Aanbouwen freestafel aan een Scheppach HM1

Creatief_Met_Hout

Actieve deelnemer
2 jul 2010
244
0
Ik heb sinds lange tijd een Scheppach HM1 in gebruik.
Nu wilde ik eindelijk eens de freestafel die in een hoekje lag te wachten erop monteren, maar ik zie niet hoe ik het aandrijfriempje moet verbinden met de HM1
Kan het zijn dat ik een onderdeel mis?

Hopelijk verduidelijken de foto's mijn vraag.
 

Bijlagen

  • IMG_20171020_204604.jpg
    IMG_20171020_204604.jpg
    86,8 KB · Weergaven: 341
  • IMG_20171020_204532.jpg
    IMG_20171020_204532.jpg
    65,9 KB · Weergaven: 334

Creatief_Met_Hout

Actieve deelnemer
2 jul 2010
244
0
Ben van het weekend bezig geweest om alles schoon te maken en e.e.a van het roest te ontdoen, maar zie nog niet hoe de aandrijfriem 'aangesloten' moet worden

Is er niemand die mij een tip kan geven hoe de freestafel aan het draaien te krijgen?
 

seeker

Actieve deelnemer
24 apr 2016
119
2
als je de maten wilt hebben om een nieuwe aandrijfpoelie te (laten) maken, ik heb wel een tekeningetje daarvoor
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.921
2.537
Seeker, misschien is het handig voor de toekomst, als je de tekening in dit draadje kan plaatsen. Dit onderdeel raakt vaak weg bij mensen die ook de pennenbank hebben. Dan moet je de poelie er af halen om de boorkop te plaatsen.
 

Creatief_Met_Hout

Actieve deelnemer
2 jul 2010
244
0
Seeker een tekening zou super zijn.

Ben al aan het kijken geweest of ik die nog ergens kan kopen, maar op de onderdelentekening van de TFE-30 en de HM1 zie ik dat onderdeel er niet bij staan.
Heb dus geen idee hoe die eruit hoort te zien...

Vooruitlopend hierop alvast een volgende vraag, hoe straks de riem op spanning te brengen, of komt dat vanzelf goed?
 

Leroowj

Actieve deelnemer
1 apr 2016
392
0
jefmen, wil je nu zeggen dat hij beter tussen zijn eigen spullen moet zoeken? :p
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.921
2.537
Het onderdeel links onder in het bakje naast de sleutel, lijkt op wat er mist.
 

Creatief_Met_Hout

Actieve deelnemer
2 jul 2010
244
0
Hoi Chevy66,

Dat is denk ik gezichtsbedrog.
Het onderdeel is een soort van afstandsbus van slechts 2 cm groot. ( rechtsonder op de foto)
Ik vond nog wel een ander poelie, maar die is veel te graat.
Het derde onderdeel past prima op de beitelas, en kan daarop ook worden vastgezet met een bijbehorende imbusbout, maar ook deze lijkt mij te groot, want hierna kan ik de aanbouw frees niet meer monteren.

JPEG_20171024_174457_637730559.jpg
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.921
2.537
Die bus met die inbusbout hoort op de beitel as. Als je die monteert, wat past er dan niet?
 

seeker

Actieve deelnemer
24 apr 2016
119
2
dat ja :) is zoals het lijkt het juiste onderdeel, riempje erover (zoals ie in de eerste foto staat) en dan de vandiktetafel omlaag draaien zodat ie spant

voor de goede orde heb ik hier nog een pdf'je van het onderdeel, kun je meteen controleren of het het juiste onderdeel is.
Bekijk bijlage Scheppach spare parts TFE30.pdf
 

Creatief_Met_Hout

Actieve deelnemer
2 jul 2010
244
0
Yes :)

De vandiktetafel omlaag/omhoog was waaraan ik niet had gedacht....
Tafel omlaag gedaan en poelie gemonteerd, riempje erom.

Hoe simpel kan het (achteraf) zijn.
Vanavond eens kijken of ie ook echt gaat draaien, waarschijnlijk moet er een nieuw riempje komen, deze is behoorlijk uitgedroogd.

Super bedankt allemaal...
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.921
2.537
Mooi dat alles nu duidelijk is. Als je eenmaal weet hoe het werkt is het heel simpel, maar als je het zelf moet uitvinden met een voor jouw nieuwe machine, die je niet wil slopen is het toch anders.
 

Creatief_Met_Hout

Actieve deelnemer
2 jul 2010
244
0
Yes een draaiende frees :)

Eerste test ging beetje hakkerig, Ik moet waarschijnlijk de motor in de hoogste versnelling zetten..
Dan eens uitzoeken hoe frees en geleider nauwkeurig af te stellen, naar dat gaat ongetwijfeld goed komen.

Daarna eens al de verschillende frezen proberen...
#hebernualzinin
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.