poort voor oprit

hermanr

Nieuw lid
12 sep 2016
5
0
Dag iedereen,

Dit is mijn eerste post hier op het forum. Even voorstellen dus: 40j , klusjesman, hersteller, gepassioneerd door hout en wil er super graag mee aan de slag.

Nu is mijn opdracht de volgende:

Maak een poort in twee gelijke delen van 160cm (bijna) volledig in WRCeder met kopmaat: 42x50mm.

Iemand ideeën ?

Ik had iets in gedachte zoals getekend in bijlage:

er zijn alleen verticale stukken. Deze raken elkaar en zijn eventueel gelijmd. Ze worden anders bij elkaar gehouden door vier galva buizen van 20mm die allen over de gehele breedte door boringen in de verticale delen lopen. In de buizen loopt een draadstang. De twee buitenste delen zijn uit een hardere houtsoort. Alle delen worden samengetrokken dmv 8 moeren.

Blijft dit best een idee of kan het een echte poort worden?


Groeten,
Herman

IMG_4739.jpg
 

hermanr

Nieuw lid
12 sep 2016
5
0
Gewoon met scharnieren aan een paal in de grond.
Hardhout, zodat de scharnieren stevig aan de poort bevestigd kunnen worden. En om de moeren stevig te kunnen aandraaien.
 

Edgar

Actieve deelnemer
13 dec 2015
34
0
Ik plaats regelmatig deuren en poorten (ben hovenier). Een poort van 160 is best breed en dus gevoelig voor uithangen. Je hebt geen diagonaal in de poort zitten om dit op te voorkomen. De trekstangen houden de delen wel bij elkaar. Maar zullen uitzakken niet voorkomen. Wellicht dat als je alles verlijmt, dat al zou schelen. Mooist zou zijn als je een trekstang diagonaal zou kunnen monteren. Is wat boorwerk.... en je moet de horizontale stangen kruisen...... ik zou sowieso verstelbare scharnieren monteren, zodat je de poort bij uitzakken kunt nastellen. Het klinkt nogal gewaagd. Groeten Edgar
 

hermanr

Nieuw lid
12 sep 2016
5
0
Hey Edgar,

dank je voor het antwoord. Ik denk dat verlijming inderdaad noodzakelijk is. Verder zijn er eigenlijk wel diagonalen aangezien 2/3 en nog wat aaneengesloten hout is. Bij goede verlijming zal de poort niet gaan uithangen, denk ik. Het maken van de boringen is wel wat werk.
Ik vind het idee zelf ook gewaagd. De buis die toegepast wordt moet correct gedimensioneerd zijn, anders zal de trekkracht van de draadstangen de poort als een boog opspannen.

Maar ik heb dus wat cederhouten kepers 50x45mm tot mijn beschikking en probeer ze een bestemming te geven.
Zie jij een manier om een poort te maken met dit hout?
 

Edgar

Actieve deelnemer
13 dec 2015
34
0
Bij een poort buiten die aan weer en wind blootgesteld wordt, zal het hout behoorlijk werken, nat/ droog/ koud/ warm en er staan best krachten op, verticaal door het eigen gewicht en horizontaal doordat de poort dichtklapt/ openklapt, wind etc. Op lange termijn twijfel ik of de verlijming dan houdt. Ik zou toch proberen er een diagonaal in te maken. Die moet bij de scharnierzijde laag zitten en aan de andere zijde hoog.
als je een heel vlakke ondergrond hebt, kun je het misschien wel redden met een goed steunwiel.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.