Herstellen hout garagepoort

3december

Nieuw lid
20 aug 2017
3
0
Beste,

Ik ben nieuw op dit forum en vroeg me af of ik voor onderstaande zaak hier ook terecht kan. Ik heb een houten garagepoort waarvan ik twijfel als deze nog te herstellen is of als ik zal moeten beginnen uitkijken naar een nieuwe.

In bijlage kan u een foto zien van de huidige staat. Ik weet niet juist welke houtsoort het is maar volgens mij is het iets gelaagd waarvan hier al een eerste laag weg is zo te zien. Ik heb deze stukken eens afgeschuurd en opnieuw geschilderd maar de hout structuur blijft duidelijk zichtbaar terwijl dit bij de oude verflaag naast de kale plek niet zo is.

Zou iemand soms tips hebben hoe ik dit juist kan aanpakken?

Alvast bedankt en mvg, Xavier


20171016_160145.jpg
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Het hout lijkt flink aangetast maar zeker weet ik het niet
is het hout ook zacht, prik er eens in met een schroevendraaier
Als dat niet het geval is dan valt het mee
Maak ook eens een foto van wat verder af zodat de rest ook beter te zien is
 

3december

Nieuw lid
20 aug 2017
3
0
Beste Toxiq,

Bedankt voor je snelle antwoord. Het hout is inderdaad flink aangetast aangezien de toplaag er af is :s. Het hout is wel niet zacht of vort ofzo. In bijlage een nieuwe afbeelding. Ik heb gisteren wel snel een eerste verflaag erop geplaatst omdat ik het iets meer wou beschermen. Ik had de kale plekken opgeschuurd en een beetje opgevuld met kneedbare mdf omdat dat het enigste was dat ik hier staan had. Zou ik de toplaag met iets anders kunnen vullen ook of is dit niet de bedoeling?

Nu mocht ik ze misschien nog een laag geven en dit voor de totale poort zal het misschien nog wel meevallen.

mvg, Xavier

20171018_093016.jpg
 

Stuiver

Actieve deelnemer
12 aug 2016
166
2
Schagen
hehe, hebben bijna geen tijd om te reageren. je bent al begonnen...

De vraag is wil je het echt gaan redden?
als je het wilt oplappen zou ik niet met kneedbare mdf aan de gang gaan of houtvuller. dit is een buitensituatie en in dit soort producten wil nog wel eens kalk zitten. en kalk heeft juist vocht nodig en veroorzaakt eigenlijk alleen maar voor meer problemen op den duur...

een 2-componenten epoxy kan wel gebruikt worden.

uitfrezen met een bolkopfreesje, benatten (wel handschoentjes aan doen) en met epoxy repareren (repaircare of renovaid) verkrijgbaar in de "betere verfwinkel."
dan kun je hem helemaal vlak afmessen met behulp van wat plamuurmessen.

veel succes.
 

tuoh

Oud hout
Als je spreekt van gelaagd hout is het meer dan waarschijnlijk multiplex, en aan de blazen in de verf te zien zit er ook flink wat vocht onder de verf. De enige goede remedie is die plaat of platen vervangen door garantplaten van Bryunzeel of iets dergelijks. Dus plaatmateriaal wat watervast verlijmd is en waarbij de plaat is opgebouwd uit duurzame fineren, ook de binnenlagen. Op deze platen geeft de fabrikant 20 jaar garantie.
Het plaatmateriaal wat nu gebruikt is zal waarschijnlijk wel watervast verlijmd zijn, maar de binnenlagen in de plaat zijn hoegenaamd niet duurzaam, enkel de dekfineren zijn uit een redelijk duurzame houtsoort gesneden.

Al wat je er nu aan doet is weggegooide tijd en geld.
 

3december

Nieuw lid
20 aug 2017
3
0
Hartelijk dank voor jullie reactie's. Ik vrees dat het dan uitkijken zal worden voor een nieuwtje :s.

Bedankt voor jullie reactie's.

Groetjes,
xavier
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.