hendel voor draaibank

Paul Schermer

Actieve deelnemer
21 feb 2016
55
0
Heerhugowaard
Na aankoop van een eerste draaibank (kinzo) heb ik meteen wat proefstukjes aan snippers geholpen.
de klem waar de beitelsteun (heet dat zo?) in zit, zit met een grote moer vast (m16). elke keer dat ik de steun wat dichterbij het werkstuk wil zetten moet ik dus met een grote steeksleutel deze los en vast draaien.

zodoende ben ik opzoek naar een hendel of handgreep met een moer aan het eind.
zo iets:
06335_IG.jpg

de meest volledige term die ik heb gevonden (bij de firma kipp) is "klemhefboom, niet verstelbaar, met binnendraad".
echter, met verzendkosten en kleine order toeslag kost zo'n ding 28 euro (ex btw denk ik).
dat wordt een duur hendeltje...

Wie o wie kan me in de goede richting helpen. bij de plaatselijke bouwmarkt ga ik het niet eens vragen, maar er is vast een handig webwinkeltje voor dit soort dingen.
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.236
652
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Kipp is topkwaliteit, dus daar betaal je voor. Als je er gewoon een M16 moer opdoet met een ringsleutel, kost het een stuk minder - maar visueel is het natuurlijk ook minder.

jonsered13.jpg

Dit is mijn leunspaan. De moer is M20, de ringsleutel maat 30.

Ik snap dat je wellicht niet veel geld in een Kinzo wil investeren, dus misschien is dit een overweging?
 

massis

Actieve deelnemer
4 mei 2012
657
49
Bilzen, BE
Maak er gewoon zelf eentje? Je hebt toch een draaibank?

Draai een hendeltje tot de gewenste lengte en diameter, boor er een gat in dat net wat kleiner is dan de buitenmaat van je M16 moer en vervolgens een hamer en wat epoxylijm. Als je een goede verstelbare chuck hebt kan je het hendeltje prima plat erin klemmen en zelfs het boren netjes op de draaibank doen...
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Maar, dan is die niet verstelbaar, en het kan dus zijn dat de hendel net in een vervelende positie zit
Dat gezegd hebbende, dat is dan wel weer met een vul ring op te lossen (hendel komt dan in andere positie om goed te klemmen)
 

Paul Schermer

Actieve deelnemer
21 feb 2016
55
0
Heerhugowaard
Bedankt voor de reacties.
Verstelbaar hoeft niet eens, zeker niet als dat weer een paar eurootjes scheelt.
Ik gebruik nu een steeksleutel, maar gezien de moer aan de onderkant zit blijft die niet zo mooi hangen als bij jou, Jurriaan.
op aliexpress kon ik alleen verstelbaar vinden in kleinere maten. tot m10 ofzo.

Ik zal eens bij hornbach en jongewaard kijken.
En zelf draaien is natuurlijk ook een optie!
 

massis

Actieve deelnemer
4 mei 2012
657
49
Bilzen, BE
Maar, dan is die niet verstelbaar, en het kan dus zijn dat de hendel net in een vervelende positie zit
Dat gezegd hebbende, dat is dan wel weer met een vul ring op te lossen (hendel komt dan in andere positie om goed te klemmen)

Ik weet niet hoe jouw ervaringen zijn, maar mijn ervaringen met dat soort hendeltjes is dat ze zelden of nooit lang meegaan, en het eerste wat verslijt zijn altijd de groefjes in de kunststof kop waardoor de hendel vrij begint te draaien. Ik vind ook altijd wel een positie waarin ik hem kan zetten zodat ik tussen los en vast kan bewegen zonder hem op te moeten tillen en zonder dat hij in de weg zit.

En dan heb ik het over draaibanken, maar ook lintzagen, lintschuurmachines, ...
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
ik heb er tot op heden nog geen gesloopt (ze zijn er ook geheel van metaal)
maar als die bij Ali een redelijk kwaliteit zijn bestel je er voor die paar euro 1 of 2 extra....dan zal het wel loslopen denk ik
 

Paul Schermer

Actieve deelnemer
21 feb 2016
55
0
Heerhugowaard
Als het draad lang genoeg is kan ik het systeem omdraaien, de bout aan de onderkant en de moer aan de bovenkant.
als je er een hebt met de juiste maat hoor ik het graag!
 

luk knops

Actieve deelnemer
10 nov 2012
138
4
Roosdaal (België)
Hallo Paul,

sorry dat het zo lang geduurd heeft... De hendeltjes die ik heb zijn met uitwendige schroefdraad van 5 cm lang en een diameter van 1 cm. De hendeltjes zijn "verstelbaar en volledig in metaal. Indien het je past zeg maar iets...
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.