Bouw- en later hobbywerkplaats machines

Sjoerd Gardien

Actieve deelnemer
14 okt 2010
38
11
Wildervank
www.atlasenkaart.nl
Half januari krijgen we sleutels van een nieuw onderkomen (woonboerderij), met genoeg werkplaatsruimte en veel verbouwwerk.
Voor de verbouw en later voor de hobby wil ik mijn werkplaats enigszins budget inrichten. (als blijkt dat ik later beter nodig heb kan ik dan upgraden)
Wat ik wil kunnen is constructiehout bewerken (liefst zelfs kleinere boomstammen tot balken (we hebben lariksbos)
Timmerwerk: kozijn hout, sierlijsten, keukenkasten ed.
en later meubels maken.

Jaren geleden heb ik mijn werkplek opgedoekt met destijds nieuw aangeschaft robland combimachine. (de ruimte werd gebruikt voor andere doeleinden, dus gewoon geen plek meer). De machine had als nadeel dat je door de vele functies erg veel ruimte rondom nodig had en dat je steeds moet ombouwen.

Kunnen jullie meedenken over de inrichting? Waar ik nu aan denk:

Losse zaagtafel (heb al een staan in een schuur, dus die ga ik eerst ontroesten en uitproberen)

Vlak-vandikte bank (zo een gele scheppach denk ik aan)

Lintzaag (kan je daar met een geleiding ook een boomstam doorheen halen?) hier heb ik nog niets voor op het oog en ontvang ik graag tips.

Afkorten en verstekzagen: Een radiaalzaag lijkt me hievoor het mooiste (vanwege de betere lengte vooral)

Afzuiging: Denk nu aan een simpele afzuiger (er zat er destijds een bij mijn robland, die volgens mij prima doet)

eventueel een kolomboor.

Vergeet ik iets?

Stroomaansluing maakt niet heel veel uit. 220 is praktisch om het ook eens ergens anders te kunnen gebruiken, maar heb daar ook 400.

Vast vriendelijk dank!

Sjoerd
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
boomstam op lintzaag moet je een flink sterke lintzaag hebben
ik zou eerder een alaskan sawmill maken als je een eigen bos hebt

Er staat hier op het forum wel een hele grote lintzaag te koop die naar mijn idee niet al te duur is
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.