Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 4 van de 5 EersteEerste ... 2345 LaatsteLaatste
Resultaten 31 tot 40 van de 45

Onderwerp: Werkbank

Tof Sjoerd! Dat begint al heel sjiek te worden!
    Zeg maar gewoon Ruben
    --- Hout hoort te drijven ---

Toen ik een werkbank kocht (kant en klaar, , sorry...), was die gelakt. Op advies van de verkoper (Ron van Zalltbommel) heb ik de laklaag van het blad afgeschuurd en het blad toen geïmpregneerd met Tungolie. Het durt een paar dagen voor het droog is, maar dan heb je wel een prima oppervlak: niet extreem glad, en wel goed schoon te houden en gemakkelijk weer bij te werken (voordat je op vakantie gaat, even een nieuw laagje er op, is het droog als je terugkomt).
    Vriendelijke groet, Nerflander
    [I]Alles wat de moeite waard is kost moeite.[/I]

Bedankt voor de reacties weer en ook voor de tip over tungolie! Naar aanleiding daarvan ook e.e.a. gelezen op de website van de Cokerije, neem deze serieus in overweging! Hoeveel lagen heb jij in eerste instantie aangebracht Nerflander?

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Houtvos Bekijk Berichten
    Herkenbare stappen, ik maak die Morovian werkbank ook. Met zo'n langgatboor gaat het toch een stuk rapper dan met de hand kan ik je vertellen!

Ben benieuwd naar het eindresultaat.
    Hee dat is gaaf! Ik heb nog niemand gehoord die deze ook maakt! Houd je er ook een verslag van bij hier op het forum?

Afgelopen donderdag weer een stapje kunnen maken:

20180426_202502.jpg
    Het hout door de vierzijdige schaaf geduwd! Je zou denken dat dat een hoop werk (en tijd) scheelt, maar helaas is er op school nog al eens iets mis met de machines, dus vervolgens alsnog alles door de vandiktebank geduwd

20180426_213510.jpg
    En vervolgens alles gelijmd tot twee delen! Ben benieuwd hoe dit eruit gaat komen! De breedte per deel is ca. 300mm, dus dat gaat in zijn geheel nog een keer door de vandiktebank!

Vandaag aan de slag met het maken van een lijst van punten die ik nog moet doen om de werkbank af te maken! Het aantal resterende lessen is nog maar heel beperkt dus ik begin hem een beetje te knijpen

Volgende week weer meer..

Overigens nog een vraag voor jullie!

Ik had het met de docent over hoe ik de twee delen met elkaar ga verbinden:
    - In mijn ontwerp heb ik over de volledige lengte (2mtr) een veer opgenomen, deze zit in het voorste blad verlijmd en het achterste blad schuif ik hier overheen. Ik dacht deze vervolgens met een sluiting aan de onderkant van het blad aan elkaar te maken:
    Kist sluiting.jpg
    - De docent denk dat het beter is om grote domino's (ca. 4 stuks) in het voorste blad in te lijmen en het achterste blad hier overheen te schuiven. Vervolgens eenzelfde soort sluitingen als ik voorstelde aan de zijkant van het blad monteren.

Nu heb ik opzich niks tegen domino's, maar het doet wel afbreuk aan de verder "authentieke" verbindingen in de werkbank. De domino's zijn natuurlijk niet zichtbaar, maar ik heb er toch mijn twijfels over. Ook over sluitingen aan de zijkant van de tafel, niet het allerfraaiste gezicht in mijn ogen.

Iemand hiervoor nog tips of ervaringen? Het doel is dat beide delen van het blad strak tegen elkaar blijven zitten.

Senior Member
    Ingeschreven
    Oct 2011
    Een veer in combinatie met een overmaatse keukenblad verbinder?
    Ik heb ooit ook een draadeind door en door gezien, maar dat komt op hetzelfde principe neer.
    verbinder.jpg
    sometimes you just need a bigger hammer

Is er een reden dat je niet gewoon een blad van 60cm maakt door beide delen die je nu hebt te lijmen?

Je zal toch een stabiele en strak sluitende verbinding tussen de delen willen maken, die na een tijdje uit elkaar krijgen zou weleens erg lastig kunnen worden. Dan is iets als bovenstaande verbinder in mijn optiek een betere keuze.
    Laatst gewijzigd door GH1; 28-04-18 om 10:54.

Sjoerd, ik weet niet meer hoeveel lagen tungolie ik er op deed, een paar lagen denk ik, 2 of 3, meer heeft weinig zin omdat de olie er toch niet veel dieper in trekt. Als ik met lijm of verf of zo gemorst heb zijn een paar halen met een schraapstaal voldoende om het blad weer mooi glad en vlak te krijgen.

Overigens deel ik de vraag hiervóór: waarom lijm je niet het hele blad aan elkaar? Punt 1 is dat een flink stuk sterker dan welke andere constructie ook, punt 2 blijft je complete blad dan altijd vlak, bij een niet verlijmde naad moet je dat nog maar afwachten. Als je die contrasterende veer zo mooi vindt, dan lijm je die er toch bij in?
    Vriendelijke groet, Nerflander
    [I]Alles wat de moeite waard is kost moeite.[/I]

Dat is een goeie tip die keukenbladverbinder! Bedankt!!

Waarom ik het blad uit 2 delen maak is om het "handelbaar" te houden. De Morovian workbench is een werkbank die bestaat uit een aantal onderdelen die gemakkelijk te demonteren zijn. Het blad uit 1 deel is simpelweg te zwaar en lomp om nog gemakkelijk (alleen) te kunnen verplaatsen. Dat is de voornaamste reden

Deze wilde ik nog met jullie delen (vanaf 1:06 zie je hoe de bank uit delen is opgebouwd): https://videos.popularwoodworking.co...l-myers-part-1

Ik heb de complete video bestanden voor deze werkbank. Als iemand die wilt hebben, svp PM'en.

PS. SjoerdL, ik zie je vraag nu pas. Mijn topic is hier te vinden;

https://www.woodworking.nl/showthrea...22120-Werkbank

Labels voor dit Bericht

Forum Rechten