met uit elkaar hoeft. Dus deze keer denk ik dat ik het niet ga gebruiken. Maar voor volgende projecten wel. De plek waar de schroef in het hout zit lukt me alleen een zwakke plek. Bij keukenkastjes enzo is dat prima. Maar een bed kan nogal bewegen. Zal die verbinding op een duur niet lam worden denk je?

Groeten, Dirkjan
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.755
145
Rotterdam
De doorgezaagde lat lijkt mij de beste oplossing. Mijn ervaring is dat Underlayment niet zo sterk is om haaks te schroeven: de lijm is wel sterk, maar het hout is zacht. Daardoor krijg je snel speling op de schroeven.
 

klauterkamer

Actieve deelnemer
21 dec 2014
213
15
culemborg
Hoi, ja als ik geen doorgezaagde laat kan gebruiken dan gebruik ik woodmax in de 45 graden hoek van het underlayment. Maar met die lat en schroeven lijkt me gewone bruislijm wel prima. Hoewel dat eigenlijk wel troep is begreep ik. Woodmax heeft volgens mij wat minder schadelijke stoffen. (Even uit mijn hoofd hoor)
 

wimpie

Actieve deelnemer
29 sep 2015
290
110
waarom niet gewoon die typische meubelschroeven in combinatie met een half maan plaatje? 1 schroef in combinatie met 2 deuvels en je kan de 2 platen perfect samentrekken. Mocht het toch nodig zijn in de toekomst kan je de planken perfect terug demonteren. Heb dit gebruikt voor een bed uit berken multiplex en werkt perfect. Je kan dit volgens mij in elke DHZ winkel kopen
31P20D958AL.jpg
0


groeten
Wim
 
Laatst bewerkt:

littleart

Actieve deelnemer
18 feb 2016
220
0
Klauterhamer, woodmax is een polymeer lijm en neemt geen vocht op. Inmiddels de standaard voor buiten werk kozijnen ed pu lijmen nemen in de loop vd jaren wel vocht op.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.