Welk slijphulpstuk

detopo2011

Actieve deelnemer
28 mrt 2013
109
17
Ik spoel nu ook alles heel goed af met schoon water na het slijpen. omdat de roestvorming ook kan ontstaan door water met ijzerslijpsel. Dit met name voor asje en meddingrol, daar zitten zo te zien geen keerkringen op.
Wat gebruiken jullie om steen tussendoor nat en schoon te houden? Tussen een paar streken over de steen bedoel ik dan. Plantenspuit met water of net als een aantal pro’s op YouTube glassex?
 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.713
817
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Gebruik tijdens het slijpen helemaal geen water meer ook niet op mijn waterstenen!!
Mijn waterstenen liggen nu in de W5 glasreiniger van de Lidl en kost slechts 80 cent per liter. Voorheen had ik mijn waterstenen in water met een beetje Dreft maar dat ging toch na een tijdje stinken en muf ruiken ook na regelmatig verschonen.
Sinds ik volledig overgestapt ben naar W5 nergens geen last meer van en het slijpt fijner als met water.
Ik verschoon mijn bak met waterstenen nu 1 x in de twee weken er gaat 1 hele fles in.
Voordeel van glasreiniger is er zit een ontvetter in en de oppervlakte spanning van de vloeistof is veel lager als van gewoon water en het ruikt lekker fris.
Let wel W5 bestaat voor 95 % uit gedemineraliseerd water.
In mijn ervaring/beleving ontstaat er bijna tot geen roestvorming ben er super tevreden mee ook al kost het wat meer als gewoon water met wat Dreft.

Over de goedkope Eclips slijphulp: die hoef je in principe niet aan te passen de bekken zijn voldoende diep, alleen bij dikkere beitels zul je met een driekanten vijl in de weer moeten.Let wel op een zijde is recht en de tegen overliggende zijde is licht concaaf (bol) zodat de beitel altijd (stevig) en recht word ingeklemd.
Vijl je de ronding er uit dan klemt je slijphulp niet meer naar behoren.
Bij het inspannen altijd controleren of de beitel parallel loopt aan de bek en dan vastzetten met een schroevendraaier als je dit niet doet loop je de kans dat de slijphulp langzaam verloopt(omhoog) komt. En dat heb je meestal te laat in de gaten.
 

Scirocco1

Actieve deelnemer
2 jan 2014
297
21
Ik heb idd wat dikkere beitels die niet goed ingeklemd kunnen worden. Ik heb wat materiaal van de bekken gevijld, hierbij rekening gehouden met de kromming.
Heb nu drie schaafbeitels opnieuw geslepen, mooi scherp allemaal maar op de een of andere manier slijp ik toch bij alle drie een lichte kromming in de beitel. Op zich niet heel erg natuurlijk, maar zal mss toch te maken hebben met het smalle wieltje waardoor je toch wat minder stabiel slijpt.
Dat van W5 glasreiniger ga ik ook maar eens proberen, bewaar ze nu in gewoon kraanwater, maar is idd niet zo fris. En bijkomend voordeel is het ontvettende vermogen, het wieltje van de slijphulp moet licht geolied worden maar heb ervaren dat er dan ook olie op m'n stenen komt. (maar mss ben ik ook wat te royaal geweest met olie:rolleyes: )
 

GH1

Post veel
8 aug 2017
1.181
214
Breda en omstreken
Water of glasreiniger maakt in mijn ervaring weinig tot niets uit.... ik had tot recent een Naniwa 3000/8000 naast mijn diamant stenen in gebruik. Maar die 15min in de waterbak voor gebruik en het water op mijn slijpplank vond ik toch net te onhandig.
Nu een Shapton die ik net zoals de diamant stenen ook gewoon tijdens het gebruik met wat water/glasreiniger kan bevochtigen. Voor de flow tijdens het slijpen nog net wat handiger en minder geklieder.

Eigenlijk kom ik nu uit op de combinatie die Rob Cosman ook gebruikt :).
 

Chenak

Actieve deelnemer
20 mei 2015
326
9
Beesel
Ik heb Naniwa chosera 400-2000-5000 waterstenen waarvan ik vooral de 2000 en 5000 gebruik.
Deze dompel ik nooit. Alleen even met de plantenspuit natmaken en gaan met die banaan...
Nooit een probleem en weinig geklieder.

Hans
 

GH1

Post veel
8 aug 2017
1.181
214
Breda en omstreken
Ik heb Naniwa chosera 400-2000-5000 waterstenen waarvan ik vooral de 2000 en 5000 gebruik.
Deze dompel ik nooit. Alleen even met de plantenspuit natmaken en gaan met die banaan...
Nooit een probleem en weinig geklieder.

In mijn ervaring met een Naniwa combinatie steen werkte dat wel... maar het resultaat was een stuk beter als ik de steen wel even dompelde. Daarna een stuk minder glad aan de oppervlakte waardoor je veel minder slagen hoeft te maken. Die plantenspuit had ik ook nog steeds nodig om wat water op de oppervlakte te houden.
 

GH1

Post veel
8 aug 2017
1.181
214
Breda en omstreken
Wat gebruiken jullie om de stenen vlak te houden/ maken?

Alles wat je al hebt :). Ik gebruik mijn (fijne) diamant steen, als ik die niet al had zou ik een speciale "flattening stone" hebben overwogen. Niet zo heel duur en zal vele stenen meegaan.
Maar ik ken ook mensen die wat schuurpapier op glas gebruiken om stenen weer vlak te krijgen.
 

Scirocco1

Actieve deelnemer
2 jan 2014
297
21
@Jos, dat is vast en zeker een hel goede vlakplaat, maar voor een eenvoudige hobbyist als ik ook wel erg prijzig.
Nog even een andere vraag, beetje off topic, volgens mij is er hier eens een topic gestart met een vertalingen/ Nederlandse benamingen voor veel Engelse termen. Kan deze echter niet terug vinden, iemand een idee?
 

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.496
344
Torhout, België

Jos Cuypers

Actieve deelnemer
12 aug 2013
424
36
Belgie - Tongeren
...maar voor een eenvoudige hobbyist als ik ook wel erg prijzig.....
ik ben ook maar hobbyist hoor. Maar als je eens iets goed gewoon bent is het moeilijk om naar het goedkope spul terug te grijpen. Ik vlakte mijn stenen tot voor kort ook op een granieten plaat met watervast schuurpapier... diene “smodder” hoeft voor mij echt niet meer.

Jos
 

Scirocco1

Actieve deelnemer
2 jan 2014
297
21
Smodderen, als in knoeien?
Ben nu een een aantal keren aan het slijpen en fine-tunen geweest. Krijg nu aan de beitels een mooie strakke/scherpe vouw. (heb geen haar meer op mijn arm ondertussen:p)
Eerst maar weer een vouw onder een hoek van 25 graden geslepen, bleek toch dat ik door het uit de hand slijpen een vouw van ruim minder dan 25 gr heb geslepen.
Drie schaafbeitels opnieuw geslepen/ gewet allemaal messcherp maar wel met een licht ronding in het snijvlak. Nu is dat volgens mij op zich niet erg voor een mooi schaafresultaat, alleen heb ik het niet bewust gedaan en ligt het dus nog aan mijn niet stabiele manier van slijpen.
De krullen die van het hout komen zijn iig ragfijn, en het hout voelt echt super glad ( oke, het is maar zacht vurenhout maar toch)

Goed gereedschap verdient ook een goede werkplek, dus binnenkort maar eens starten aan mijn nieuwe werkbank (dat moet toch een eitje zijn met zulk scherp gereedschap). Tekeningen/ schetsen gereed deze week maar eens even naar de plaatselijke houthandel en eens zien wat hij aan geschikt hout heeft. Zal hier tzt een nieuw topic over starten
 

Jos Cuypers

Actieve deelnemer
12 aug 2013
424
36
Belgie - Tongeren
Smodderen, als in knoeien?....

Yep, smodderen is eigenlijk een graad erger.
Voor mij is knoeien : er valt er een beetje op de grond of langs de werkplek...
Maar bij smodderen loopt het er zo van af, op de grond.. Opvegen gaat, maar van onder de poten blijft het uitkomen. Wil ik het schuurpapier in de vuilbak gooien.. drup drup onderweg en dan de vuilbak nog lek ook.. 20 vodden om alles op te soppen en nog alles nat :rolleyes:
 

Scirocco1

Actieve deelnemer
2 jan 2014
297
21
Volgens mij begin ik het slijpen met de slijphulp aardig door te krijgen. Ook de kleinste beiteltjes van m'n combinatieschaaf kan ik er mee slijpen.
Maar ik kan ook wel begrijpen dat mensen die regelmatig moeten slijpen en dit niet uit de losse hand willen doen, voor een stukje kwaliteit zoals bijvoorbeeld de Lie Nielsen gaan.

20171102_204146.jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.