lade onder werkbank

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.403
296
omgeving Rotterdam
Onder mijn nieuwe werkbank wil ik een enkele lade gaan maken. Het blad is 800mm diep en tussen de poot en de muur heb ik ongevoor 600mm. Ik dacht aan 500x500x150mm met een losse bank voor schroevendraaiers en tangen. En uiteraard wil ik de lades helemaal kunnen uittrekken. Zijn dat een beetje handige maten? Ik laat het hout waarschijnlijk op maat zagen bij de houthandel, dus het moet wel in een keer goed;)
 
Laatst bewerkt door een moderator:

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.619
1.138
Fryslân
Ik zou de volledige breedte benutten. De ruimte heb je. 60 diep kan ook nog. Met volledig uittrekbare geleiders kan je ook achterin de lade komen. En ik zou er vakjes in maken om een rommeltje te voorkomen. Zo houd je je gereedschap uit elkaar en gesorteerd.
 

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.403
296
omgeving Rotterdam
600mm - 44 voor wanden - 2x dikte ladegeleiders is iets van 500mm:) Dat van die vakjes is een goed idee. Ik heb net even ziiten kijken bij Hornbach maar die gaan niet verder dan 550mm bij de geleiders van Hettich.
Misschien toch maar gelijk dubbele laden maken.
 

Ernest Dubois

Post veel
7 jun 2013
1.032
2
shinglemaker.wordpress.com
Onder mijn nieuwe werkbank wil ik een enkele lade gaan maken. Het blad is 800mm diep en tussen de poot en de muur heb ik ongevoor 600mm. Ik dacht aan 500x500x150mm met een losse bank voor schroevendraaiers en tangen. En uiteraard wil ik de lades helemaal kunnen uittrekken. Zijn dat een beetje handige maten? Ik laat het hout waarschijnlijk op maat zagen bij de houthandel, dus het moet wel in een keer goed;)

Hangt af aan de andere dimensies van de werkbank, b.v. wat heb je onder het blad? Hoe hou je je werkstuk vast met jouw bank? Als je met bankschroef en bankstoppen werken soms zit een werkstuk vast en wil je iets uit de la moet je eerste de werkstuk loshalen. Is het vrij ruimte of zijn er regels onder het blad? Maar ik denk 150 mm hoogte is overdreven en je wil een la beperken tot het minimum. Ik heb een la onder mijn werkbank gemaakt en hoewel soms is het handig het had ook zonder kunnen maar tenminste neemt hij niet veel ruimte in en daar ben ik blij van, in principe wil je die ruimte vrij houden voor in het geval dat je het tijdelijk nodig heb. .

P1000641.jpg
 

Willempie

Post veel
22 jan 2012
1.019
360
Alphen aan den Rijn
Als je interesse hebt in 2 sets ladegeleiders , je mag ze zo meenemen .
Ze komen uit een winkel , zijn dus gebruikt en ik dacht 60 cm diep .
Zelf heb ik ook diepe lades , kun je gelijk kijken .

Groeten Willem
 
Laatst bewerkt:

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.403
296
omgeving Rotterdam
Hangt af aan de andere dimensies van de werkbank, b.v. wat heb je onder het blad? Hoe hou je je werkstuk vast met jouw bank? Als je met bankschroef en bankstoppen werken soms zit een werkstuk vast en wil je iets uit de la moet je eerste de werkstuk loshalen. Is het vrij ruimte of zijn er regels onder het blad? Maar ik denk 150 mm hoogte is overdreven en je wil een la beperken tot het minimum. Ik heb een la onder mijn werkbank gemaakt en hoewel soms is het handig het had ook zonder kunnen maar tenminste neemt hij niet veel ruimte in en daar ben ik blij van, in principe wil je die ruimte vrij houden voor in het geval dat je het tijdelijk nodig heb. .
SNIP
Dat is een hele mooie werkbank!
Hieronder de mijne, met excuses voor de slechte kwaliteit van de eerste foto.
Links komt nog een bankschroef, in de dragende balk zitten 20mm gaten voor klemmen of stoppen van mijn workmate en met een paar grote lijmklemmen kan ik alles ook verticaal klemmen. De ruimte helemaal rechts had ik nu bedacht voor de lade, in die hoek zit toch nog die plank boven de werkbank. Waar de lade bedacht is heb ik nu een stapel rubber tegels op een hondje staan, maar daar doen we helemaal niets mee dus die gaan tzt in de verkoop.
De lengte van de werkbank is 2,4m, dus aardig lang.

IMG_20170815_214533.jpgWP_20170729_23_48_58_Pro.jpg
 
Laatst bewerkt:

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.403
296
omgeving Rotterdam
Als je interesse hebt in 2 sets ladegeleiders , je mag ze zo meenemen .
Ze komen uit een winkel , zijn dus gebruikt en ik dacht 60 cm diep .
Zelf heb ik ook diepe lades , kun je gelijk kijken .

Groeten Willem

Zeker geinteresseerd, ik zou zaterdag of zondag even naar Alphen kunnen rijden. Vrijdag naar Louwman museum, maar ga omrijden over Alphen niet redden.
 

Ernest Dubois

Post veel
7 jun 2013
1.032
2
shinglemaker.wordpress.com
Als je jouw klem systeem een la toelaat is het misschien wat voor jouw. Ik beweer alleen dat het niet zo belangrijk is een la onder het blad te hebben, niet zo belangrijk als de vrij ruimte die je kan tijdens een werk project en/of op kort tijd benutten. Maar ik zie dat in jouw geval de ruimte is meer als opslag in gebruik genomen. Is dat uit nood? Wat betreft deze zogenoemde la geleiders kan je beter een simpel regel systeem zelf maken uit hout, de metaal nemen veel meer ruimte in, de houten lopen beter en zijn ook goedkoop en makkelijk te maken.
 
Laatst bewerkt:

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.403
296
omgeving Rotterdam
Als je jouw klem systeem een la toelaat is het misschien wat voor jouw. Ik beweer alleen dat het niet zo belangrijk is een la onder het blad te hebben, niet zo belangrijk als de vrij ruimte die je kan tijdens een werk project en/of op kort tijd benutten. Maar ik zie dat in jouw geval de ruimte is meer als opslag in gebruik genomen. Is dat uit nood? Wat betreft deze zogenoemde la geleiders kan je beter een simpel regel systeem zelf maken uit hout, de metaal nemen veel meer ruimte in, de houten lopen beter en zijn ook goedkoop en makkelijk te maken.

Ik gebruik lijmklemmen om te klemmen, ik heb 4 stuks die tot 900mm kunnen klemmen en de dragende balk is helemaal vrij en gelijk met het werkblad. Als ik de lade net iets achter de balk houd kan ik nog steeds bijna de volle lengte van de werkbank gebruiken om iets te klemmen. . Zo heb ik de zijkanten van de brandhout bokken aan de voorkan vast geklemd zodat ik de onderste liggers kon vast zetten.
Het is inderdaad opslag, omdat ik al genoeg zaken als fietsen etc in de garage heb staan. De grote kist staat op wielen en kan ik zo weg rijden. Ik kan inderdaad ook voor houten regels gaan, alleen trek je die natuurlijk nooit helemaal uit.
Keuzes, keuzes, keuzes.
En dank voor het meedenken.IMG_1522.jpg

En ja, soms zit die bankschroef in de weg
 
Laatst bewerkt:

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.403
296
omgeving Rotterdam
Image-1.jpgImage-2.jpgImage-3.jpg

Vanavond nog even aan het klussen geweest voor mijn lade(s). De onderkant van de lade heb ik net 6mm te smal laten zagen, dus die moet volgende week over. Verder mijn nieuwe Bessey klemmen en 4Ah 12V Bosch accu uit kunnen proberen. Die Uniklamps zijn echt fijn, heb nog twee in backorder staan.

Het karkas schroef ik, zodra ik zeker weet dat de lades goed zitten, onder mijn Werkbank. Ik ga in ieder geval nog de positie van de lades aanpassen, dus met twee in plaats van een enkele lade. Zo houd ik een ondiepe lade voor zaken als Tangen en schroevendraaiers en in de onderste diepe lade stop ik gereedschap dan ik niet vaak genoeg gebruik, Maar wel nodig heb.

Ik heb alles nu uit 18mm underlayment laten zagen, Maar de nieuwe bodems komen uit 12mm
ipv 18mm. De zijkanten van de lades had ik in 18mm dik gedacht en laten zagen, maar misschien pas ik dat ook nog aan. Vrijdag weer verder werken.
 
Laatst bewerkt:

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.403
296
omgeving Rotterdam
lades04.jpglades01.jpg

Dit weekeinde verder gewerkt aan de lades, met gemengde resultaat. Met mijn cirkelzaag en zelf gebouwde geleiderail kan ik recht genoeg zagen om een lade te kunnen maken. Fijn dat je niet voor alles een zaagtafel nodig hebt:)

Maar ik had bij de bouwmarkt een plaat 12mm underlayment gehaald en daar ging het mis. Dit keer geen gaten en andere problemen, maar de 10cm strips waren zo krom als een hoepel:)
Met veel klemmen en lijm alles in elkaar gekregen en het resultaat was goed genoeg om het even te laten zitten, maar ik ga de bovenstede lade zeker vervangen want die ziet er niet uit en gaat me zeker irriteren.
Waar ik het meeste tegenop zag was het monteren van de geleiders, maar dat ging zonder problemen, behalve dat mijn 1970mm wat moeite had om achter in het kastje te komen om de geleiders vast te schroeven:) zodra ik de bovenste lade heb vervangen monteer ik nog frontjes om het geheel af te sluiten.

Het makkelijkste was natuurlijk geweest om de werkbank gelijk helemaal af te maken, maar zo kan ik kijken wat ik will hebben. De grote plank voor mijn gereedschap onderin is handig, de stalen bankschroef zit daar gruwelijk in de weg, maar is wel heel handig en door zo de lades te maken kan ik een paar gereedschapkisten nog onder mijn werkbank schuiven
 

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.403
296
omgeving Rotterdam
lade04.jpglade05.jpglade08.jpglade06.jpg

Dit weekeinde de bovenste lade vervangen. Gelijk mijn Bessey klemmen kunnen gebruiken en ben nu wel tevreden met het eindresultaat. De binnenzijde van de lade is met lijnolie afgewerkt en handgrepen met inslagmoeren vast gemaakt zodat ik ze makkelijk kan verwijderen als de lade frontjes (nog te doen) gelijk moeten lopen met de voorkant van de balk als ik iets langs will vastmaken aan de voorzijde van de werkbank.
 

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.403
296
omgeving Rotterdam
nog meer lades

1.jpg

En dit weekeinde eindelijk ook onder het middendeel een brede lade gemaakt. Deze niet 600 diep, gewoon 400 omdat ik dan achter nog de boorstandaard en wat ander spul kwijt kon en zo hoef ik niet zo ver naar achteren als ik de lade open doe. De lade is 850x400x150 geworden en alles paste op de mm precies. Baal alleen dat de schroeven aan de voorzijde niet zo mooi zijn uitgelijnd.
Ik heb alles in de lijnolie gezet zodat het niet vies wordt. De lade ligt een paar cm naar achteren zodat ik nog steeds lijmklemmen op elke plek op de dragende balk kann zetten en zo zaken op het werkblad vast kann klemmen.
De indeling is voorlopig zo, totdat ik een beter idee heb. Ik denk toch hier alle schroeven, boutjes en moertjes in op te bergen, Een ander voordeel van de plek is dat de lade altijd dicht zit als ik ga zagen of frezen en dus niet de hele lade en alle spullen vol zitten met "houtstof". Weer een geval van ervaringskennis:)

2.jpgIMG_2867.jpg

Wat het voor mij extra leuk maakt is dat mijn zoon met het in elkaar zetten heeft geholpen, alles voorgeboord, gaten verzonken en toen met zijn BOSCH GBS12V alles erin gedraaid:)
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.