welk freesje?

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
hallo medeforummers,

ik heb een vraag? ik wil doosjes gaan maken met zwaluwstaarten. uiteraard moet hier een bodem in. normaal zaag ik een groef op de zaagtafel maar dat kan hiermee niet. ik wil dus met de bovenfrees aan de slag. wat voor een freesje kan ik het hier het beste voor gebruiken??

ik wil een mal maken van mdf waar het te frezen onderdeel in ligt opgesloten. dan de frees erin laten zakken en de groef frezen.

mocht dit echter niet de methode zijn dan hoor ik dat graag.
 

pepijn

Actieve deelnemer
3 nov 2010
169
4
Je zoekt dus een freesje voor een groef voor de bodem ?
In dat geval zou ik voor een dun staafvormig freesje gaan en een zijaanslag gebruiken in plaats van een mal.
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
@Rick, ik doe dat met een vingerfreesje ter dikte van de bodem, of dunner en dat je het bodemdeel rondom een verzet aan freest, schaaft of zaagt. Gewoon op de freestafel tegen de aanslag en dan ter hoogte waar de groef moet beginnen het hout op de frees duwen, langs de geleider frezen en vlag voor het eind het hout weer omhoog halen. Wel een frees gebruiken die ook kan boren, dus met snijkanten tot aan het hart van de frees. Wel de hoeken even afronden van het bodemdeeltje voor een goede passing.

jaap
 

workingwithwood

Actieve deelnemer
22 okt 2008
534
87
Stiens
Als je een vingerfrees aan de onderkant bekijkt, zul je zien dat daar ook snijkanten zitten. Als niet minstens één snijkant door het midden gaat (dus voorbij het hart, de ziel van de frees), kun je er niet mee boren.

Je hebt ook groeffrezen zoals bijv. hier: http://www.klusidee.nl/Forum/about24561-30.html De opstelling van de frees wordt anders, maar zo kan het ook. de frees is verder heel geschikt om een samengesteld timmerpaneel te verlijmen met een houten strip. Aan beide kanten een groef maken en klaar is kees.

Voordeel van een vingerfreesje is dat je een beter einde aan de groef kunt maken. Tot op het eind op diepte.

Succes.

André
 
A

Athanor

Guest
Er is ook nog een ander soort groeffrees die ook voor invalwerk te gebruiken is. Zie bij Baptis via deze link: http://www.baptist.nl/webwinkel_product.asp?c=1&gid=26&sid=385&pid=3

Ik heb voor het frezen van de sloten in de deuren van mijn werkplaats een zg. Spiraalfrees gebruikt. Die worden volgens mij ook veel op CNC machines gebruikt. Wel duur mar werkt fantastisch! Ik heb dan een " spiral downcut" uitvoering waardoor de randen schoon afgewerkt worden.

Fons
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Athanor zei:
Er is ook nog een ander soort groeffrees die ook voor invalwerk te gebruiken is. Zie bij Baptis via deze link: http://www.baptist.nl/webwinkel_product.asp?c=1&gid=26&sid=385&pid=3

Ik heb voor het frezen van de sloten in de deuren van mijn werkplaats een zg. Spiraalfrees gebruikt. Die worden volgens mij ook veel op CNC machines gebruikt. Wel duur mar werkt fantastisch! Ik heb dan een " spiral downcut" uitvoering waardoor de randen schoon afgewerkt worden.

Fons

"Down cut" is dacht ik, naar beneden gericht, dus van de frees af. Als je een groef freest kun je beter de spaanafvoer naar boven hebben!
Voor meer info http://www.routerbits.com/cgi-routerbits/sr.cgi?1292071404_26304+9

jaap
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
yep, die bedoel ik jaap. deze had ik gezien in een van de FWW maar ik ga nu kijken waar ik deze kan kopen.

bedankt allemaal voor de informatie
 
A

Athanor

Guest
jaap zei:
"Down cut" is dacht ik, naar beneden gericht, dus van de frees af. Als je een groef freest kun je beter de spaanafvoer naar boven hebben!

jaap
Klopt Jaap,

De spanen blijven in de groef, moet je er later uitvegen, maakt op zich niet zoveel verschil in het werk, maar je moet de bovenfrees stevig vasthouden met een dikkere frees omdat hij de lichte neiging heeft zichzelf op te tillen....

Overigens lijken die frezen in de link die Timmertje hiervoor aangeeft heel erg veel op mijn freesje. Maar dan wel voor een derde van de prijs die ik er voor betaalde :shock: , die ga ik voor de kleinere diameters maar eens uitproberen. Misschien dat er zelfs in Leeuwarden een leverancier is te vinden....


Fons
 

coko

Post veel
6 apr 2008
1.138
3
Nederweert
Voor mijn doos bodems gebruik ik meestal triplex die ik aan beide kanten fineer.
Voor de sleuven gebruik ik ook een spiraal frees waarvan de diameter toevallig ongeveer gelijk is aan triplex plus 2keer de dikte van fineer.
Met zo'n kleine diameter frees is het redelijk veilig om een inval freessnede te maken op een freestafel.
 

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
Veilig inval frezen doe je zo (tenminste als je een tafel hebt met een bovenfrees).

Stel op de bovenfrees de diepte in met de aanslag. M.a.w. de bovenfrees kan dan niet hoger ingesteld worden dan die ingestelde diepte. Laat de frees nu in de tafel zakken. PLaats te frezen object op die positie waar je wil invallen. Klem het werkstuk op de tafel. zet de frees aan én draai 'm rustig omhoog tot de aanslag dan zit je op de ingestelde diepte. Haal klem van object en duw 'm langs de frees tot waar je wil zijn.

Zonder tafel is het eigenlijk eenvoudiger overigens.
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
Dankzij een tip van Woodworker kwam ik op de site van Locloods. Zouden de freesjes die hieronder staan bruikbaar zijn voor het frezen van smalle groeven in hout? 3 tot 6 mm

http://locloods.eu/index.php?category=600.124

Ze hebben meerdere soorten. Help!!! Ik zie door de bomen het bos niet meer.

Hun freesjes vielen me op door de gunstige prijsstelling.
 

tuoh

Oud hout
Hallo Rick,

laat je niet verleiden door de prijs, maar kies voor HM frezen. Hss in een bovenfrees is voorbijgestreefd, door de hoge toerentallen en de aard van het materiaal verbranden deze frezen redelijk snel, bij gebruik in plaatmateriaal lopen de snedes snel in, je kan letterlijk de freesdiepte aflezen op de snede :x en dat is zeker geen voordeel.
Enkele meters frezen en je kan naar de slijper, of je kan het freesje weggooien. Een goede HM frees (CMT) of iets dergelijks, daar kan je maanden mee doen alvorens er zich een slijpbeurt opdringt. Zelfs de goedkoopste HM frezen zijn nog altijd een stuk beter dan een HSS exemplaar.
De snijhoeken van metaalfrezen zijn niet echt geschikt voor houtbewerking, daar hebben we vroeger nog mee geëxperimenteerd in massieve Beuk, maar dat was geen succes, je stond langer aan de slijpsteen dan dat je freesde. Om er toch iets zinnigs mee te doen moest je de snijhoeken wijzigen (meer vrijloop), bij een frees van 18mm zie je wat je doet, maar bij een exemplaar van 3mm, noppes.

Hm frezen zijn een stuk duurder, maar het resultaat, daar mag je mee buiten komen.


Mvg,

André
 

workingwithwood

Actieve deelnemer
22 okt 2008
534
87
Stiens
Grappig dat we met twee André's zijn hier.
Dit was in ieder geval een bevestiging van wat ik eerder had geschreven en misschien wel gelezen van André.

Bedankt André.

André
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.