Hulp gezocht wedgiesled

Bartvdl

Actieve deelnemer
20 jun 2015
339
178
's-Hertogenbosch
Graag zou ik wat meer segment werk gaan draaien tussen de centers.
Een tijdje terug had ik hier al een wedgiesled voor gemaakt, bij vele waarschijnlijk wel bekend.

Nu heb je ook de juiste wedge nodig en daar loop ik een beetje op vast,
Via het volgen een tutorial op Youtube heb ik geprobeerd zelf wat te maken maar zonder succes.
Het gaf niet herhaaldelijk een perfect sluitende ring

Hoe doen jullie dit?

Tijdens de opendag hout sprak ik met iemand dit dit met de afkortzaag deed maar helaas is die van mij niet accuraat genoeg.
Ik zoek dus echt een oplossing voor het maken van de perfecte wedge.
 

alblwd

Nieuw lid
29 aug 2015
16
0
Ik heb zelf ook een wedgie gemaakt. Gebruik hierbij een tekenset van de action dan heb je meteen al een mal voor 22,5 30 en 15 graden.
 

Piet Groeneweg

Actieve deelnemer
13 mei 2013
612
10
H'meer
Het in twee gedeelten doen. Stukken tegen elkaar lijmen tot 180 graden zodat je twee halve cirkels hebt.
Dan ze even tegen de schuurmachine met de vlakke kant houden zodat die kanten zuiver recht zijn en vervolgens die twee stukken tegen elkaar lijmen.
 
Laatst bewerkt:
Het in twee gedeelten doen. Stukken tegen elkaar lijmen tot 180 graden zodat je twee halve cirkels hebt.
Dan ze even tegen de schuurmachine met de vlakke kant houden zodat die kanten zuiver recht zijn en vervolgens die twee stukken tegen elkaar lijmen.

Dat werkt alleen als je segmenten voor 99% zuiver zijn gezaagd. Zo niet dan krijg je door deze methode 4 te kleine segmenten.
 

Rmkat

Actieve deelnemer
9 feb 2017
455
128
Kop van overijssel
Je zou iemand met een cnc kunnen benaderen om te kijken of die perfecte "wedgies" kan frezen. een andere optie is om een iets grotere wedgy te zagen en die terug schuren tot hij precies genoeg is. dus na iedere aanpassing genoeg segmenten maken als nodig voor een volledige ring en als die niet sluit kijken waar nog wat af gehaald moet worden van de wedgy kost wat tijd/hout maar het zou moeten lukken.
 

Bartvdl

Actieve deelnemer
20 jun 2015
339
178
's-Hertogenbosch
#alblwd
De tip van de tekenset ga ik eens uitproberen!

Bij het verlijmen in twee delen zat ik inderdaad met het feit dat dan het formaat wijzigd maar dat is altijd nog een oplossing mocht het verder niet lukken.

#rmkat
Nou heel toevallig heb ik dat gedaan:p alleen ik moet nog een tekening maken dfx formaat, nu loop ik daar een klein beetje op vast.
Is er iemand die hier meer kennis van heeft?

Ook heb ik een wedge van hout (multiplex) gemaakt en deze leek perfect te zijn, althans de eerste twee keer.
Een paar dagen later wilde ik het nogmaals proberen en doe kwam ik uit op een ring met een flinke kier.
 

Rmkat

Actieve deelnemer
9 feb 2017
455
128
Kop van overijssel
ik heb het ook is geprobeerd en bij mij ging het inderdaad ook de eerste keer goed maar daarna niet weer. Geen idee waar het precies aan ligt maar ik denk in mijn geval een combinatie van de geleiderail die niet perfect past (beetje speling) en een zaagblad dat nog wel is wat slingert. Ik heb toen maar het idee van de 2 halve ringen toegepast wat alleen werkt als je geen patroon hebt. Op de filmpjes ziet het er altijd zo makkelijk uit :rolleyes:
 

alblwd

Nieuw lid
29 aug 2015
16
0
Als je de driehoek van 30-60-90 tussen de geleiders zet van de wedgie krijg je met de 30 graden kant perfecte hoeken van 15 graden en met de 60 graden kant krijg je hoeken van 30graden. heb zelf met de 45 graden driehoek verstekken gezaagd van 22,5 passen ook perfect. Zal deze week proberen om een mal te maken met de wedgie van 22,5 met behulp van de 45 graden driehoek als het lukt zou ik dan een mal krijgen voor 11,25 graden. Is belangrijk dat de twee geleiders parallel van elkaar staan op je wedgie
 

Bartvdl

Actieve deelnemer
20 jun 2015
339
178
's-Hertogenbosch
Wat is je vraag?

Nou als eerst zei dfx mij niks, uiteraard heb ik dat wel uitgezocht maar ik zou geen idee hebben hoe ik dat kan maken.
Zag wel tutorials voorbij komen met behulp van autocad etc. alleen ik heb alleen de free versie van sketchup tot mij beschikking.

zelf kan ik niet een dfx bestandje maken, misschien zit ik er totaal naast maar dan hoor ik dat graag.
 

Bartvdl

Actieve deelnemer
20 jun 2015
339
178
's-Hertogenbosch
Nu ik lekker een paar weekjes vrij heb ben in snel naar de action gegaan voor een tekensetje en het werkt top;) wilde het resultaat van het oefenstukje nog even laten zien.
voor iets van €1,50 is het naast goedkoop ook nog eens nauwkeurig.
Tol is gemaakt van noten en esdoorn

20171030_132427_1509810410973.jpg
20171030_132448_1509810410731.jpg
 

Bartvdl

Actieve deelnemer
20 jun 2015
339
178
's-Hertogenbosch
Dankjewel Jan voor het compliment:eek:
Ben er zelf ook erg tevreden over en hij draai ook nog best lang.

Meer segment werk volgt zeker
 

alblwd

Nieuw lid
29 aug 2015
16
0
Ziet er mooi uit!!! Heb zelf met de tekenset mallen gemaakt van 7,5 graden en 11,25 graden en 30 graden. Wil ook met een behangspaan die kan je ook tussen de wedgie leggen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.