Shaper Orgin

marker

Nieuw lid
18 okt 2017
1
0
Hallo, Jullie hebben het vast wel watertanded aangezien. De Shaper Origin die momenteel aangeschaft kan worden in de US. https://shapertools.com.

Ik zit er over te denken om via een kennis zo'n ding aan te schaffen en naar Europa te laten komen. Ik vroeg mij alleen of of dat het ook gaat werken met een omvormer van 120v 60hr naar 230 60hz. 780 watt gebruikt de router zelf. Ik maak mij voornamelijk zorgen om het ferquentie verschill. Dat blijft zover ik begrijp na het omvormen gewoon 50Hz. Heeft iemand hier ervaring mee? en zien jullie mogenlijk nog andere adertjes onder het gras?

Bob
 

SamPonette

Post veel
5 nov 2010
2.135
4
Antwerpen
www.samponette.be
ik zou, persoonlijk, wachten tot de europese versie (if ever). Het is een zeer interessante machine en ik verwacht dat die binnen onafzienbare tijd in een of andere vorm in europa verkrijgbaar zal zijn.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
My 2 cts

Het is speelgoed, meer niet
Dat er een camera opzit is een leuk referentie kader maar je moet nog steeds vloeiende lijnen trekken vanuit de hand, en ga lukt (haast) niet
 

WR1944

Oud hout
Het is een vrij duur speeltje maar zeker geen speelgoed. Introductieprijs $1900 en later $2400 in de winkels. Met stroken met cirkels wordt een referentiekader uitgezet en met dat grid worden de vormen uitgefreesd. De bit heeft wat bewegingsruimte in de machine en dat wordt gebruikt om de frees in het juiste spoor te houden. Je volgt het globale spoor op het beeldscherm en de machine corrigeert elke verkeerde beweging van je handen. Verlaat je het spoor zover dat er niet meer gecorrigeerd kan worden dan wordt de frees terug getrokken.

Het ziet er naar uit dat het 2D is dus het zal beperkt zijn tot plaatmateriaal.

Nu maar wachten tot de Chinese klonen goedkoop op de Europese markt verschijnen.
 
Laatst bewerkt:

damien

Actieve deelnemer
21 aug 2011
669
4
Leuven
De bewegende motor is waarschijnlijk bijna even zwaar als het stuurframe. Dat probleem wordt in de presentatie niet aangekaart. Voor de gebruiker zal het geheel vrij hard schokken en of vrij stroef bewegen, eerder iets voor mensen met sterke armen en veel geduld.
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
In de video's ziet het er altijd magisch en makkelijk uit maar je moet niet onderschatten wat de beperkingen zijn. Zo'n machine neemt maar een paar mm per gang af, wil je iets uitfrezen uit een 18mm plaat dan ga je een heel aantal keren de omtrek moeten doen, en je bent nog steeds beperkt door de lengte van je armen tenzij je op het werkstuk kan lopen?
De machine rust ook op het werkstuk, en is niet langs boven gedragen dus je moet telkens werken met relatief grote werkstukken met voldoende verlies rondom. Wil je iets uitfrezen in een werkstuk dat bv 10x10cm is, dan heb je een probleem, dan moet je een vlak platform bouwen rondom het werkstuk zodat de frees gedragen kan worden, en vooral zorgen dat het stuk niet kan bewegen zonder het langs boven te mogen klemmen.

Het is wel erg leuke technologie en het heeft zijn nut, maar het is volgens mij meer voor uitzonderlijke gevallen. 90% van wat ik doe op mijn X-carve zou erg problematisch/onmogelijk zijn met deze Shaper omdat ik nagenoeg altijd werk met materiaal dat amper groter is dan het werkstuk dat ik er uit wil halen.
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Festool heeft het gekocht en er zijn nog maar een paar demo modellen van. We zijn nog bezig geweest er eentje naar de Open Dag Hout te halen, maar door allerlei regelgeving is dat helaas niet gelukt. Er is vast een markt voor, ben heel benieuwd naar het hoe en wat.

jaap
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
In de video's ziet het er altijd magisch en makkelijk uit maar je moet niet onderschatten wat de beperkingen zijn. Zo'n machine neemt maar een paar mm per gang af, wil je iets uitfrezen uit een 18mm plaat dan ga je een heel aantal keren de omtrek moeten doen, en je bent nog steeds beperkt door de lengte van je armen tenzij je op het werkstuk kan lopen?
De machine rust ook op het werkstuk, en is niet langs boven gedragen dus je moet telkens werken met relatief grote werkstukken met voldoende verlies rondom. Wil je iets uitfrezen in een werkstuk dat bv 10x10cm is, dan heb je een probleem, dan moet je een vlak platform bouwen rondom het werkstuk zodat de frees gedragen kan worden, en vooral zorgen dat het stuk niet kan bewegen zonder het langs boven te mogen klemmen.

Het is wel erg leuke technologie en het heeft zijn nut, maar het is volgens mij meer voor uitzonderlijke gevallen. 90% van wat ik doe op mijn X-carve zou erg problematisch/onmogelijk zijn met deze Shaper omdat ik nagenoeg altijd werk met materiaal dat amper groter is dan het werkstuk dat ik er uit wil halen.

Ben toch wel onder de indruk van de fimpjes en het idee achter het apparaat. Voor kleine werkstukken kun je gemakkelijk een opspan hulpstuk maken een dubbellaags mft (daar bedenk jij vast wel iets voor;) ) en je kunt ook veel grotere vormen frezen dan met een xcarve. Het lost ook met 1 apparaat heel veel houtverbindingen op. Kortom, bijna te mooi om waar te zijn...
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Ben toch wel onder de indruk van de fimpjes en het idee achter het apparaat. Voor kleine werkstukken kun je gemakkelijk een opspan hulpstuk maken een dubbellaags mft (daar bedenk jij vast wel iets voor;) ) en je kunt ook veel grotere vormen frezen dan met een xcarve. Het lost ook met 1 apparaat heel veel houtverbindingen op. Kortom, bijna te mooi om waar te zijn...

HET voordeel hier is dat je geen limiet hebt in grootte, maar dat is het zowat. Ga je vooral werken met afmetingen die een klassieke CNC binnen jouw budget niet aankan, dan moet je hiervoor gaan. Je moet dan wel paraat zijn om de machine gedurende 15-30-45-60-120+ minuten te gaan begeleiden in één stuk, vaak op de grond op de knieën omdat je op een tafel maar tot een diepte van 60cm kan frezen met de hand. Is dat menselijk haalbaar, en vooral economisch? Dat gedoe met de stickers en dat je het permanent moet begeleiden maakt dit voor een bedrijf veel te duur in tijd als enige CNC optie.

Ik zou het natuurlijk graag hebben want het heeft zijn nut in een heel beperkt aantal gevallen, maar in geen geval als enige CNC.
Festool voorziet de frezen aan Shaper Origin, maar is niet eigenaar toch?
 

fantic

Post veel
22 mrt 2015
1.271
167
Halverwege Utrecht en Amsterdam
Ik maak mij voornamelijk zorgen om het ferquentie verschill. Dat blijft zover ik begrijp na het omvormen gewoon 50Hz. Heeft iemand hier ervaring mee? en zien jullie mogenlijk nog andere adertjes onder het gras?
Bob

Wat alleen resulteert in een 1/6 lager toerentalwant je wisselstroom zorgt toch voor de rotatie snelheid en als je die van 60 naar 50 gaat terug brengen ben je 1/6 van je snelheid kwijt verder weinig. Dit is ook zo'n beetje het principe waar de meeste frequentie regelaars op werken.
 

SamPonette

Post veel
5 nov 2010
2.135
4
Antwerpen
www.samponette.be
HET voordeel hier is dat je geen limiet hebt in grootte, maar dat is het zowat. Ga je vooral werken met afmetingen die een klassieke CNC binnen jouw budget niet aankan, dan moet je hiervoor gaan. Je moet dan wel paraat zijn om de machine gedurende 15-30-45-60-120+ minuten te gaan begeleiden in één stuk, vaak op de grond op de knieën omdat je op een tafel maar tot een diepte van 60cm kan frezen met de hand. Is dat menselijk haalbaar, en vooral economisch? Dat gedoe met de stickers en dat je het permanent moet begeleiden maakt dit voor een bedrijf veel te duur in tijd als enige CNC optie.

Ik zou het natuurlijk graag hebben want het heeft zijn nut in een heel beperkt aantal gevallen, maar in geen geval als enige CNC.
Festool voorziet de frezen aan Shaper Origin, maar is niet eigenaar toch?


Festool werkt samen met Shaper, volgens de laatste berichten die ik gelezen heb.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.