Welk slijphulpstuk

Scirocco1

Actieve deelnemer
2 jan 2014
297
21
Aangezien ik niet consistent een goede scherpe rechte vouw aan mijn (schaaf) beitels krijg wanneer ik uit de hand slijp, denk ik erover om een slijphulp aan te schaffen.
Een goede beitel even weer scherpen lukt over het algemeen nog wel, maar wanneer de vouw beschadigd is of niet mooi recht dan kost het nogal wat tijd en energie om het goed te krijgen uit de losse hand.
Kwestie van ervaring en routine wellicht, maar als hobbyist doe je het wss toch te weinig om er routine in te krijgen. Wanneer ik een beitel slijp, krijg ik deze wel scherp maar het valt me op dat deze pas echt scherp wordt na het stroppen, terwijl (als ik sommige filmpjes op YT moet geloven) men na een paar halen over de verschillende stenen zich kan scheren met een beitel.) Ook dit zal mss te maken hebben met onvoldoende slijp ervaring.

Nu heb ik al een beetje rondgekeken op het www en de Veritas slijphulp (€60,-) lijkt mij een prima hulpmiddel, echter voor smallere beitels moet er weer een extra hulpstuk bij gekocht worden(a €51,-)
Meer universeel is dan de Lie-Nielsen, echter met een prijs van €139,- is deze nog weer een stuk prijziger dan de Veritas. En het nadeel van dit hulpstuk lijkt mij het smalle geleide wiel, waardoor het slijpen wellicht minder stabiel gaat.
Nu kan ik natuurlijk ook voor het goedkope alternatief gaan en een LN (Eclips) kloon aanschaffen (14,95) en deze middels wat vijlen finetunen.

Qua prijs en om te proberen zou ik voor de laatste optie kunnen gaan, echter om het in een keer goed te doen nijg ik naar de Veritas.
Wellicht zijn hier ervaringsdeskundigen van een van de systemen of die mogelijk verschillende systemen hebben gebruikt. En mss zijn er nog andere alternatieven.

Alvast bedankt voor jullie reacties.

Groet Scirocco
 

Vurenhout

Post veel
12 aug 2012
817
162
Twello
Zelf heb ik de Veritas en die bevalt uitstekend. Het wiel van de LN is zeer goed en stabiel genoeg en zeer veel beter dan die van de Eclipskloon wat daar het grootste nadeel is (speling). De LN heeft ook als nadeel dat je hulpstukken voor de bek moet kopen. Er wordt aangeraden om direct de grote hulpstukken voor de bek aan te schaffen voor meer stabiliteit. Finetunen eclips: https://www.youtube.com/watch?v=ojzzCXq5ook
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.444
538
Ik begrijp het verband niet tussen de woord kloon en het merk Eclipse. Dit Eclipse slijphulpstuk bestaat al veeel langer dan de LN versie. LN heeft het als uitgangspunt gebruikt voor zijn versie.

Indien er grotere schade is aan een beitel of schaafmes, dan hou je die beter tegen een droge of natte slijpmachine. Je kan een droge kopen voor een lager bedrag dan het LN slijphulpstuk.


groeten,
Ornament
 

Scirocco1

Actieve deelnemer
2 jan 2014
297
21
@ornament, ik bedoel hier de goedkope versie v/d LN wat in zekere zin weer een kloon is van de oorspronkelijke Eclipse:)
@Vurenhout, met de set extra grote bekken komt een LN uit op bijna €180,-, da's wel een hoop geld natuurlijk.
 
Laatst bewerkt:

luk knops

Actieve deelnemer
10 nov 2012
138
4
Roosdaal (België)
Ik ben al een hele periode aan het proberen en denken dat deze "slijphulp" het ideale zou zijn... een geluk ik heb nog geen centen uitgegeven. Ik begin nu echt te geloven dat geduld en "ikwilhetkunnen" de enige mogelijkheid is om beitels scherp te krijgen, of dat nu een gewoon slijpmachientje is van een paar euros of een Tormec, natuurlijk gaat het met een Tormec makkelijker maar het "gevoel" om te slijpen kan je gewoon krijgen door te proberen en te doen...
 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.713
817
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Beste Scirocco,

Als je voor simpel en doeltreffend gaat zou ik zeker voor de Eclips (kloon) van 14,95 bij de Baptist verkrijgbaar, gaan.
Deze voldoet prima, de Lie Nielsen is ook erg fijn maar met de langere opzet stukken erbij ben je al gauw 170 euro verder feit blijft dat deze slijphulp het zelfde doet als de eclips.
Je zou op Ebay een originele Eclips kunnen aanschaffen er zijn drie soorten de blank alu uitvoering (eerste uitvoering prijzig vanaf 60 a 70 euro) de grijs/beige uitvoering met aan beide kanten afronding aan bovenzijde (rond de 30 a 40 euro) en de blauwe uitvoering die zo rond de 50 euro kost.
Ikzelf heb de eerste in alu en werk er dagelijks mee slijtage speling op het wieltje nihil deze heb ik van mijn pa gekregen die hem ergens in de begin jaren 70 had aangeschaft. Ook heb ik de grijs/beige ook zonder speling.
De LN heb ik ook maar vind ik qua ergonomie en vasthouden net iets minder prettig, vind hem er wel mooier uitzien :) (maar daar gaat het hier dus niet om)
De Veritas raad ik je af het is namelijk geen simpel slijphulpje er zijn te veel slijpstanden in te stellen(op het apparaat zelf) waaronder die van de rol en drie kleur code's met met verschillende slijphoeken. Dat moet je dus allemaal onthouden!!!
Je moet dus goed in de gaten houden bij welke beitel en of schaafmes je welke instelling gebruikt en het kan zo maar gebeuren dat je vergeet het wieltje terug te zetten (micro bevel) en je je vouw verkeerd aan het slijpen bent. Voor mij en ik slijp dagelijks te veel gedoe.

Mijn advies is dus de originele Eclips of gaan voor de kloon heb je genoeg budget dan de LN voor erbij!

groetnis, Roeland
 

Chenak

Actieve deelnemer
20 mei 2015
326
9
Beesel
Op de site van Dieter Schmidt ben ik ook deze maker tegengekomen:
http://richardkell.co.uk
Ziet er sjiek uit en ook een stuk goedkoper als LN.
Heb er geen ervaring mee, wel ooit over gedacht hem aan te schaffen, maar heb een Tormek dus niet meer nodig.

Hans
 

Scirocco1

Actieve deelnemer
2 jan 2014
297
21
@Roeland, bedankt voor je uiteenzetting. De LN is idd wel erg prijzig. Een Eclipse is zo te zien niet echt makkelijk meer aan te komen. Ik kan me voorstellen dat de Veritas wat meer tijd vergt bij het instellen, maar met jouw achtergrond en ervaring zul je denk ik ook minder snel een slijphulp gebruiken.
@Hans, met deze slijphulp ben je voor het slijpen van een schaafbeitel wel een bredere steen nodig denk ik.
 

Robert Hardwoodie

Actieve deelnemer
15 feb 2013
615
1
tja weer een slijp onderwerp...:p

kijk eens naar matt estlea op youtube heeft ze pas uitgebreid en kritisch besproken. Hij heeft best mooie "basis" filmpjes gemaakt laatste tijd. Hij is overigens pro-slijphulp.

Over het algemeen ben ik anti-slijphulp, omdat elk merk weer 5 extra attachments nodig hebben en dan nog niet geschikt zijn voor al je "vreemde" beitels. Je ziet het al in zijn filmpjes, hij heeft ze namelijk alle 3, Veritas, LN, Ecplise
Als je die exacte hoek ff vergeet, en denkt in wil ik "meer" of "minder", en misschien een paar keer controleert met een klein winkelhaakje tegen het licht, dan kom je, helemaal voor het grove werk, echt een heel eind hoor.
Ik ben er zelf ook de harde weg achtergekomen, toen ik een machine had met ingebouwde mal, die net niet haaks sleep.
 

Scirocco1

Actieve deelnemer
2 jan 2014
297
21
Tja, keuzes keuzes.
De Eclips-type slijphulpen lijken toch het meest veelzijdig te zijn, hoewel de Veritas imho wellicht meer stabiel is door zijn bredere rol.
Ik denk dat ik eerst maar de goedkope Eclipse-kloon snijhulp koop en deze fine-tune, mocht dit niet naar tevredenheid werken kan ik alsnog voor de duurdere LN-versie gaan of wellicht toch de Veritas. Of voor de smalle beitels de Eclipse-kloon en voor de schaafbeitels de Veritas....... of voor......ja. ja maak nu maar een keuze......:p
 

Jos Cuypers

Actieve deelnemer
12 aug 2013
424
36
Belgie - Tongeren
Scirocco1,
ik heb de LN en heel wat hulpstukken omdat de bijgeleverde klauw niet all beitels aankan... het is een prijzig ding geworden.

Als je in de buurt bent mag je langskomen - Tongeren - Belgie

Jos
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.838
891
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Ik heb de oorspronkelijke versie van de Veritas slijphulp (voornamelijk voor de beitels van mijn blokschaaf voor het bamboehengelschaven) en ben er erg happy mee. Ik gebruik wel een 'mini' schrijfhaakje om de beitel consistent haaks in te spannen, en een zelfgemaakt afstandsblokje om de juiste slijphoek herhaalbaar in te stellen. Dat microbevel 'schakelaartje' vind ik, anders dan Roeland, wel een fijn dingetje. Meer instelbaars zit er gelukkig niet aan deze versie (geen kleurtjes b.v....)
 

GH1

Post veel
8 aug 2017
1.181
214
Breda en omstreken
Mij bevalt de Veritas ook prima...... als je beide modellen (standaard en narrow-blade) versies neemt kan je eigenlijk alles aan zonder dat het gaat schuiven tijdens het slijpen. De optie om een kleine micro-bevel te maken door de roller een halve slag te draaien vindt ik een erg goed doordachte optie.
Met een plankje met stops op de verschillende afstanden (hoewel ik niet veel meer gebruik dan 25 en 30 graden), of een lineaal, is ook het instellen in een paar tellen gebeurt, zowel voor de snijhoek als voor het haaks blijven van de beitel.

De LN leek als snel zoveel extra's nodig te hebben dat de prijs flink opliep. En dat kleine wieltje leek mij ook niet zo'n succes, hoewel dat vast snel went.
 
Laatst bewerkt:

Nico Kliko

Actieve deelnemer
14 dec 2014
423
30
Nijmegen
Leuk! Ik ga dit volgen. Ik heb m`n oog ook op t veritas systeem. Gebruiken jullie ook die iets afgeronde rol?
En hoe groot is de slijpsteen die jullie gebruiken? Ik dacht aan 200 x 60?
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.281
146
Enkhuizen
Voor het slijpen van mijn houtdraai- en schaafbeitels gebruik ik de Sorby ProEdge tot volle tevredenheid.
Voor de het afwetten/fijnslijpen het Veritassysteem met daarbij de optie voor smalle beitels en de afgeronde roller voor schaafbeitels. Dit is combinatie met een diamantsteen van 400/1000 en 2 waterstenen van het huismerk van Knives&Tools van 200/800 en 1200/2000.
Van de hele combinatie nog nooit één seconde spijt gehad.
 

Vurenhout

Post veel
12 aug 2012
817
162
Twello
Leuk! Ik ga dit volgen. Ik heb m`n oog ook op t veritas systeem. Gebruiken jullie ook die iets afgeronde rol?
En hoe groot is de slijpsteen die jullie gebruiken? Ik dacht aan 200 x 60?

Ik gebruik niet de afgerond rol. Beetje bolle beitel krijg je al als je links en recht op de schaafbeitel wat harder drukt, om beurten en ik gebruik eigenlijk niet meer dan twee stenen, de 1200 en de 8000 en de maten zijn 200*75. Daarna afwetten op een strop met slijppasta en je kunt je er weer mee scheren.
 

Scirocco1

Actieve deelnemer
2 jan 2014
297
21
Deze week pakketje ontvangen van Baptist met o.a. de budget slijphulp. (en een Eclipse decoupeerzaagbeugel en extra zaagjes)
Vandaag de slijphulp geprobeerd te finetunen en een schaafbeitel geslepen en een beitel.
De schaafbeitel ging goed, door de breedte van de beitel voelt het slijpen ook wel stabiel.
Slijpen van een beitel verloopt toch iets minder goed. De beitels worden ondanks de aanpassingen (nog) niet stabiel en haaks ingeklemd, hier zal ik dus wat moeten aanpassen. En ook de stabiliteit vergt wat meer handigheid dan bij de bredere schaafbeitels.
 

detopo2011

Actieve deelnemer
28 mrt 2013
109
17
Ik heb ook de veritas en die bevalt prima. Wat mij wel tegenviel is dat ik roestvorming op de bouten had waar de messing moeren op zitten. Voortaan een beetje vet erop en het is geregeld .
Omdat het zo makkelijk werkt slijp je schaafbeitels vaker. En dat merk je wel in het gemak waarmee je daarna schaaft
 

Scirocco1

Actieve deelnemer
2 jan 2014
297
21
Op zich is het eigenlijk al vreemd dat je in een nieuw product direct de vijl zet om het goed werkend te krijgen, maar voor de redelijk geringe aanschafprijs is het het proberen waard.
En aangezien de adviezen hier toch nog wel uiteen lopen heb ik eerst voor deze optie gekozen.
Mocht ik toch een beter systeem aan willen schaffen dat gaat vooralsnog mijn voorkeur uit naar het Veritas systeem, ondanks dat het mss wat meer werk is om het in te stellen lijkt mij de bredere rol wel prettiger werken.
Maar voorlopig probeer ik met deze een mooi slijpresultaat te krijgen.
 

GH1

Post veel
8 aug 2017
1.181
214
Breda en omstreken
Ik gebruik niet de afgerond rol. Beetje bolle beitel krijg je al als je links en recht op de schaafbeitel wat harder drukt, om beurten

Dat was ook hoe ik sleep.... maar ik heb afgelopen week de "chambered roller" besteld en dat werkt toch wel een stukje beter. Door de breedte van het wiel krijg je met een drukverdeling op de zijkanten wel een iets gebogen slijpvlak maar een groot deel van je schaafbeitel blijft gewoon recht. Met deze aangepaste rol krijg je een hele mooie geleidelijke ronding, en dat is wat je vaak wil. Met de standaard rol kom je niet veel verder dan dat je alleen de zijkanten wat afgevlakt. Voor €23 bij Dictum voor mij een prima aanschaf.

Wat mij wel tegenviel is dat ik roestvorming op de bouten had waar de messing moeren op zitten.

Dat vindt ik ook een beetje het enige foutje in het ontwerp.... vet vindt ik persoonlijk wat minder vanwege de kans dat het toch op je stenen komt. Maar bescherming tegen roest is inderdaad wel nodig, ik hou het bij een heel dun laagje olie.
Ik snap niet dat ze niet het hele mechanisme van iets als messing hebben gemaakt.
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.